Hae
My Project Is Me

Tavoitteiden asetantaa

Moi,

Olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt tätä omaa projektiani, sen etenemistä ja tavoitteita. Alussa luodut tavoitteethan on lukujen varjossa jo täysin saavutettu. Vartaloon en edelleenkään ole täysin tyytyväinen ja olen miettinyt että miksi näin mahtaa olla.

Jos tätä asiaa alkaa pilkkomaan hieman pienempiin osiin niin painosta en sinänsä ole kauhean kiinnostunut vaan nimenomaan tuosta ulkomuodosta. Toivoisin olevani edelleen kiinteämpi ja treenatumman näköinen. Jotta näyttää treenatulta tarvitsee lihasta. Valitettavasti laihduttaminen syö aina rasvan lisäksi myös lihasta, varsinkin jos ei liikuta ja syödään huomattavasti alle oman kaloritarpeen. Itselläni on nyt takana lähes 14 kilon pudotus ja palaneen rasvan lisäksi on aivan varmasti lähtenyt myös lihasta, vaikkakin olen pyrkinyt syömään paljon proteiinia sekä rasittamaan lihaksistoani liikkumalla säännöllisesti.

Suuntani on ehdottomasti ollut oikea koska rasvaprosenttini on suunnilleen kahdenkympin paikkeilla, mikä on naiselle erittäin hyvä tulos. En panisi tietenkään pahakseni vaikka se edelleen hieman alenisi (rasvaprosentti on edelleen niitä lukuja, joista olen äärettömän kiinnostunut). En ole koskaan käynyt kehonkoostumusmittauksessa niin lihaksen prosentuaalista osuutta en tiedä. Sen sijaan tiedän että lihaskestävyyteni on parantunut koska jaksan tehdä pidempiä sarjatoistoja ja/tai isompia painoja. Eli suunta rasvan ja lihaksen suhteellisessa osuudessa kokonaismassastani on oikeanlainen.

Kaiken tämän, ja itseasiassa paljon muun, vuoksi olen alkanut miettiä että en oikeasti usko että minun kannattaa varsinaiseti pyrkiä enää laihduttamaan nykyisistä mitoistani (vaikka myönnettäköön, hieman päässäni kummittelee ajatus tasan 50-kilosta). En nimittäin millään jaksa uskoa että voin laihduttamalla enää saada suhteessa näin hyviä tuloksia kuin tähän saakka enkä siis todellakaan tahdo menettää enempää lihasta.

Olenkin vakaasti alkanut harkitsemaan salijäsenyyttä, tosin ajankohtaista tämä on vasta palattauni takaisin työelämään helmikuussa. Salilla voisin käydä treenaamassa jo ennen työpäivää niin pääsisin sitten viettämään laatuaikaa kotona perheen parissa iltaisin. Ja siis vielä plussana tähän kaikkeen, salillahan sitä lihasta nimenomaan kasvatetaan. Toki, jos niin onnellisesti pääsisi käymään että lihasmassa alkaisi salitreenin myötä nousta niin myös painoahan tulee lisää – tällaisen painon kanssa olen tosin ihan sujut.

Paitsi treeniä, lihashan tarvitsee kasvaakseen myös ravintoa. Ymmärrykseni mukaan, lihas ei voi kasvaa aliravittuna ja niinpä minun tulisi alkaa luopumaan tästä laihduttajan ruokavaliosta ja siirtyä ylläpitovaiheeseen.  Tämän harjoittelun voisin vaikka pikkuhiljaa aloitella.. Toisinsanoen, päivittäistä kalorimäärää tulisi nostaa sellaiselle tasolle että paino pysyy samassa.

Ihan vielä en aloita kuitenkaan tuotakaan, sillä nyt tulevana viikonloppnahan on luvassa kauan odottamani pikkujouluristeily ihanien ystävien seurassa ja tämän jälkimaingeissa ainakin ensi viikko pakerretaan taas syöden kevyemmin.

12 kommenttia

  1. Anonymous kirjoitti:

    Älä missään nimessä enempää laihduta, näytät nyt todella hyvältä ja timmiltä! Olisit mielestäni jo liian laiha, jos tuosta vielä painoa pudotat. Ja vatsanahkahan ei koskaan palaa ennalleen raskauden jälkeen, mutta sinun vatsasta ei kyllä uskoisi, että olet synnyttänyt vasta vähän aikaa sitten. Itse synnytin toisen lapseni pian kahdeksan kuukautta sitten ja itsellä on vielä matkaa noihin mittoihin, vaikka pyrinkin liikkumaan 4-5 kertaa viikossa. Minä tosin vedän herkkuöverit joka viikonloppu… Mutta siis, hyvältä näyttää 🙂

  2. Lintunen kirjoitti:

    Sulla on tosi hyvännäköinen kroppa. Ottaisin itekin mieluusti tollasen 🙂

  3. jennie kirjoitti:

    Kiitokset Anonyymi sinulle kannustavasta viestistä, mukava tietää että siellä lukijoiden seassa on myös joku muu pienen lapsen äiti 🙂 Ja aivan varmasti tuolla urheilumäärällä saat kroppasi kuntoon ennemmin tai myöhemmin vaikka herkuttelisitkin viikonloppuisin. Lintuselle myös mielettömän suuri kiitos kauniista sanoistasi. Kun on valmis työskentelemään tavoitteensa eteen niin kyllä sitä tulostakin syntyy 🙂

  4. Anonymous kirjoitti:

    Vautsit sulla on ihan täydellinen kroppa!

