Hae
My Project Is Me

Eroon pömppömahasta

Moi,

Kuten tuossa jokin aika sitten paljastin, vaivaa minua toisinaan pallomaha, joka saa olon näyttämään siltä kuin olisin vähintään viidennellä kuulla raskaana. Minua lohduttavien kommenttien perusteella (ja siis teidän muiden epäonneksi) en ole vaivani kanssa suinkaan yksin. Vaiva sinänsä on harvalle varmaan haitallinen muutakuin ulkonäöllisistä syistä vaikken siis yhtään kielläkään etttä se vatsa ei muka tuntuisi hivenen inhottavaltakin kaikkein pinkeimmillään..

No ei ole paljon eroa :D

No ei ole paljon eroa 😀

Omakohtaisesti olen huomannut että ruokavaliolla on oikeasti merkitystä. Viimeksi syyttelin hiilarihulluuksia, tai lähinnä viljoja. Joskus kaukaisessa historiassa olen huomannut saman ilmiön ja lähdinkin kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota, joka auttoi turvotteluun muttei poistanut sitä kokonaan. Eräs teistä lukijoistakin totesi minusta osuvasti että toisinaan sille riittää myös pelkkä salaatti ja tämäkin on tullut huomattua. Gluteenittomalla kokeilulla olin ystävien kanssa ravintolassa syömässä ja gluteenittomista sekä kevyistä valinnoista huolimatta vatsa paisui kuin ilmapallo. Nyt viimeisimpänä olen kaavaillut maidottoman ruokavalion kokeilua mutta siinä pelottaa eniten se että jos huomaan sen poistavan ongelmani niin mitä ihmettä tällainen paatunut rahkansyöjä sitten syö. (Ja tiedän, on munakasta, maidotonta kaurapohjaista valmistetta jnejne.. ) Salapoliisityötä siis luvassa sillä myös raa’at kasvikset, salaatti, omena – oikeastaan mikä vain, voi aiheuttaa näitä ongelmia. Se mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi itsellä mutta kokeilla voi aina.

IMG_3640

Mitä siis lautaselle?

 

Syvät vatsalihakset ovat toinen tehokas tapa ehkäistä pallomahaa, tai näin ainakin väitetään. Lankkuhaaste onkin siis osunut oikein hyvään saumaan eikä sitä katkaise edes tämä jalkahoitoni. Syvät lihakset kurovat mukavasti korsettia kasaan ja kaikenlisäksi parantavat ryhtiä kun lihaksisto vahvistuessaan antaa enemmän tukea.. Kaksi kärpästä siis yhdellä iskulla. joudun myös tässä vaiheessa toteamaan että syvät vatsalihakseni eivät missään nimessä ole rautaisessa kunnossa sillä haasteenmukainen 2,5minuuttia alkaa olla jo rankkaa. ja siis apua, tämä on vasta puolet tavoitteellisesta viidestä minuutista!

IMG_3612

IMG_3620

voisi se selkä olla suorempikin..

 

Kolmas vaikuttava tekijä pömppövatsaan voi löytyä heikoista lantiopohjanlihaksista. Minä joudun häpeäkseni myöntämään että en ole kovin paljoa viitsinyt tälle treenimuodolle antaa aikaa kun varsinaista tarvetta ei ole ollut.  Jos tällä kuitenkin voidaan ehkäistä alavatsan pyöreä muoto niin minähän olen valmis ainakin koittamaan. Siispä nyt kun hikiliikunta on kielletty niin keskitytään tähän osa-alueeseen.

Tässä teille treeniä ;)

Tässä teille treeniä 😉

Toki, pömppöön voi olla myös muita vaikuttavia tekijöitä mutta näillä kolmella tekijällä on varmasti vaikutusta. ja jos jotain on tehtävissä, niin sehän kannattaa tehdä eikö vain.  Ja ehkä minäkin jollain aikavälillä vielä koitan sitä maidottomuutta, varsinkin kun tiedän että se (maito) aiheutti minulle vatsan kanssa vaikeuksia jo lapsena vaikkei varsinaista allergiaa koskaan todettukaan. Ihan kuvanmukaista palloa se ei kuitenkaan ole koskaan aiheuttanut (tai en ainakaan myönnä) eli välttämättä minun ei edes tarvitsisi luopua siitä rakastamastani rahkasta.

Rahka <3

Rahka <3

 

 

10 kommenttia

  1. anni kirjoitti:

    Mulla aihteuttaa turvotusta maitotuotteet ja kaura! Kyllä, kaura! Parina päivänä jos syön kaurapuuroa aamulla niin maha on kun ilmapallo. Ei varsinaisia kipuja (kuten maidosta), mutta järkky turvotus.

    • jennie kirjoitti:

      ohhoh, kaura! jonka pitäisi olla niin hyväksi kaikkien tieteensääntöjen mukaan 🙂 Tässä sen taas huomaa että mikä sopii tosiaan toiselle ei väklttämättä sitten kuitenkaan käy itselle.

