Hae
My Project Is Me

Kalorien kulutuksesta ja saannista

Moi,

 

 

Olen täällä muutamaankin otteeseen miettinyt kaloreita sekä niiden kulutusta että saantia. Itsehän olen tällainen vanhemman koulukunnan kannattaja ja uskon vakaasti siihen että kykenemme kuluttamaan tietyn määrän energiaa (kaloreita) vuorokaudessa. Se mitä emme kuluta, varastoituu ylimääräisenä rasvana.  Kalorit ovat siis minulla ensisijainen asia, johon ruokavaliossani olen kiinnittänyt huomiota. kalorit eivät kuitenkaan ole ainoa asia johon uskon. Uskon myös että eri ravintoaineiden ja makroravinteiden keskinäisellä suhteella on merkitystä eli esimerkiksi sillä paljonko saa suhteessa hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvoja. Se että mikä määrä kenellekin sopii, on varmasti täysin yksilöllistä enkä paneudukaan nyt siihen.  Nyt keskityn kaloreihin.
Kuva täältä

Joskus viime viikolla lenkkeillessäni mietin kaloreiden kulutustani vuorokausitasolla. Oma peruskulutukseni (kulutus kun en tee yhtään mitään) on noin 1400kcal ja tämä luku saatiin siis taannoisella kehonkoostumusmittauksella. Kun tähän lisätään päivittäinen kävelylenkki (noin 200kcal) sekä salitreeni (noin 300kcal) sekä muu aktiivisuus (työssäolo yms. 200kcal) saadaan vuorokausikulutuksesi noin 2000kcal. Toisin sanoen tämän määrän syömällä painoni pitäisi pysyä vakiona.

 

 

Olen karkeasti laskenut syöväni vuorokauden aikana noin 1600-1800kcal, eli lähtökohtaisesti minun tulisi hitaasti mutta varmasti pudottaa painoani. Tämä määrä täyttyy kuitenkin vain silloin kun pysyn täysin suunnittelussa ruokavaliossani eikä lipsumisia tule. Mikäli lipsumisia tulee, nousee energiansaanti hienoisesti ja esimerkiksi yhdessä ruispalassa (molemmissa puolikkaissa) on 120kcal ja koska päälle kuitenkin laittaa jotain ovat kalorit helposti 200:ssa. 

 

Tähän väliin täytyy muistaa todeta että nythän en tosiaan enää ole painonpudotusmatkalla vaan tarkoituksenani on ollut kasvattaa hieman lihasmassaani. Joku itseäni viisaampi on todennut että lihasmassan kasvattaminen vaatii lisäenergiaa, eli energiankulutuksen pienempää kuin – saannin. En kuitenkaan ole minkään muotoisella massakaudella ollut sillä ylimääräinen energia varastoituu paitsi toivottavana lihaksena myös rasvana ja tämän vuoksi olen pyrkinyt pitämään energiansaantini melko maltillisena. Todettakoon sii vielä että taktiikka on toiminut sillä lihasmassan määrä on kasvanut ja rasvan pudonnut. Tämähän todettiin myös taannoisessa kehonkoostumusmittauksessa, jossa tuloksia verrattiin edelliskierrokseen.

 

Yhden rasvakilonhan on todettu vastaavan 7000kcal. Käytännössä siis 500kcal vaje päivittäisessä ruokavaliossa pudottaa 0,5kg painoa viikossa. Tämä on toki melko teoreettinen luku mutta noudattaa melko hyvin myös tosielämän tapahtumia. Vajetta kannattaa toki yrittää saada aikaan paitsi ruokavaliolla myös liikunnalla, jolloin kyse ei oikeasti ole kuin yhdestä liikuntasuoritteesta ja esim. yhden leivän syönnin poisjättämisestä tai korvaamisesta.

 

Jos siis itse pysyttelen noin 200kcal vajeessa päivittäisellä tasolla, kuluu minulla noin kymmenen viikkoa yhden rasvakilon kadottamiseen.  Koska kymmeneen viikkoon todennäköisesti mahtuu mukaan myös päiviä, jolloin energiansaanti on korkeampi tai yhtä korkea kuin kulutus viivästyy lopputulos entisestään. Kuten siis kuitenkin todettu, en missään nimessä tällä hetkellä halua laihduttaa tai edes yritä laihduttaa, vaan tavoittelen sitä kuuluisaa kiinteää kroppaa. Suurella työllä hankkimastani lihaksestanihan haluan pitää kiinni kynsin ja hampain ja jos mahdollista niin vielä jopa hieman kasvattaa niitä tai ainakin saada aikaan selkeämpää lihaserottuvuutta. 

