Hae
My Project Is Me

Ketogeeninen ruokavalio: Kiinnostaa mutta kannattaako?

Tämän hetken ehdoton trendijuttu hyvinvoinnin saralla on ketogeeninen ruokavalio. Vaikka vähähiilihydraattinen syömien on ollut pinnalla aina aika-ajoin, on tämä ensimmäinen kerta kun se kiinnostaa myös minua. En tiedä onko kyse siitä että se on mediassa tällä hetkellä niin vahvasti esillä vaiko se että se on minulle jotain ihan uutta ja ennen kokematonta. Vai onko yksinkertaisesti vain niin että tämä buumi osuu kerrankin omien kevennystavoitteideni kanssa samaan ajankohtaan. Niin tai näin, ketoilu kiinnostaa täälläkin.

Mikä ihmeen ketogeeninen ruokavalio

Ketogeeninen ruokavalio tähtää kehon ketoositilaan, missä yksinkertaistetusti energian lähteenä käytetään kehon rasvavarastoja. Kropasta tulee siis kirjaimellisesti rasvanpolttokone. Normaalitilassa keho käyttää energianlähteenä ensisijaisesti kehon hiilihydraattivarastoja ja toissijaisena rasvavarastoja mutta kun ruokavaliosta ei juurikaan hiilihydraatteja saa (ketogeeninen ruokavalio on erittäin vähähiilihydraatinen) käytetään energiantuotantoon varastoja suoraan rasvasta. Näin pienempää rasvaprosenttia tavoittelevan korvissa tämä kuulostaa enemmän kuin kiinnostavalta. (Tämä on hyvin mutkat suoriksi selostus, tarkemmin voi tutustua esim. wikipediassa)

Kiinnostaa mutta kannattaako

Toistaiseksi olen kuitenkin onnistunut pidättäytymään oman arvomaailmani mukaisissa valinnoissa ja tarjonnut keholleni kohtuudella kaikkea. Toisekseen ketoruokavalio on aika kaukana minun tavanomaisesta makumaailmastani, missä marjoja ja hedelmiä saa nauttia rajoituksetta ja maitorahkaa kuluu päivittäin. Miksi siis lähtisin ehdoin tahdoin ponnistelemaan ja kokeilemaan jotain uutta? Vaan entä jos en vain tiedä paremmasta? Entä jos ketoilu sopisi minullekin ja toisi mukanaan ne kaikki myönteiset vaikutukset mistä ihmiset puhuvat? Vai kävisikö ihan päinvastoin ja onnistuisin jotenkin sössimään oman aineenvaihduntani ja kehon toimintani? Paljon kysymyksiä eikä ollenkaan vastauksia.

Täällä Vaikuttajamedian alla samaa aihetta ovat käsitelleet ennen minua ainakin Jonna sekä Aino. Molemmilla mielenkiintoisia ajatuksia sekä itse postauksessa että erityisesti lukijoilla kommenttikentässä. Siinä missä Jonna taisi aloittaa pienen pohdinnan jälkeen ketoilun, olen minä vielä valintojen äärellä: Kiinnostaa kyllä mutta kannattaako.

Kiinnostaako ruokavaliokokeilut? Kokeilin aikanaan myös maidotonta ruokavaliota että gluteenitonta ruokavaliota – molempia trendien aallonharjan aikaan ja niistä olen myös kirjoittanut blogin puolella. Kumpikaan ei tuonut mukanaan sen parempaa vointia mutta sensijaan täältä löytyy myös postaus siitä miksi ruokavalioni kuitenkin sisältää sekä maito- että viljatuotteita.

Yksi kommentti

  1. Matilda Mi kirjoitti:

    Keto-ruokavalio on kyllä mielenkiintoinen keskustelunaihe! En ole koskaan itse kokeillut, mutta oltuani seitsemän vuotta joka kevät vehnättömänä, maidottomana ja sokerittomana siitepölyallergioiden takia (tein tästä blogipostauksen, https://gotstamina.blogspot.com/2019/03/ruokavaliolla-eroon-siitepolyallergiasta.html) olen vähitellen alkanut ihan itsestään vähentää kyseisiä tuotteita normaalistakin ruokavaliosta ja todennut, että ilman näitä sekä kaikkia prosessoituja sörsseleitä tulee yllättävän hyvin toimeen. Olen ehkä vähän sitä mieltä, että suomalaiset ovat hiukan turhan fanaattisia leivän ja ”oikean maidon” suhteen, vaikka sinänsä en pidä koskaan mitään yksittäistä ruoka-ainetta yksinomaan pahana.

    Huomasin selvittäessäni tuota keto-ruokavaliota, että noudatan siitä jo nyt jonkinlaista puolittaista versiota. Hiilareita vähennettyäni olen huomannut, että sekä kroppa että painonpudotusprojekti suhtautuvat tähän muutokseen myönteisesti, mutta vähän epäilyttäisi kyllä mennä ”full keto” ja pudottaa hiilarimäärät sen vaatimalle tasolle. Varsinkin juoksuharrastuksen kannalta melkein pelkällä rasvaenergialla toimeentuleminen mietityttäisi kyllä. Rasva nimittäin tuottaa melko hitaasti energiaa glykogeenivarastoihin verrattuna, vaikka tietysti laihduttajana pyrin myös siihen rasvanpolttoon. Joitakin vuosia sitten katsoin dokkarin, jossa identtisistä kaksosista toinen oli sokeripainotteisella ja toinen rasvapainotteisella ruokavaliolla ja näiden vaikutuksia verrattiin mm. juoksutestillä, ja sen pelkkää rasvaa syöneen miekkosen juoksu oli aika surullista katseltavaa.

    Toinen ongelma ketossa olisi minulle marjojen, papujen ja linssien poisjättäminen. Pavuista ja linsseistä on tullut ihan parhaita ruokaystäviäni, koska ne pitävät nälän tosi tehokkaasti loitolla ja ravitsevat hyvin, ja marjoja taas vetelen maltillisesti makeanhimoon. 😀

    Yhteenvetona tähän pitkään kommenttiin siis sanoisin, että keto vaikuttaa kyllä vähän fiksummalta kuin jotkut muut trendidieetit, hiilareiden vähentämisessä voi olla jotan järkeä ja kaikkea prosessoitua kannattaa kyllä vähentää mistä voi, mutta pohjimmiltaan uskon kuitenkin, että ruokavaliossa kokonaisuus ja tasapaino ovat tärkeimpiä ja tuloksiin voi päästä, vaikkei tiputtaisi mitään yksittäistä ravintoainetta minimiin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.