  2. anita kirjoitti:

    Heips! Täällä kans yks turpoilevasta massusta kärsivä. Maha tuntuu turpoavan joka päivä iltaa kohden, välillä päivälläkin olen jo melkoinen pallo. Mahan turpoaminen vaikuttaa aikalailla mielialaan, sillä aktiivitreenaajana olen minäkin yksi niistä jotka tavoittelevat sixpackiä ja hoikempaa sekä lihaksikkaampaa olemusta. Siispä huomenna alkaakin fodmap -ruokavalion kokeilu, sillä muutakin vatsaoireita multa löytyy. Toivon niin että tämä auttaa, muistan kuinka olen kärsinyt ailahtelevaisen massuni kanssa pienestä asti! Tsemppiä sullekin kokeiluihin! 🙂

  3. M kirjoitti:

    Omakohtaisia kokemuksia vastaavasta vaivasta kärsineenä, voin todeta, että minulla vaivoja aiheuttavat omena, rahka ja ruisleipä. Eli suositan erityisesti rahkan poisjättämistä. Sen tilallahan voi syödä maustamatonta jogurttia, raejuustoa, munanvalkuaisia tai vaikka kaurapohjaista yosa sporttia. Itse olen nyt vuoden tauon jölkeen ottanut rahkaa mukaan ruokavalioon, ja ihan maksimi minulle on 125g päivässä. Eli jos sitä syö yli 500g päivässä, niin se on kyllä aika paljon, koska on niin ”tökköä”, että helposti tukkii vatsan. Olen sitä mieltä, että nyt kun on valloillaaan tämä maidoton dietti, että ihan turhaa se on jos ei ole oikeasti maito-allergiaa, vaan se mitä voi tehdöä on jättää rahka pois tai ainakin reippaasti vähentää sitä. joyduin minusta riippumattomista syistä olemaan jonkin aikaa maidottomalla ja koin, ettei siitä ollut minulle ainakaan mitään hyötyä. Lähinnä oli nälkä koko ajan kun kaikessa on sitä maitoproteiinia. Jos maidottomalle alkaa niin minusta pitää ensin selvittää onko oikeasti allergiaa ja ravintoter. kanssa käydä asia läpi. Eli rahka nyt pois!

    • jennie kirjoitti:

      Melkein arvasinkin että rahkan poisjättöä tullaan suosittelemaan. Tunnen itsekin niin monta henkilöä, joille rahka ei vain yksinkertaisesti sovi – ainakaan suurina määrinä. Pitkään asiaa harkinneena taidan kokeellisen ajanjakson toteuttaa. Ja kiitos myös tuosta Yosa sportista, Olen joskus jotain yosan tuotteita kokeillutkin eikä ainakaan makunsa puolesta ollut yhtään huono vaihtoehto.

  4. Tea kirjoitti:

    Kannattaa kokeilla maidottomuutta ja sen jälkeen jos rahkahammasta kolottaa niin kokeile laktoosittomilla tuotteilla (tosin voi olla, että juuri se rahka on se ongelma oli se sitten laktoositonta tai tavallista). Yosa sport on maidoton ja hyvä vaihtoehto, itse vältän soijapohjaisia tuotteita (käytän harvoin). Fodmap- ruokavaliolla itse menen ja aika paljon tuotteita karsin alussa pois mm. Pavut, sipuli, vesimeloni, omena, päärynä, viljat sekä herajauhe. Kananmunahan on myös allergisoiva eikä sitä suositella syötävän päivittäin sekä pähkinät on toinen.

    Alussa oli todella hankalaa ja mietin et mitähän ihmettä syön kun jätin maitotuotteet ja viljat ja pitkän listan vihanneksia ja hedelmiä, makeutusaineet, joka purkin tuoteseloste piti tutkia.
    Yllättävän hyvin oon pystynyt koostamaan päivän ateriat niin, että käytän vain maksimi kahdella aterialla esim. Laktoositon rahka/raejuusto/hera/kananmunat ja muilla sitten muut proteiinin lähteet. Tämäkin vaatii suunnittelua ja yllättävän helposti pysty irtautumaan siitä rahkapurkista 😉 nyt olen siis palauttanut rahkan ruokavalioon, mutta en joka päiväisesti 🙂 tsemppiä! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos vinkeistä (ja vertaistuesta)! Kokeilemaallahan nämäkin asiat selviävät.. Onko se sitten laktoosi. Vai ihan se maito. Mahdollisesti pelkkä rahka vai jokin ihan muu – jää nähtäväksi.

  5. Jennipenni kirjoitti:

    Kärsin samasta vaivasta ja epäilen muutenkin ärtyvää suolta ja kauhistuttaa tuo foodmap-ruokavalio. Toisaalta, onko tämä olo sen arvoista, että voi syödä kaikkea, onkin sitten eri asia 😀 Gluteenitonta ruokavaliota ajattelin kuitenkin kokeilla ensialkuun….

    • jennie kirjoitti:

      Jostainhan se on aloitettava. Itsekin päätin että kunhan kaapin rahkat on syöty niin kokeillaan ilman ja ensiviikosta voisin aloitella taas gluteenitonta kokeilua..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.