Hae
My Project Is Me

Ketoilijan Ruokalautasella eli inspiroivia ketoruokia

Keto49- valmennuksen myötä ruokavalio on noussut melko merkittäväksi puheenaiheeksi blogin puolella. Olen useampaan otteeseen maininnut että ruokavalio tällä dieettivalmennuksella on suppeahko verrattuna esimerkiksi Jonnan elämäntapaketoiluun, enkä näinollen ole päässyt vielä hyödyntämään hänen respetiikkaansa ja nauttimaan hänen hyväksihavaittuja ketoruokia.  

Peruselementit ovat ketogeenisessä ruokavaliossa kuitenkin aina samat: Paljon vähähiilihydraattisia kasviksia, runsaasti hyviä rasvoja ja sopivasti proteiinia. Valinnoissa ohjataan terveellisiin vaihtoehtoihin eikä esimerkiksi pekoni ole päivittäisten vaihtoehtojen listalla vaikkapa pekonia vaikka sen hiilaripitoisuus ruokavalioon sinällään sopisikin. Ja itseasiassa minun dieetilläni se ei kuulu ollenkaan valikoimaan kuten ei siis moni muukaan näennäisesti sopiva ruoka-aines. Niiden vuoro on tosiaan sitten myöhemmin. 

Suppeampi ruokavalio ei ole kuitenkaan estänyt syömästä hyvin ja maukkaasti. Yksinkertaisista aineista syntyy melko yksinkertaisia ruokia mutta sehän sopii minulle – laiskalle kokille.  Ohessa muutamia inspiroivia ketoruokia menneiltä viikoilta Fitfarmin Keto49 – dieetin tyyliin. 

 

Paljon tosiaan syön salaatteja mutta kuten huomaa, en kuitenkaan vain niitä.  Salaatit ovat kuitenkin helppo, nopea ja kesäisen raikas vaihtoehto moneen tilanteeseen ja suosin niitä myös siitä syystä että annoskoot ovat suurehkoja verrattuna kypsennettyyn ruokaan. Kuvissa näkyvään keittoon olenkin jo julkaissut reseptin ja muihinkin mieluusti laitan jos vain kiinnostusta löytyy. Tai kiinnostaisiko perinteinen ruokapäiväkirja-postaus?

6 kommenttia

  1. Jonna / Palasia arjestani kirjoitti:

    Kiitos maininnasta! Mun pitäisi kans perehtyä enemmän keittojen maailmaan, mutta olen AINA ollut todella laiska tekemään keittoja. Sinänsä outoa, sillä eihän sen helpompaa ja edullisempaa vaihtoehtoa ole! Laita ihmeessä ruokapäiväkirjaa! Niistä saa aina tosi paljon inspistä itsellekin 🙂

    Mä täällä painiskelen ongelmien kanssa. Menin hölmönä pitämään juhannuksena kaksi vapaasyönti päivää eikä seuraukset ole olleet hyvät. Kroppa ei meinaa mennä ketoosiin enää ollenkaan, vaikka olen palannut jo sunnuntaina hyväksi havaittuun ruokavalioon. Jospa tämä tästä taas!

    Ps. Nää sun kuvat on aina ihanan tunnelmallisia <3

    • myprojectisme kirjoitti:

      Anteeksi kun on kestänyt vastata ja hei, luinkin tuon sinun postauksesi koskien juhannusta. Samaa olen kuullut todella monelta muultakin että vapaasyönti on aiheuttanut valtavia ”ongelmia” elimistössä ja paluu on ottanut aikansa. Jännää että reagointi on niin vahvaa, vaikka sillä tavalla on syöty todennäköisesti vuosien ajan.

  2. iive kirjoitti:

    Mielenkiintoista on kyllä seurata erilaisia Keto-valmennuksia ja systeemejä. Miten ne eroaakaan toisistaan? Lähdökohdat samat, mutta tuntuu että jokaisella valmennuksella on jokin oma ”kikkakolmonen”, jota sitten painotetaan. Olisi kiva osallistua kaikkiin valmennuksiin, mutta noh… raha 😀 Ei viitsi perusteiltaan samasta maksaa useaa kertaa.

    Mä olen Keto-ruokavaliolla kokenut ihan ihmeellistä vapauden tunnetta <3 mikä on ollut toisaalta erikoista, koska ruokavalion voi ajatella olevan tosi rajoittava (ei sitä, tätä ja tuota), mutta niin se vaan on, ihmeellisen vapauttavaa ja helppoa <3

    • myprojectisme kirjoitti:

      Näinhän se on ja minusta se kertoo osoittain myös siitä, kuinka monipuolinen ketoruokavaliokin voi olla – jos nyt ajatellaan elämäntaparatkaisua. Toki valmennuksissa eron tekee myös se että mitä sillä valmennuksella tosiaan haetaan takaa. Itsekin taisin jonnekin yhteyteen kirjoittaa että en oikeastaan ollut kuitenkaan yllättynyt että FF:n valmennus on nimenomaan dieetti, sillä siihenhän he ovat erikoistuneita – dieettaamiseen.

  3. Hiphei kirjoitti:

    Mä kokeilin juurikin tuota keto 49. Musta se ruuan määrä oli niin jäätävän pieni, ettei mun nälkä loppunu sen kahden ja puolen vkon aikana ollenkaan. 😂 mietinkin jo, että raaskisiko maksaa jonkun muun vielä, jos saisi syödä enemmän tavaraa. Lajina tosin crossfit, niin välillä tuntuu että ne syödyt kalorit häviää ilmaan heti syötyä. …ja silti olis kiva olla 10kg hoikempi.

    • myprojectisme kirjoitti:

      Heh, on totta että ruokamäärät ovat aika pienet ja niillä tulosta tapahtuisi varmasti myös ilman ketoosia. Minunkokoiselleni ne kuitenkin tuntuvat riittäviltä mutta ehkä silläkin on jotain merkitystä että kropassa myös on olemassa sitä rasvavarastoa, mitä käyttää energiaksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *