Hae
My Project Is Me

Sokerilukuni eli paljonko syön sokereita vuorokaudessa

Moikka,

Muistanette kun viime viikolla (?) mainitsin että pyrin muutaman päivän ajan pitämään kirjaa syömästäni sokerimäärästä. Tämä kaikki on siis saanut alkunsa siitä että minut haastettiin sokerittomaan tammikuuhun, joka minun maailmassani muovautui sokeriherkuttomaksi mutta sai kuitenkin miettimään aihetta sokerit ruokavaliossa, hieman alkuperäistä suunnitelmaa tarkemmin. Sokeriahan on käytännössä kaikkialla eikä sen täydellinen vältteleminen ole millään lailla helppo tehtävä eikä varmaan edes tarpeellista. Sokeria on luonnostaan esimerkiksi marjoissa, hedelmissä, leseissä, maustamattomassa rahkassa jne.  Näiden lisäksi sokeria löytyy lisättynä useimmista kuivahedelmistä/marjoista, muroista, ketsupeista jne. ja nimenomaan tuon lisätyn sokerin määrää voisi olla mielekästä vähentää.

IMG_2237-1024x682

Täällä on lisättyä sokeria

Oma ruokapäiväkirjani on edustus muutamalta peräkkäiseltä päivältä. Minulla sattui olemaan valmiiksikeitettyjä kananmunia, jonka vuoksi ruoissa näkyy melkoinen kananmunapainotteisuus. Osa ruoista on pakkasesta valmiiksi tehtyjä, jotka sulatettiin käyttöön. Valmiiksi tehtyjen ruokien vuoksi en aivan tarkkaa sokerimäärää pysty sanomaan koska niiden valmistukseen on käytetty/saatettu käyttää sellaisia aineksia, joissa on sokeria. Yritin kuitenkin kovasti niiden mahdollista sokerisisältöä selvittää mutta se kaatui omaan mahdottomuutensa koska kaikissa tuoteselosteissa ei edes kerrota paljonko ne näitä sokereita sisältävät. Olisin toki voinut syödä näinä päivinä vain sellaista ruokaa, josta määrät olisivat käyneet selkeästi ilmi mutta  halusin pitää ruokapäiväkirjani täysin totuudenmukaisena, jolloin minäkin kuulun siis siihen valtaosaan väestöstä joka ei tiedä tarkkaa sokerimääräänsä. Alla siis kahden päivän ruokaesimerkit sokerimäärineen.

Päivä 1:

Aamupala: Tee, Rahkaa  +rkl kutakin (maca, goji, lese, nibsit) +sokeriton mehukeitto

Salin jälkeen: Hera + kourallinen Muru-muroja

Lounas: Munasalaatti valkuaisista + raejuusto sekä Tee +3 kuivattua luumua

Päivällinen: Kaalikeitto +vihersalaatti raejuustolla sekä viherjuoma

Iltapala: rahka,  mysliä +mehukeittoa

Iltapala 2: mustikkapudding

Varmaa sokeria tuli syötyä 48g:n verran tietämättä paljonko sokereita saatiin gojimarjoista, macajauheesta, kaakaonibseistä, vihersekoituksesta (Emerald balance + leader viherjauhe + hamppuproteiini) sekä tuosta kaalikeitosta (jonka reseptin löydät täältä).

ykkönen

Päivä 2:

Aamupala: Kuin eilen + mysliä

Välipala: Proteiinipatukka

Salin jälkeen: Hera+banaani

Lounas: Kaalikeitto + tee+luumut

Päivällinen: Tonnikala-kananmuna-salaatti

Iltapala: rahkaa + mehukeitto ja rkl kutakin (goji, nibs, lese) ja 1/4 Goodlife Peanut-patukasta

Päivän sokerisaldo on varmasti ainakin 65g. Tämän laskennan ulkopuolelle jäivät eilisen päivän tapaan gojimarjat, kaakaonibsit, macajauhe, viherjuoma, kaalikeitto sekä tonnikalasta saadut sokerit. Tonnikala oli siis mausteliemessä, johon on lisättty sokeria ilman että määrä käy tarkkaan ilmi.

kakkonen

Uskoisin että päiviitääiseen sokerisaldoon voi lisätä ainakin 10g sokereita jos/kun huomioiaan nuo kaikki ruoat, jotka jäävät tämän laskennan ulkopuolelle. Näin ollen siis saisin sokereita vuorokaudessa 60-70g. Minulla oli myös tarkkailussa kolmas päivä, jonka arvoksi tulisi myös noin 70g ne tietämättömät sokerit huomioiden.

