Hae
My Project Is Me

Jatkoa eiliselle (muutama sana kasviöljyistä)

Moi,

Koska jonkun verran sain kommentointia ja hämmästelyä siitä, minkä ihmeen vuoksi pesen aurinkokuivatuista tomaateista ylimääräisen öljyn pois, niin vastaan siihen nyt. Ehkä tosiaan olisin voinut perustella ajatukseni myös eilisen tekstin oheen mutta uskon että tavoitan suurimman osna ihmettelijöistä tätä kautta ja niinpä siis kokonaan uusi teksti sen sijaan että olisin päivittänyt vielä eilistä.

Ihan ensimmäisenä teen tämän omien mieltymysten ja vakiintuneiden tapojen vuoksi. En vain itse pidä siitä turhasta öljystä, joka tällaisten tuotteiden mukana tulee ja ”öljyttää” erityisesti salaatin (harvoin lisään vieläkään salaattiin öljyä vaan käytän sitä ruoanvalmistuksessa hyödyksi ja tässä onkin edelleen opettelimista). Olen itse kasvanut ns. rasvakammoisessa sukupolvessa vaikkakin sittemmin olen kulkenut jo pitkän tien hyvälaaatuisten rasvojen maailmaan vaikka tosiaan opettelemista edelleen on. Toisekseen, en välitä kyseisen öljyn mausta, joka itseasiassa pelkkien hyvälaatuisten rasvahappojen lisäksi sisältää viinietikkaa, suolaa sekä lisäaineita.

Siinä missä kaksi ensimmäistä koskevat vain omaa mieltymystä ja uskomuksia niin kolmas perustuu ihan terveydellisiin seikkoihin. Säilykkeissä käytetty öljy, on käsitykseni mukaan useimmiten ns. halvempaa öljyä, kuten vaikkapa auringonkukkaöljyä (ainakin minun tomaattini uivat tässä öljyssä). Auringonkukkaöljy on koostumukseltaan (Omega 6 ja Omega 3 rasvahappojen suhteessa) melko heikkolaatuinen. Siinä missä kumpiakin rasvahappoja tarvitaan, saadaan nykytietojen valossa Omega 6:tta länsimaisessa ruokavaliossa yli tarpeen ja epätasainen rasvahappojen jakauma voi aiheuttaa terveydellisiä ongelmia.

Kuva Saarnian kirjasta Terveellistä ruokaa vartissa

Seuraava on hyvinkin kärjistetty esimerkki ja pahoitteluni jo etukäteen siitä; Ajatellaanpa vaikka mäkkäristä tilattavia ranskalaisia. Uskon että olemme kaikki yhtä mieltä siitä että ne ovat epäterveellisiä, vai mitä? Mutta mistä tämä epäterveellisyys johtuu? Siitäkö että ranskalaisiin lisätään tolkuton määrä suolaa? Vai siitäkö että ranskalaiset on valmistettu perunasta, joka sisältää paljon hiilihydraatteja ja tärkkelystä? Vai siitäkö että ne uivat öljyssä? Tässä nimenomaisessa samassa auringonkukkaöljyssä tai itseasiassa auringonkukkaöljyn ja rypsiöljyn (joka on jo laadultaan parempaa) seoksessa, joka siis on hyvälaatuista kovettamatonta kasviöljyseosta jota kaikkien tulisi suosia ruokavaliossaan.

Kuva

Jos tästä palaamme takaisin tomaatteihin niin oma huuhteluni on periaatteessa siis tottumis- ja makukysymys. Kohtuullisessa käytössä, johon kommenteissa viitattiinkiin, on varmasti ok olla huuhtelematta tai kuivaamatta ylimääräistä öljyä pois. Minä olen vain näin tottunut tekemään ja sille löytyy myös terveydellistä taustavaikuttajaa, vaikka tämän pienen eleen terveyshyödyt, tai vastaavasti -haitat, eivät maata mullistavia olekaan. Mieluummin kuitenkin hankin hyvälaatuiset rasvahapponi pähkinöistä, siemenistä, avokadosta tai ihan vain puhtaasta öljystä (ja joskus maustetustakin) eri lähteitä vaihdellen.

9 kommenttia

  1. Anonymous kirjoitti:

    Ehdottomasti näin. Hyviä rasvoja kannattaa käyttää, niitä kuitenkin saa niin monesta paikasta ruokavalioon hyvin helposti. Säilykkeissä käytetty öljy voi kuitenkin olla ravitsemuksellisesti melko huonolaatuista, joten mielummim itse käytän muita lähteitä myös. Toki joskus näissä öljyissä voi olla mausteita yms. makua, jota voi kätevästi hyödyntää vaikka salaatinkastikkeena, jos mausta tykkää. Tää on tosi kiva blogi, olet niin reipas 🙂 Tsemppiä odotukseen ja kivaa kevättä!

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos sinulle 🙂 Toivotaan että kevätaurinko alkaa pikkuhiljaa lämmittämään toden teolla.

  2. Anonymous kirjoitti:

    Hyvä selvennys, säilykkeiden öljy ei tosiaan ole sitä optimaalisinta. Mutta ranskalaisiin perunoihin ei kuitenkaan voi verrata, koska ne kuumennetaan korkeassa lämpötilassa, jolloin niiden rasvahappokoostumus muuttuu olennaisesti. Ranskiksissa ja vastaavissa käytetään myös paljon osittain kovetettua kasvirasvaa eli transrasvaa, se on kaikista huonoin rasva jota ihminen ei tarvitsisi ollenkaan.Hyvää loppuodotusta!-Linda

    • jennie kirjoitti:

      Todella tärkeä pointti Linda! Kiitos kun huomautit asiasta, joka p’ätee yhtälailla niihin parempiinkin rasvanlähteisiin.

  3. Anonymous kirjoitti:

    Kiitos selvennyksestä! Hyviä pointteja tässä. Itse en ole juurikaan vältellyt säilykkeidenkään öljyjä, koska käytän niitä kuitenkin aika harvoin. 🙂

  4. Anonymous kirjoitti:

    Moi! Yritin etsiä sivuiltasi googlen kautta, mutta en löytänyt. Kotona tehtävä vitamiini- ja hivenainetesti. Joku kommenttiosiossa siitä kirjoitti. Mistäköhän löytyy?-M-

    • jennie kirjoitti:

      Voisitko tarkoittaa sitä yliherkkyystestiä, Food detective?

    • Anonymous kirjoitti:

      No joo, varmaan sitä sitten tarkoitin. Kun sekin testi olisi hyvä tehdä. Mutta olisi kiva testata myös vitamiini- ja hivenainepuutteet, mutta ei löydy Suomesta kotitestiä. Mulle tehtiin Asyra Pro -mittaus, kun halusin tietää vitamiini- ja hivenainetasot ja oli suuri yllätys, kun olenkin herkistynyt 36 ruoka-aineelle. Jossain vaiheessa tyyliin puolen vuoden päästä teen varmaan testin tolla Food Detectivella.-M-

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.