Hae
My Project Is Me

Maanantaipaino ja katsaus edelliseen viikkoon

On aika perinteisen maanantaisen viikkokertauksen. Viikko alkoi mallikkaasti mutta kun torstaista jäin kotiin kipeän lapsen kanssa, rikkoutuivat myös rutiinit. Vaikka en erityinen rutiinien orja olekaan, niin se säännöllisyys mitä arkinen elämäni on, tarjoaa helpot raamit terveellisille elämäntavoille. Suhteellisen säännöllinen työ mahdollistaa suhteellisen säännölliset treenit. Pääsääntöisesti yhdessä työpisteessä työpäivääni viettäessä, on myös äärimmäisen helppo rytmittää ruokailut tasaisesti ja suunnitelmallisesti. Kotiin päästessäni taas lapset pitävät huolen tietynlaisista aikataulurutiineista ja esimerkiksi säännöllisestä syömisestä.

Näläntunne vesittää hyvät aikomukset

Yksinollessani saattaa käydä vaarallisen helposti vanhanaikaisesti eli että jätän aterioita syömättä ja ennemmin napostelen vain menemään. Tai sitten käy niin että kun olen yksin, mikä on siis hyvin harvinaista tässä elämäntilanteessa, hakeudun herkkujen ääreen koska kerrankin voin vain olla ja lappaa irttareita naamaan ihan rauhassa. Usein nämä kaksi kytkeytyvät toisiinsa ja kun oikeaa ruokaa ei tule syötyä kunnolla, täyttää vatsaansa ihan kaikella muulla. Joku on joskus sanonut että elämäntapamuutokset epäonnistuvat usein näläntunteeseen ja olen samaa mieltä. Nälkäisenä tekee ihan hassuja juttuja ja hakeutuu vain kohti nopeaa energiaa eli suomeksi sokeria.

80/20 -sääntö

Jotain tein kuitenkin oikein sillä vaaka näytti tarkalleen puoli kiloa vähemmän kuin edellisviikolla. Tämän aamuinen vaakalukema kertoi painoksi 73,6g eli -500g  viime maanantaihin. Valintani viikon aikana eivät olleet missään nimessä täydellisiä mutta aina kun muistin, pyrin ajattelemaan ateriakoostumustani enemmän järjellä kuin tunteella: Kasviksia, kasviksia, kasviksia ja sopivassa suhteessa myös proteiinia, rasvaa ja hiilareita. Olen aika pitkään suosinut jonkinasteista 80/20 ajattelutapaa mitä ruokavalioon tulee eli syönyt rennosti mutta tavoitteellisesti – jos nyt sellaista termiä voi hyvinvointia ajatellen käyttää. On vaikea yrittää selittää että miten voi syödä järjellä mutta kuitenkin sopivan rennosti ja tunneperäisesti ja ehkä siinä tämä 80/20-sääntö on jokseenkin sopiva esimerkki. 80/20-säännöllä siis tarkoitetaan että 80% syö ns. puhtaasti mutta 20% höllää ja halutessaan vaikka herkuttelee. Joskus prosentit ovat 80/20 ja toisinaan 20/80 tai mitä vain siltä väliltä. Sopivan rentoa mutta kuitenkin tavoitteellista ilman suorittamista sillä sitä hyvinvoinnin ei koskaan kuulu olla.  Näillä eväillä kohti uutta viikkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.