Minusta tämä on paljon, varsinkin kun huomioidaan että olen jostain lukenut että määrän olisi hyvä pysyä noin 50-60gramman välillä (tai tarkemmin siis 10% koko energian saannista), joskin tämä taisi tarkoittaa lisättyä sokeria (jota minulla ei näin paljon onneksi tule). Lisätyn sokerin saantiahan kohdallani rajoittaa merkittävästi se etten juurikaan käytä valmiiksi maustettuja jogurtteja/rahkoja, valmisruokia, sokeriläträttyjä muroja/myslejä tai niitä sokeriliemessä säilöttyjä hedelmiä. Kuten kuitenkin huomattu käytän ruoanvalmistuksessa toisinaan valmiiksimaustettuja ainesosia mutta harvoin ne ovat isossa osassa (kuten tuossa tonnikalasalaatissa oli). Näin jälkikäteen hieman harmittaa että moiseen sokeripommiin (tuo tonnikala) alennuin ja olenkin sitä mieltä että varaa vähentää on vielä. Jos tästä sokeriherkuttomasta tammikuusta on jotain iloa ollut niin olen ainakin kiinnostunut taas uudella tapaa tuoteselosteista.

Miksi oi miksi sokerimäärä ei käy ilmi?

Miksi oi miksi sokerimäärä ei käy ilmi?

ps. Näiden päivien jälkeen pakkaseen on ilmaantunut viinimarjoja, joita käytän päivittäin rahkoissani joten luonnollinen sokerimäärä on kokenut pienen nousun. Ja jos jotakuta kiinnostaa tarkemmin syödyt määrät/tuotteet niin kerron kyllä.

6 kommenttia

  1. Nimetön kirjoitti:

    Kuinka paljon laihdut kyseisellä ruokavaliolla viikossa? Näyttää niin niukalta, että itse olisin jo nälkäkuoleman partaalla. 😀 Onneksi pystyn laihtumaan vähän enemmillä kaloreilla, mutta tietenkin jokainen valitsee tahtinsa. On varmati palkitsevampaa pudottaa kiloja nopeasti, muistaa vaan pitää huolen että lihaksisto saa proteiinia. Tsempit sokerittomaan 😉

    • jennie kirjoitti:

      Itsehän olen myös melkoinen suursyömäri eikä tämä kaloreiksi muutettuna niin kovin vähää kuitenkaan ole. Jos erinäisiin mittauksiin ja mittareihin on uskomista, on oma kulutukseni tosiaan melko pientä, jolloin joudun myös syömään vähemmän kuin joku toinen mikäli mieleni on sitä painoa (tai tarkemmin rasvaa) pudottaa. Ja kyllä, proteiininsaannista olen pitänyt huolen ja pidän myös jatkossa 🙂

  2. Linda kirjoitti:

    Hienoa salapoliisintyötä teet 🙂
    Tuo sokerin tunkeminen ihan kaikkeen on todella harmillista. Ehkä sokeri on osaltaan säilövä tekijä, mutta en enää usko siihenkään, kun löysin sokerittoman ketsupin jonka luulin tietysti olevan kokonaan makeuttamaton ja aito – ei, se onkin makeutettu stevialla! Luulen että sokeria käytetää siis vain maun vuoksi. Miksi ihmeessä meidät halutaan totuttaa makeaan joka käänteessä, jopa suolaisten ruokien yhteydessä… Onko syy tosiaan siinä, että elintarviketeollisuus tietää sokerin koukuttavan, ja haluaa saada ihmiset ostamaan ja syömään enemmän ja enemmän. Ainoa keino välttyä tältä on tehdä ruoka alusta asti itse.

    Olen kyllä iloinen siitä, että suomalaisissa elintarvikkeissa näkyy (=valmistaja on pakotettu näyttämään) kohtuullisen hyvin sokerin ja muiden ainesosien määrä. Vielä kun useampi kuluttaja lukisi tuoteselosteet, eikä luottaisi markkinointiin ja mielikuviin. Esim. kaikki ”proteiinirahkat” ja ”terveysjogurtit” ovat suoranainen vitsi lisätyn sokerin määrän takia.

    • jennie kirjoitti:

      Joo, mutta kylläpä tämä olikin vaikeaa. Paljon vaikeampaa kuin olin kuvitellut! Olen tässä mielenkiinnolla seurannut perheen pienintä, joka jo nyt valitsee mieluummin makeamman kuin vähemmän makean. Tänään kun tarjolla oli banaani (lähinnä itselle) ja sokeroimaton persikkasosepurkki niin ei maistunut persikka neidille ei. Banaania sen olla piti (ja voin kyllä itse sanoa molempia maistaneena että se banaani oli satakertaisesti makeampaa). Sitähän sanotaan että tämä on ihmisen luontainen selvitymiskeino jostain kivikautisilta ajoilta..

  3. Fenella kirjoitti:

    Itse olen myöskin pitänyt pari kertaa ”sokerittoman” kuukauden. Pidin rajan siinä että tuotteissa mitä söin oli max. 5g/100g sokeria. Mutta toki otin sokereita ihan tuoreista hedelmistä/marjoista. Ikäväkseni olen todennut myöskin,että tuona aikana tarjonta rajoittuu esim. jogurteissa/rahkoissa juuri niihin maustamattomiin sillä kaikissa on todella paljon lisättyä sokeria. On todella vaikea löytää tuotteita joihin ei olisi lisätty sokeria. 🙁

    • jennie kirjoitti:

      Tuo onkin ihan hyvä ohjenuora, jota voisin soveltaa käytäntöön ihan jatkossakin. Kiiitos siis tästä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.