Hae
My Project Is Me

Oletko valmis?

Moi,

Otsikon mukaista kysymystä voisin itsekin kysyä itseltäni; Oletko valmis? Minähän vannoin ja lupasin että en ajattele painonpudottamista ennen kuin vasta joskus myöhään keväällä kun haluan pudottaa lihasten päältä vähän ylimääräistä pois ja olla valmiina rantakauteen. Lupasin ja vannoin että olen valmis vastaanottamaan kaiken, jota ”massakausi” pitää sisällään. Olen valmis hyväksymään lihaksen lisäksi ylimääräisenä tulevan rasvapeitteen ja väliaikaisesti vähän ”lihomaan” jos lihaskasvu sitä vaatii. Olen valmis skippaamaan turhat aerobiset treenit, jotka vievät voimia tehokkaasta saliharjoittelusta. Olen valmis työhön, saavuttaakseni haluamani tulokset varsinkin kun niin moni upea treenaaja on tarjonnut mitä motivoivimpia kuvia omasta vartalostaan samalla mainiten että painavat nyt noin 10km enemmän kuin ennen (ja näyttävät siis paremmalta kuin koskaan).

kuva 4(5)

Tai ainakin luulin olevani valmis. Nyt juuri eletään hyvin riskialtista kautta, jolloin vyötäröllä oleva housunnappi on alkanut taas kiristää. Olo tuntuu muodottomalta möhkäleeltä ja kyllä, mieleni tekisi alkaa vähän dieettamaan mutta yritän kaikin mahdollisin tavoin estää itseäni siinä. Sesijaan mitä minun pitäisi tehdä, olisi siistiä ruokavaliotani. Vaikka paljon oikeita asioita teenkin niin kyllä vähintään 50% tulleesta massasta (ja olotilasta) on huonon ravinnon aikaansaamaa. Vai oletteko vielä koskaan kuulleet naisesta, joka kasvatti lihaksensa syömällä suklaakuorrutettuja Cashew-pähkinöitä 😉 Tästä päästäänkin aasinsiltana hyvin aiheeseen kalori, johon minä uskon kuin evoluutioteoriaan. Olen kuitenkin ennenkin maininnut siitä että sillä mistä kalorinsa päivän aikana hankkii, on merkitystä. Ja tässä vaiheessa, kun kehoa pyritään ravitsemaan optimaalisesti ja lihaskasvua tukien, on sillä minusta ääretön merkitys. Sanomattakin on selvää etteivät nuo mainitut Cashew-pähkinät ole osa sitä.

kuva 2(12)

kuva 5(3)

 

Sensijaan että alkaisin ”laihduttamaan” alan syödä järkevästi. Vähennän herkuttelua ja tiedättekö mikä siihen on helpoin tapa? Syödä lisää oikeaa ruokaa. Kun kroppa saa niitä ravinteita ja se saa kylläisyyden tunteen aikaan oikeilla asioilla, ei tarvita enää ylimääräistä sokeria tai muita mystisiä himotuksen kohteita. Siitä että naiset eivät syö tarpeeksi toitotetaan joka puolella mutta ehkä ihan syystä. Paitsi että syö tarpeeksi, pitää syödä tarpeeksi oikein; Pitää hakea sellainen ruokavalio, joka tukee omaa tekemistä ja omaa jaksamista. Toiselle sopii hieman isompi määrä hiilareita kuin toiselle ja niin edelleen. Yksiselitteistä totuutta ei ole, eikä tarvitsekaan olla.

kuva 1(5)

makaronilaatikko

Jos siis joku on salassa miettinyt että odotetaankohan täällä perheenlisäystä, niin voin sanoa että ei odoteta. Vatsanseutu on kasvanut ihan omia aikojaan vaikka melkein toivoisin että sille joku näinkin ihana syy olisi ollut. Nyt kun tämäkin tunnustus on annettu julki, on taas hieman helpompi hengittää ja jatkaa eteenpäin. Olen ainakin elävä ja hyvä esimerkki siitä kuinka se että käyt treenamassa viidesti viikossa ei oikeuta syömään mitä tahansa lihomatta vaan ruokavaliota tarvitaan tukemaan prosessia ihan yhtäpaljon (ellei enemmän) kuin treeniä.
kuva 2(11)

ps. Nuo P&S:n cashew-pähkinät eivät ole mikään vitsi. Jotain koukuttavaa niissä nimittäin on..

