Hae
My Project Is Me

Päivä elämästäni

Moikka,

Olen todella huono pitämään ruokapäiväkirjaa, ainakaan kovin tarkkaa sellaista. Päädyin kuitenkin yrittämään ja hyvinhän siinä kävi. Niinkuin sanotaan ”nälkä kasvoi syödessä” ja päiväkirjasta tuli tuhatkertaisesti tarkempi kuin olin ajatellut.

Tarkastelin siis syömäni ruuan kaloreita, rasvaa, proteiineja ja hiilihydraatteja. Punnitsin kaikki raaka-aineet ja tarkastin ravintosisällön joko pakkauksesta tai Finelistä. Finelihän on siis terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämä ravintoaine pankki lähestulkoon kaikesta ravinosta (www.fineli.fi).

Lähtökohtaisesti juon päivän aikana paljon vettä. En ota siitä mitään mittoja mutta juomalsinani toimii perus proteiinishaker (7dl) ja kyllä niitä useampi päivässä menee eli puhutaan ainakin kolmesta litrasta (voi hyvin olla yli neljäkin).Tiedoksi myös että ruokaa laittaessani en käytä lisärasvaa (edes paistaessani).

Erään päivän ruoka- ja liikuntasaldo koostui siis jotakuinkin seuraavasti:

Aamupäivä,  klo 8-12

  • Kaksi kuppia kahvia maidolla
  • Vitamiinit (omega, monivitamiini, kalsium)
  • Smoothieta (ohjeeni mukaan valmistettu)

Päivä, klo 12-16

  • Lenkki, omat lihakset, Jillian, venyttely
  • Tonnikalasalaatti 450g (perussalaattipohja, 10g kevytkastiketta, 10g krutonkeja, 150g tonnikalaa öljyssä, raejuusto 40g)
  • Vihreä tee sellaisenaan 
Alkuilta, klo 16-20
  • Smoothieta 
  • 2munan munakas (paistettu ilman rasvaa, 15g juustoa 23%)
  • Salaattia munakkaan kanssa 200g (perussalaattipohja, siemensekoitus 5g, kastike 10g)

Ilta, 20->
  • Jogurtti myslillä (banaanijogurtti 150g+hedelmämysliä 35g)

Salaatissa saatan käyttää tai olla käyttämättä tuota kevytkastiketta mutta se ei kalorillisesti paljon tuo. Nimittäin lisäämäni 10g on yhteensä huimat 4kcal. Siemeniä lisäilen silloin tällöin mutta hyviä rasvojahan tulisi jokaisen saada. Pidän määrän kuitenkin kohtuullisena, eli tosiaan tuo noin ruokalusikallinen on aika hyvä annoskoko. 
Krutonkeja meillä sattui olemaan kaapissa tuo pieni määrä niin lisäsin ne siksi. Vähän sama tilanne oli tuon illan jogurtin kanssa – normaalisti sellaista ei kaapista löydy mutta kun jotain pientä teki mieli ja sellainen sattui olemaan niin.. Täytyy muuten sanoa että kun en ole jogurttia syönyt aikapäiviin niin maistuipa maitorahkaan verrattuna huisin makealle ja rasvaiselle – siis sellaiselle ihanan kermaiselle paksulle jogurtille ja kyseessä kuitenkin oli ihan tavallinen banaanijogurtti 😀
Yhteensä kaloreita koko päivältä kertyi siis noin 1500. Ravintoarvollisesti päivä jakautui allaolevan kaavion mukaisesti. Hämmästyin itsekin rasvan suurta osuutta mutta uskoisin sen johtuvan suurimmaksi osaksi tonnikalasalaatin öljytystä kalasta. Ihan kaikessa en siis vaihda kevyempään, kuten vaikka tosiaan tässä tonnikalassa – vedessä lilluva tonnikala kun ei vain maistu minulle. 
En ole koskaan aiemmin tehnyt näin tarkkaa faktaa syömisistäni ja itseasiassa ihan innostuin tästä analysoinnin mahdollisuudesta niin paljon että kirjasin tiedot ylös myös seuraavalta päivältä 
Aamupäivä,  klo 8-12

  • Kaksi kuppia kahvia maidolla
  • Vitamiinit (omega, monivitamiini, kalsium)
  • Smoothieta (ohjeeni mukaan valmistettu)
  • lenkki
  • Smoothieta

Päivä, klo 12-16

  • Jillian, lihakset, venyttely
  • Wokkia 300g (itsemarinoitua possua, wokkivihanneksia, omenaa)
  • Salaattia wokin kanssa 200g (perussalaatti)
  • smoothieta
Alkuilta, klo 16-20
  • Halloumislaatti 370g (salaattia, omenaa+banaania+pesrimonia kaikkia 40g, raejuusto 50g, halloumi 60g)

Ilta, 20->
  • Iltakarkit 30g 
Joku tarkkasilmäinen siellä ihmettelee että mitä tapahtui herkuttomalle arjelle – noh: Poikaystävällä oli ollut huono päivä ja hän osti itselleen lohdutusnamuja jotka latoi tuohon eteeni.. no enhän minä siinä vaiheessa muistanut mitään herkutonta arkea vaan tylysti söin sen viitisen kappaletta kunnes tajusin että ei perhana! Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan 🙂
Kaloreita kertyi noin 1200 ja ne jakautuivat seuraavasti: 
Ei tällaisella kahden päivän analyysillä ehkä ihan kuuhun mennä mutta voi kai tästä jotain jo päätellä. Kaikesta päivän energiasta saan noin puolet proteiinista ja loput muista välttämättömistä aineista. Hiilarin ja rasvan suhteelinen osuus sii vaihtelevat mutta pakko vielä mainita että molempina päivinä hiilareiden määrä oli noin 100g, joten myös se pysynee suhteellisen vakiona. Tämä siis tietenkin JOS en syö pastaa/leipää tms. 
Pääsinpä muuten todistamaan itselleni samalla myös sen että tarpeellinen puoli kiloa kasvikunnan tuotteita tulee syötyä päivittäin- kun punnitsin nuo kaikki syömiseni niin kappas vain, hedelmien ja kasvisten yhteissumma ylitti molempina päivinä vaaditun 500g rajan. 
Eiköhän tämä tapani syödä voida siis kaikenkaikkiiaan laskea terveeliseksi 🙂

2 kommenttia

  1. Mimmu kirjoitti:

    Tosi terveelliseltä vaikuttaa kyllä näiden perusteella 🙂 Vaikka en itse mikään ravintoexpertti olekkaan, niin mun mielestä tuo 1200-1500 kaloria päivässä on liian vähän kun ottaa huomioon sen miten paljon urheilet päivittäin..

  2. jennie kirjoitti:

    Ehket Mimmu ole niin kaukana ammattilaisten mielipiteistä, luulen nimittäin että jos näyttäisin tätä jollekulle professionaalille niin he puuttuisivat myös tuohon kalorimäärään. Syön kuitenkin aina nälkääni, eli siinä mielessä uskoakseni ihan tarpeeksi.Kuten ehkä huomasitkin, jo noiden kahden päivän kohdalla eroa oli sen 300kcal, jonka oikeasti saa aika helposti lisättyä ruokavalioon syömällä muutaman hedelmän/leivän/ pastaa tms. ruuan kanssa jne.Niin, ja btw, niinä päivinä kun oikeasti liikun (käyn jumpalla tai tangolla) niin se näkyy heti syömisissä, eli se yksi ateriakerta tulee ainakin lisää 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.