Hae
My Project Is Me

Perunasta on moneksi

Moi,

Kokkailin eilen pitkästä aikaa ruokaa joka vaatii omasta mielestäni lisukkeeksi ehdottomasti perunaa – Stroganoff. Tämä ajoi minut hieman miettimään perunaa lisukkeenä noin yleensä.

Peruna tuntuu tällä hetkellä olevan jonkinasteinen ruokahirviö monelle laihduttajalle. Itse olen oikeastaan aina ollut huono perunansyöjä joten sinänsä tämä projektini ei ole tuonut tälle alueelle minkäänmoista muutosta. Peruna on kuitenkin mielestäni mitä mainioin lisuke ruoan kanssa sillä sen kylläisyysarvo on hyvä (itsellä ainakin pitää nälän pitkään poissa) ja näin ollen pienellä määrällä pärjää pitkälle. Peruna on myös melkoisen kevyt vaihtoehto sillä kaloreitahan perunassa on noin 60kcal/100g kun vastaavasti esimerkiksi keitetyssä pastassa kaloreita on noin 90kcal/100g.

Ravintoarvollisesti kumpikin lisuke on hyvä, sillä molemmista löytyy vitamiineja sekä kivennäisaineita. Luonnollisesti kuitenkin toinen sisältää enemmän sitä ja toinen enemmän tätä. Itselle yllättävää oli tammikuun KG-lehdessä ilmitullut tieto että perunan hiilihydraattipitoisuus on pienempi kuin kypsässä viljassa.

Vaikka ei vhh-ruokavaliota noudattaisikaan, ei perunaakaan voi mielettömiä määriä popsia sillä perunan sisältämästä hiilihydraatista 94% on tärkkelystä. Tärkkelys on siis tavallaan eräänlainen sokeri ja nostaa sokerin tavoin insuliinin eritystä. Vertauksena siis esimerkiksi pastassa vastaava luku on 82% ja porkkanassa 2%. Juuri tästä syystä Painonvartijoissakin aikanaan peruna kuului niihin ruokalajeihin, joiden syömistä tuli rajoittaa mikäli laihtuminen hidastui. Painonvartijoillahan ruokalajeille on annettu pistearvo niiden ravintosisällyksen mukaisesti ja vuorokaudessa saa syödä tietyn pistemäärän. Osa ruoista on niin sanottuja nollapisteitä, joita saa syödä rajattomasti ja osa, kuten peruna, kuluvat niihin ryhmiin joita aterialla saa syödä tietyllä pistemäärällä lähtökohtaisesti rajattomasti. En siis itse ole koskaan kuulunut kyseiseen ryhmään mutta toiminnan perusperiaatteen tiedän.

Oikein käytettynä perunasta saa kuitenkin vaikka minkämoista suhteellisen kevyttä herkkua;  Uuniperunaa voi muunnella miltei loputtomiin täytettä vaihtelemalla, perunavuokia voi maustaa valmiiksi maustetuilla, kevyillä, kermoilla jne. Ja jos mieli sattuu halajamaan jotain pikaruokatyyppistä ratkaisua, ovat kaupan pakastealtaan ranskalaiset ihan hyvä vaihtoehto (noin 150kcal/100g) verratuna esimerkiksi mäkkärin keksikokoisiin ranskalaisiin (340kcal).

Nyt tuli kyllä melkoisen ”tiukkaa tekstiä” mutta joskus näinkin. Ajatuksena siis oli lähtökohtaisesti vain todeta että peruna on ihan yhtä hyvä lisukevaihtoehto kuin pastakin, eikä sen syömisestä tarvitse potea syyllisyyttä.

kuva: http://weheartit.com/entry/15329066

 

kuva: http://weheartit.com/entry/1423569
kuva: http://weheartit.com/entry/8346984

4 kommenttia

  1. 80 (synt.vuosi, ei vyöt.ymp.) kirjoitti:

    Täällä ilmoittautuu yksi joka ei kammoa perunaa! Ja vähän sama juttu kuin sinulla, että ei peruna koskaan ole mikään suuri nautintoaine itselle ole ollut, mutten siis monen muun ihmisen tavoin sitä kartakaan.Pastoissahan täysjyväpastan ainakin luulisi sisältävän selvästi enemmän kivennäisaineita ja vitamiineja kuin ihan valkoinen durum-jauhoista tehty pasta…

  2. jennie kirjoitti:

    Moikka, Juurikin näin se menee että nimenomaan täysjyväpastat sisältävät vitamiineja, kivennäisaineita ja muita terveyttä edistäviä aineita kun taas tuo valkoinen pasta (tai riisikään) ei juuri lainkaan. Oli pakko ihan lähteä tarkastelemaan noita ravintopitoisuuksia kotona olevan Torinon ruis-pastapussin ja Finelin keitetyn perunan välillä. Peruna näyttää sisältävän vitamiineja enemmän kun pasta taas vie voiton proteiinin ja kuidun määrässä. Hivenaineita kaikkineen perunassa näyttäisi olevan enemmän mutta niitä hivenaineita, joita tuosta pastasta sitten löytyy on suhteessa enemmän kuin perunassa. Ei tästä päässyt sen pidemmälle kuin että molempi parempi, kunhan pastan ja riisin suhteen käytetään jotain muuta kuin perinteistä valkoista.

  3. 80 (synt.vuosi, ei vyöt.ymp.) kirjoitti:

    Voi kun kätevää että tarkastit, niin täällä päässä ei tarvitse muuta kuin tarttua oikeaan pussiin ;)Tuli muuten mieleen, että olen jo parisen vuotta pastaruokaa tehdessä korvannut osan pastasta soijarouheella, tarkoituksena saada hiilarien sijasta enemmän proteiinia ja ,ööh, olikohan se nyt b-vitamiineja ja foolihappoa. Ja karppauksesta en ollut silloin kuullutkaan, enkä kyllä nykyäänkään karppaa.

  4. jennie kirjoitti:

    Täytyykin pitää tuo vinkki mielessä, kiitokset siis tästä sinulle 80:nen 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.