Hae
My Project Is Me

Kevyempi joulu

Moi,

Ensimmäisenä, tervetuloa kaikille uusille lukijoille  – vaikka tämä blogi on aloitettu aikanaan hyvin itsekkäistä syistä, olen huomannut että teillä lukijoilla on ollut suunnattoman suuri vaikutus tämän projektin läpiviemisessä. Joten, enempi parempi 🙂

Koska jouluun on enää reilu viikko, ajattelin hieman raottaa ajatuksiani jouluun (ja ehkä juhlimiseen yleensä) liittyvästä herkuttelusta. Joku lukijoista tiedustelikin viime viikolla että olenko miettinyt miten aion joulun notkuvista herkkupöydistä selvitä. Hänellä itsellään, ja tiedän että myös monella muulla (itseni mukaan lukien), on huoli ylensyönnistä, joulukiloista jasyömisen seurauksena kiristävistä vaatteista.

Ei ole enää mikään salaisuus että olen itse melkoisen perso kaikelle herkuttelulle ja jos jotain on tarjolla, on minun jostain syystä todella vaikea kieltäytyä. Noh, en kuitenkaan haluaisi täydellistä repsahdusta tuottaa projektini suhteen, niin olen yrittänyt hieman miettiä selviytymiskeinoja valmiiksi. Joulu kun tulee meillä olemaan kolmipäiväinen, joka päivä eri mummolassa ähkyämässä niin jotain olisi oikeasti hyvä miettiä hieman etukäteen.

kuva: http://www.mtv3.fi/makuja/ajankohtaista.shtml?1238319

Iltalehden nettijulkaisussa oli keksiviikkona kymmenen niksiä kevyempään jouluun. Mielestäni osuvimmat vinkit (ainakin omalle kohdalle ajateltuna kun juhlaa vietetään vieraissa eikä tarjoiluun oikein voi vaikuttaa) olivat seuraavat:

1. Lautasmallin muistaminen
Suomalainen joulupöytä sisältää melkoisen paljon kasvikunnan tuotteita, joskin suurimmaksi osaksi kermalla, voilla ja majoneesilla höystettynä. jos joulupöydästä kuitenkin löytyy ihan perinteisiä herneitä, rosollia tai muita salaattiaineksia, niin nitä kannattaa kerätä lautaselle ihan reilusti.

2. Syö hitaasti
Jouluna ei ole kiirettä – ja meidän suvussa joulupöydässä ruoan äärellä istuminen on ainakin yksi joulun jutuista. Jos ja kun pöyehtii kuuntelemaan kehon kylläisyysiestejä ja mahdottoman ähkyn voi välttää.

3. Älä napostele
Kuten itsekin aiemmin jo totesin, niin napostelu on ehkä laihduttamisen ja painonhallinnan kannalta paheellisin tapa. Ruoka syödään ruokapöydässä ja/tai tarjoiltaessa. Koko iltaa ei siis tarvitse mutustella jotakin ja juhlasta voi nauttia muillakin aisteilla (tämä ”Nauti kaikilla aisteilla” oli myös yksi ohjenuora).

Kokonaisuudessaan julkaisun voi lukea täältä: http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2011121414944563_lh.shtml

kuva: http://www.goodhousekeeping.com/holidays/christmas-ideas/holiday-snacks#slide-2

Edellä esitettyjen vinkkien lisäksi mielessäni on pyörinyt myös seuraavia ajtuksia:

1. Valitse terveellisesti
Joulupöydän antimista voi valita ähtökohtaisesti terveellisimpiä vaihtoehtoja, kuten kalaa, kalkkunaa, kasviksia ja salaatteja (näitä meillä ainakin on tarjolla). En sanoisi, ettei muitakin herkkuja voisi maistella mutta kannattaa pyrkiä täyttämään lautanen näillä terveystuotteilla.

2. Syö kuin ravintolassa
Tämä on ehkä hassunkuuloinen neuvo mutta syö kuin ravintolassa tarkoittaa alkuruokaa, pääruokaa ja jälkiruokaa. Alkuruokaa koostuu salaateista ja muista vastaavista tuotteista (täyttävät vastaa). Pääruoka koostuu lihasta/kalasta ja kasviksista sekä oman maun mukaan muista höysteistä (nyt pitäisi jo alkaa olla melkoisen täysi olo). Jälkiruoaksi riittääkin sitten pienempi pala jotain herkkua (eikä välttämättä kannata valita sitä jo maisteltua joulutorttua..)

3. Jaettu ilo on paras ilo
Kuten keskiviikkona kirjasin ylös niin omat herkut kannattaa jakaa ystävien/sukulaisten kesken. Jos olet innokas leipoja, kuten minä näin joulun alla, voi omia leivoksia viedä kylään mukanaan. Saman voi tehdä myös niille ihanille lahjasuklaille ja herkuille. Koko jutun löydät täältä.

4. Ota rennosti ja nauti
Ja viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä viljelen vielä Saarnian kirjoista tuttua ajatusta: ”Ei ole niinkään merkityksellistä mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä, kunhan uuden vuoden ja joulun välillä syö terveellisesti”. Eli jos nyt kuitenkin käy niin että tulee syötyä ja herkuteltua enemmän kuin tarpeeksi, keventää sitten hieman juhlakauden jälkeen ronskimmalla kädellä.

Jos nämä ajatukset mielessä suuntaa joulupöytään niin pysynee edes hivenen terveelllisemmällä tiellä 🙂

kuva: http://www.mtv3.fi/makuja/ajankohtaista.shtml?1238319

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.