Hae
My Project Is Me

Kauppareissua ja kauppakassin sisältöä

Moi,


Olen autottomana ihmisenä tottunut liikkumaan pienemmät reissut kävellen ja esimerkiksi ruokaostoksilla olen tuttu näky reppu selässä. Omaan vakiokauppaani on kotoa noin 1,5km matka ja usein täydennysreissulla yhdistän matkaan myös iltakävelyn ja kasvatan kokonaismatkan kuuteen kilometriin. Eilinen sen sijaan yllätti minut itsenikin.


Huomasin että Citymarket mainosti erilaisten melonien olevan tarjouksessa, 0,99€/kilo. Itsellänihän ei kyseistä kauppaa aivan vierestä löydy vaan matkaa on noin 4km. Totesin kuitenkin että eihän minulla ole mihinkään mikään kiire ja päädyin reippailemaan ensin tarjouksen perässä meloniostoksille ja täältä vielä vakiokauppaani. Matkaa kertyi yhteensä noin 9,5km ja se näytti tältä:


Vaikken mitään mahdottoman suurta vauhtia kulkenutkaan, otin kauppareissun liikunnan kannalta ja päädyin nappaamaan sykemittarini mukaan. Ikäväkseni mittari tapansa mukaan oikutteli eikä ihan aina löytänyt sykkeitä mutta kokonaisuudessaan kulutus näytti tältä:

Se joka ei siis usko tavanomaisen kävelyn tehoon perusliikuntana, tai vielä paremmin, hyötyliikuntana voinee harkita ajatusmaailman muuttamista. Vaikka siis keskisykkeet pysyivät suhteellisen matalana (109), oli kulutus mielestäni hyvällä tasolla. Esimerkiksi liikennevaloissa seisominen luonnollisesti laski keskiarvoa. kauppakäynnin ajaksi stoppasin mittarit.

Mitä sieltä kaupasta sitten tarttui mukaan? No vaikka mitä!

Jonkun verran on uusien lukijoiden myötä tullut tiedustelua ruokavaliostani ja ehkä tämä kauppakassin sisältä antaa siitä jotain osviittaa. Kasviksia, salaattiaineksia, hedelmiä, mansikoita, rahkaa, salaattisiemeniä, kevyttä lihaa (kanaa ja seitä), ruispaahtoleipää yms. Tähän aiheeseen varmasti palataan vielä uudestaan, sillä melko tyypillistä ruokavaliotani tämä(kin) ostoskerta edustaa.

4 kommenttia

  1. Maiju kirjoitti:

    Löysin sun blogin Iltalehden kautta. Onnittelut mahtavista saavutuksista! Itselläni takana reilu 30 kiloa ja samoin nyt yritetään kasvattaa lihasmassaa. Mä olen jättänyt nyt vaa’an unholaan ja se on vaatinut suurinta sitkeyttä ;DIhanalle näyttää kauppakassin sisältö. Kesässä on parasta ihanat kotimaiset kasvikset ja marjat <3

    • jennie kirjoitti:

      No sinähän se varsinainen sankari olet 😉 Onnittelut ihan yhtälailla takaisin ja tervetuloa mukaan seurailemaan!

  2. Anonymous kirjoitti:

    Moikka ja aivan ihana kroppa! Täällä yks joka innostui vielä enemmän ja nyt tarviin lisäinfoa sulta – jos syöt mainitsemaasi kevyttä lihaa, miten valmistat/syöt sitä terveellisesti/minkä kanssa jne?? 🙂 Olisin kiitollinen vastauksesta. -Suvi

    • jennie kirjoitti:

      Syön paljon kasviksia, eri tavoin valmistettuna sekä aina, aina salaattia. Melko usein valmistan ruokaa uunissa tai näin kesäisin grillissä. Paistaminenkaan ei ole paha asia, kunhan pannu on tarpeeksi hyvin pinnoitettu ettei tarvitse kauheasti öljyä käyttää paistamiseen. Pyrin maustamaan lihat itse ja vaihtelemaan mausteita. Käytän myös paljon yrttejä ihan tietoisesti ylimääräistä suolaa vältelläkseni. Kevyellä lihallahan tarkoitan valkoista lihaa (kana, harvoin porsas sekä vähärasvaiset kalat). Lisäksi harvemmin herkuttelen rasvaisella kalalla sekä punaisella lihalla (lähinnä nauta).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.