 

Nyt tuli kyllä mahdottoman pitkät selittelyt kaloreista sekä siitä minkä vuoksi mainitsin viime maanantaina olleeni äärettömän tyytyväinen vakaana pysyneisiin vaakalukemiini. Huomenna hyppään jälleen vaa’alle ja katson mitä viimeisin kuukausi on tuonut tullessaan.

8 kommenttia

  1. Crunches not Cookies kirjoitti:

    Totta, noin mäkin oon ajatellu :)Ps. Aivan ihana kroppa sulla! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Mukava kuulla että meitä kalorinkyttääjiä on itseni lisäksi olemassa vielä muitakin 🙂 Ja kiitos myös kroppakehuista, onhan tässä toki tehty työtäkin sen eteen vaikka välillä ihan siltä ei tunnukaan.

  2. Anonymous kirjoitti:

    Puhut asiaa. Ihana lukea vaihteeksi normaaleista kalorimääristä, kun noita kitukuuri-blogeja on niin paljon 😀 Lihasten kasvatua ja lihasmassan säilyttäminen ei onnistu liian pienillä kaloreilla ja pullan puputtamisella 😀 Tsemppiä reeneihin ja aurinkoisia päiviä :)Elina

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos Elina 🙂 Toivon tosiaan pystyväni tuoda omalta osaltani hieman ”järkiperäistä” painonpudotusmallia kaikille ihannevratalonsa kanssa kamppaileville.

  3. Ikiliikkuja kirjoitti:

    Järkevää puhetta. Vaivalla hankittuja lihaksia ei missään nimessä kannata myydä pilkkahintaan(=kitukuureilla) pois. Ja mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeampi menetettyjä lihaksia on saada takaisin. Voi kun useampi tajuaisi sen! Minulla on jäänyt muutamat saikkukilot polvileikkauksen jälkeen ja olisi huvittanut tiputtaa ne niukistellen. Onneksi järkeä ja tietoa on päässä ja malttiakin treenataan, joten lihasten kasvatusten/kiinteytymisen kautta edetään hitaasti mutta varmasti.Todella motivoiva blogi sinulla!Mukavaa kesää ja treeni- iloa! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos kommentoinnista ja erityisesti kaltaiseltasi ammattilaiselta saatu kehu itse blogista 🙂

  4. Anonymous kirjoitti:

    minkäläinen on sun tänhetkinen ruokavalio? tai mitä esim tänään oot syönyt 🙂 AIVAN LOISTAVA KROPPA!!

    • jennie kirjoitti:

      Voi vitsit, kiitokset ihan mielettömästi kehuista <3 Tämänpäiväinen ruokavalio nyt on mennyt vähän erilailla kuin yleensä koska vietimme lähes koko päivän kyläillen. Listaanpa sen tähän pääpiirteittäin: aamupala: maitorahkaa, marjoja, spelttimysliävälipala: Maitorahkasta tehty smoothie (blogista löytyy ohje)ruoka kylässä: Salaattia, iso naudan grillipihvi, perunaa ja leipääjälkiruokana: Vähän jäätelöä ja muutama pala suklaataruoka kotona: grillattua kanaa ja salaattiaLisäksi päivään sisältyi aamulla kävelylenkki (1h) ja illalla hölkkälenkki (1h)Normaalipöivän ruokavalio kulkee enemmän tai vähemmän näin:aamu: 200kcalaamutreenipalautusjuoma 200kcalvälipala 200kcallounas 400kcalvälipala 200kcalvälipala 200kcallenkkiillallinen 400kcalPalaan tarkemmin ruokailuhini blogin puolella varmasti melko pian. Paljon maitorahkaa, kevyttä lihaa, kasviksia (myös perunaa) ja jonkun verran hedelmiä sekä viljoja ja rasvoja. Tulipas pitkä vastaus 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.