  5. Anonymous kirjoitti:

    Vau mikä kroppa! 🙂

  6. jennie kirjoitti:

    Kahdelle jälkimmäiselle Anonyymille suuresti kiitoksia kehuista 🙂 Kummasti lisää tekemisen intoa antamnne kommentit <3

  7. Anonymous kirjoitti:

    Hyvältä näytät :)Älä enempää laihduta!

  8. jennie kirjoitti:

    Anonyymille kovasti kiitos 🙂 Kuten tosiaan itsekin tuolla kirjoittelin niin olisi pikkuhiljaa tosiaan aika siirtyä laihduttamisesta painonhallinnan puolelle.. Näin yleisesti tänne vielä että onpa ollut mukava saada paljon kommentteja 🙂 Kyllä se vaan kummasti piristää. Ja erittäin onellinen täytyy olla siitä että olette niin ihania ja kannustavia lukijoita. Yhtään ilkeää kommenttia kun ei ole tullut (tällaisesta blogia pitäessä kun ei koskaan tiedä minkälaista tekstiä joku voisi ilkeyksissään laittaa)

  9. Anonymous kirjoitti:

    Samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa, rasvaa ei kannata enää tosiaankaan lähteä karistelemaan. Kuvissa ainakaan et kyllä näytä mitenkään löysältäkään, joten voi olla että se on omaa kuvitelmaasi vaan ;). Mutta jos haluat vielä kroppaasi muokata, niin olen kanssasi samaa mieltä siitä, että lihasta seuraavaksi lisää. Vaikka tosi lihaksikkaalta näytät kyllä jo nytkin, vaikea uskoa ettet käy salilla :D!

  10. jennie kirjoitti:

    Kiitos Anonyymi sinulle 🙂 Itsensä kanssa on aina vaan niin kriittinen ja rimaa täytyy muka aina nostaa hieman ylemmäs jotta on taas jotain tavoiteltavaa.

  11. Anneli kirjoitti:

    Moikka, oon seurannut blogiasi enemmän tai vähemmän säännöllisesti jo jonkun aikaa, ja täytyy kyllä sanoa, että se on noussut yhdeksi lemppareistani eikä pelkästään siksi, että oot onnistunut treenaamaan itsesi kadehdittavan hyvään kuntoon etenkin olosuhteen huomioon ottaen, vaan siksi, että sulla on mieletön asenne, joka välittyy blogin kautta ja tuo hyvää mieltä ja itselle tsemppiä omaan koitokseen, joka niin ikään on treenattu vartalo, hyvä mieli ja tasapainoinen elämä. Siksi halusinkin kommentoida nyt, ja toivon että saat itse tsemppiä lukijoiltasi niin kuin me sinulta. Samaa mieltä aiemmin kommentoideinen kanssa olen siitä, että paino sulla näyttäis olevan kohdallaan, oot tosi treenatun ja hoikan näköinen, ja ennen kaikkea terveen! Sitä kuuluisaa ylimääräistä en näe senttiäkään 😉 Treenaa toki jatkossakin ja vaikka entistä kovemmin jos siltä tuntuu, itse aina treenikoukkuun jääneenä todistelen itselleni että parempi se tällainen addiktio kuin vaikka tupakointi, kunhan muistaa myös keholle tärkeät treenitauot. Kun kroppa tottuu rankkaan treeniin pikkuhiljaa, se myös kestää ja vaatii enemmän, eikä vaadi samanlaista palautumista kuin aloittelijan keho. Musta onkin tosi inspiroivaa seurata, kuinka pikkuhiljaa olet malttanut lähteä liikkeellä ja hupsheijaa, yllättäen tuloksia näkyykin nopeammin kuin monella hätähousulla! Tuo ruokapuoli on kyllä haastava. Itsellä tulee kevyenä viikkona 7 tuntia rankkaa treeniä, johon kehonhuollot päälle, rankkana joppa 12, ja tuntuu etten vieläkään osaa syödä tarpeeksi ja kehon vaatimia aineita. Siksi olisikin kiva seurata jatkossa miten sinä ratkaiset ongelman laihduttajan ruokavaliosta treenaajan ruokavalioon. :)Tsemppiä treeniin ja kaikkea hyvää koko perheelle!

  12. jennie kirjoitti:

    Anneli, Kiitokset sinulle viestistäsi. On aivan mahtavaa kuulla että kirjoittelemiseni ja tekemiseni tsemppaavat sinua koska itse todellakin saan sitä kaipaamani lisäbuustausta teiltä lukijoilta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.