Hae
My Project Is Me

Viimeiset viisi kiloa: Takaisin ruotuun

Viikko sitten kirjoitin, kuinka loman jälkeen oli taas vaikeuksia “palata ruotuun”. Ei, en ollut elänyt kuin viimeistä päivää siihenkään saakka mutta kaipasin pientä skarppausta jatkaakseni taas matkaani eteenpäin. Tuosta hetkestä on nyt kulunut viikko ja on aika kerrata miten meni. Onnistuiko palata takaisin ruotuun?

Sanoista tekoihin oli, yllättävää kyllä, tällä kertaa helppo siirtyä. Samaa ei voi sanoa niistä monista kerroista viimeisen kuukauden aikana kun asiaa olin ajatellut mutta tilaisuuden tullen kuitenkin hylännyt. Olen ennenkin sitä sanonut että kun muutoksia aletaan tehdä, tulee ajankohdan olla oikea. Oikeaa ajankohtaa ei kuitenkaan välttämättä kannata jäädä odottelemaan sillä sellaista harvoin tulee. Se mitä kuitenkin kannattaa tehdä on kokeilla josko juuri nyt olisi se oikea hetki. Jollain niistä kokeilukerroista se osuu kohdalleen, niinkuin minulla tällä kertaa.

Paremmat ruokavalinnat

Ruokavaliossa palasin takaisin kohti ketogeenista vaihtoehtoa. En voi myöntää syöneeni täysin puhtaasti ketogeenisten oppien mukaan mutta käytin sitä päivittäin perustana. Kun valmistin itse ruoat, valmistin ne ketogeenisin periaattein. Kun valitsin ulkona syödessä vaihtoehtoja, valitsin ne ketogeenisin periaattein. Saatoin kuitenkin herkutella vähäsokerisella proteiinipatukalla lounaan jälkeisellä kahvihetkella ohi varsinaisen ohjeistuksen mutta kuitenkin edelleen ketogeenisen ruokavalion perusajatus takaraivossa; Minimalisesti imeytyviä hiilareita.

Varsinaiset ohilyönnit tapahtuivat nälkäisenä – kuten niin usein millä tahansa dieetillä tai tarkalla ruokavaliolla. En muista kuka aikanaan sanoi että laihduttajan pahin vihollinen ei ole heikko itsekuri vaan nälkä, mutta kuka ikinä hän olikaan, oli hän aivan oikeassa. Nälkäisenä tekee ratkaisuja, jotka ovat nopeita ja usein tunteella, ei niinkään järjellä, valittuja. Nälkäisenä tekee mieli nopeaa energiaa, makeaa ja helppoa – kuten vaikkapa leipä tai suklaapatukka.

ketosmoothiebowl

 

Ne, ketkä seuraavat minua Instagramissa huomasivatkin että oma lauantaini kului aamusta iltaan saakka jäähallilla pojan jääkiekkoharrastuksen parissa. Matkoineen, päivä venyi noin 12h mittaiseksi  ja siinä ajassa ehti nälkä vaivata kerran jos toisenkin. Vaikka olin varautunut sopivin eväin, kävi silti niin että jossain vaiheessa päivää nälkä vaivasi jo senverta että päädyin syömään ohi ruokavalion niillä antimilla, mitä kahvio tarjosi. Lauantain lisäksi perjantaina vietettiin työpaikalla syyskauden avajaisia ja tilaisuudessa tarjottuja ruokia. Tämä sensijaan oli ihan tietoinen ja jo etukäteen tiedostettu valinta.

Ketoosisa en siis vielä ole mutta koen silti viikosta äärimmäistä onnistumista. Onnistuin olemaan herkuttelematta joka päivä; Onnistuin tekemään fiksuja valintoja myös ulkona syödessä; Onnistuin pitämään ohilyöntini yksittäisissä aterioissa. Vaakalukemissa nämä muutokset eivät näkyneet – vielä.

barebells salty peanut

 

Viimeiset viisi kiloa

Tätä kirjoittaessani ymmärsin että projektini on jakautunut osiin, mistä alkoi nyt kolmas kappale. Ensimmäinen tapahtui alkuvuodesta omin neuvoin, toinen ohjatun ketovalmennuksen myötä ja nyt on vuorossa kolmas ja oletettavasti viimeinen rutistus. Kaikkiin näihin on mahtunut väliin pieni ”dieettiloma” eli ajanjakso, milloin asiaa ei ole edistetty vaan kerätty voimia seuraavaan rutistukseen. Nyt on siis niiden kuuluisien viimeisten viiden kilon aika, olivat ne sitten kaksi, kolme tai viisi kiloa. Huikeita kilopudotuksia ei oletettavasti enää ole luvassa mutta pidän silti vaa’an mukana tällä viimeiselläkin kolmanneksella. Viikon painolukema 66,4kg.

viimeiset viisi kiloa

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.