14 kommenttia

  1. Ida Parviainen kirjoitti:

    Onhan se ahdistavaa kun vatsamakkara kasvaa, mutta itse kuulun siihen kai harvinaisempaan ryhmään, joka ei ei haaveile näkyvästä sikspäkistä ja pitää siitä, että näyttää ”muhkealta ja vahvalta” eli että lihaksen päällä on rasvaa. 🙂

    Yritin dieetata keväällä/kesällä ja en tykännyt yhtään siitä kun se pehmeys hävisi pois, heti kun sain kiloja takaisin olin onnellisempi. Harmittaa toki, että vatsan seutu, joka mulla kerää kaiken rasvan, on tuhdimpi, mutta en anna sen häiritä. 🙂

    Olet upeassa kunnossa, eikä olisi mieleenkään tullut epäillä perheenlisäystä! Mielestäni olet vain kasvanut nimenomaan lihaksikkaammaksi. Jatka samaan malliin! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Ja sinä näytätkin hyvältä 🙂 Mutta kiitos, mukava saada näin ammattilaisenkin mielipidettä siitä että suunta vaikuttaa ihan oikealta *Hän myhäili tyytyväisesti ja kiitti*

  2. Tea kirjoitti:

    Se on jännä juttu miten alkaa ajattelemaan, et karsii siitä ruoasta ja rupeaa diettaamaan kun tosiaan se, että siistii sitä ruokavaliota yleensä riittää. Miten sulla on mennyt fitfarmin valmennuksen jälkeen, onko ollut vaikea palata takaisin siihen, että ei ole ”pakkoa” syödä ohjeiden mukaan ja liikkua?
    Hyvältä näytät kyllä edelleen :), mutta tiedän sen tukalan olotilan!

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos ymmärryksestä 🙂 Treenibuusti on jäänyt hyvin päälle, samoin kuin se että syön edelleen aamupalana puuroa ja raejuustoa marjoilla. Ensimmäiset pari viikkoa menivät punnitessa ruokia mutta sitten se alkoi ”helpottamaan” ja nykyisellään en edes muista milloin olen viimeksi käyttänyt vaakaa ruoan punnitsemiseen 😀

  3. -E- kirjoitti:

    Täällä taas piiitkästä aikaa! 🙂 Olen ollut maastotöissä pitkän aikaa ja sen myötä myös reissussa ja näin ollen poissa koneelta. Ennätinpä myös sairastaamaan 2vk mittaisen flunssan, josta osan vuoteen omana. Työreissuja ennen oli niin hyvä draivi päällä ja nimenomaan löysin tieni oikean ruuan pariin. Kasvatin aamupalaa vielä entisestään ja huomasin, että kun koko ajan oli kylläinen olo ei tarvinnut haaveilla mistään ylimääräisestä ja kappas samalla paino lähti putoamaan. No sitten tuli työreissut, pitkät päivät, flunssa…työreissut verottivat työmatkapyöräilyä kun olin autonkanssa maastossa ja flunssa karsi vielä lopunkin liikunna. Kipeänä ja väsyneenä ei tullut syötyä ihan niin kuin piti. Nyt on olo että pitää taas aloittaa alusta. Yritin ajatella, että tämän pakko loman aikana ainakin lihakset saivat palautua ja nythän näistä muutamasta ylimääräisestä kilosta on hyvä ruveta työstämään lihasta. Mutta ihan siltä ei tunnu. Kaiken lisäksi lähestyvä joulu ja kaikki herkut sekä tämä loppumaton pimeys ajavat ihan väärään suuntaan. Eilen sentään pääsin piitkästä aikaa taas salille joten eikun uuteen nousuun. Vuoden vaiheessahan on hyvä ottaa taas uutta potkua ja päivätkin alkavat pidentyä, joten ehkä tässä kevättä kohden pääsee taas vauhtiin 🙂

    P.S Nyt kahlaan kaikki ohi menneet päivitykset tältä ajalta 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Sullahan nyt on ollut kaikenlaista tässä mutta onneksi flunssa on helpottanut (ja ehkä ne työkiireetkin). Nyt kyllä jyllää niin paljon kaikenlaista tautia, joka kaataa porukkaa vuodelepoon eikä tuo ulkona vallitseva pimeyskään tosiaan erityisenpaljon mieltä piristä että onko se ihmekään että herkkuhammasta alkaa kolottaa? Mutta kuten itsekin totesit, sait ainakin hyvänmittaisen pakkolevon ja kropan varmasti entistä vastaanottavaisemaksi treeneillesi 🙂

  4. pauliinafitworld kirjoitti:

    Moikka! 🙂 tämä oli todella hyvä kirjoitus. Varsinkin näin kilpailijan näkökulmasta en ymmärrä kikkailua esimerkiksi makroilla, joka tuntuu olevan joku trendi tällä hetkellä. Mielestäni se on vain tekosyy syödä, mitä huvittaa. Tulokset tulevat oikeanlaisella ruualla, niin kuin olit kirjoittanutkin.

    • jennie kirjoitti:

      Moikka ja ihan mahtava saada ammattimaistakin näkökulmaa mukaan 🙂 Eihän tämä homma oikeasti mitään rakettitiedettä ole varsinkin jos/kun kroppa toimii kunnolla ja osaa hyötykäyttää sille tarjotun ravinnon. Minä ja minun maha matkataan edelleenkin salille mutta yritetään vähän vältellä niitä suklaapähkinöitä 😀

  5. Linda kirjoitti:

    Tämä teksti ja toisaalta postauksen kuvat, samoin kuin viime aikaiset muut kuvat, eivät oikein sovi yhteen 🙂 Näytät nimittäin todella treenanneelta ja kuitenkin tiukalta, ei tullut mieleenkään mikään raskaus. Olet kasvattanut huomattavasti lihasta syksyn aikana.

    Minäkin uskon vahvasti kaloriteoriaan, ehkä vähän turhankin sokeasti, koska eihän ihminen ole auto jonka kulutus olisi aina laskettavissa… 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos Linda <3 Kuvat ovat ehkä olleet parhaat puolet esiintuovia mutta uskallan toki toivoa että lihastakin on tullut kaiken rasvan mukana. Oli ihan pakko ottaa vatsasta muutama kuva teille epäilijöille ja vaikkei se suinkaan pahimmasta päästä ole niin ei se nyt mikään timmikään ole – millään mittapuulla katsottuna.

  6. Viivi kirjoitti:

    Kuulostaa tosi tutulta. 🙂 Mäkin yritän nyt kasvattaa lihasta ja vaimentaa sen äänen päässäni joka huutelee että ”Vatsa on pyöristynyt! Dieettaa!” 😀

    • jennie kirjoitti:

      Näinpä, jotenkin vain tulisi ummistaa silmänsä vatsasta ja keskittyä siihen kaikkeen muuhuun, joka kehittyy halutunlaisesti.

  7. KaDa kirjoitti:

    Mulla oli offilla kanssa ”pieni” ongelma naapurissa napottavan P&S puljun pähkinöiden kanssa. Mutta eikös suklaakuorrutettujen cashew pähkinöiden hyvät rasvat periaatteessa kumoa sen suklaan huonot niin tavallaan niis ei oo rasvaa tai muutakaan epäterveellistä ollenkaan ja siksi niitä jopa kannattaa syödä esim. Joka viikonloppu tai keskiviikko ilta vaikkapa puoli kiloa?? :’D luojan kiitos dietin myötä ei oo pienintäkää mahdollisuutta kusettaa itteensä edes siihen suuntaan. 😀

    • jennie kirjoitti:

      hahhhahah 😀 Juuri näin. Pähkinä sisältää terveellisiä rasvoja ja periaatteessa suklaahan on kasvi eli summa summarum: Täysin hyväksyttävää ja terveelistä ravintoa 😀 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.