Hae
My Project Is Me

Vähän viime viikkoa

Moikka,


Edelleen lomaillaan ja vaikka en mitään ihmeellistä ole tehnytkään, on aika silti kulkenut äärettömän nopeaa. Kotona, turvallisella maaperällä, kaikki on jotenkin niin hirveän paljon helpompaa,  ja ihan yhtäkkisesti on liikuntaakin taas kertynyt se 14h vaikka mielessäni olen kuvitellut etten juuri mitään ole tehnyt.

Kuten kuitenkin ehkä huomaa, on liikkumisissa paljon mukana kaikenmoista pientä ja hyödykästä kuten kävelyä pitkin Helsinkiä ja sen semmoista. Kävelynopeus minulla on aina melko kova, vaikka toki tälläisillä turistilenkeillä pysähdyksiä tulee ehkä hieman useammin.  Lasken ne kuitenkin nopeutensa ja matkansa puolesta liikuntasuoritteiksi vaikka eivät ehkä mitään todellisia urheilusuorituksia olekaan.. 

Nämä kuitenkin yhdistävät mukavasti huvin ja hyödyn, eli eräänä päivänä lähdimme Kauppatorille ja sieltä Kaivopuiston ja kaupunkikiertelyn kautta viimein takaisinpäin. Matkalla kyllä tuli ehkä saatua enemmän kaloreita kuin kulutettua mutta sellaisia nämä lomajaksot ovat.
Torilla kaikki sujui vielä hyvin ja ostin herneitä sekä porkkanoita eikä mitään muuta edes tehnyt mieli..

Kaivarissa oli pakko kokeilla vuosien tauon jälkeen Helsingin jäätelötehtaan jäätelöä ja verrata Tampereen versioon..  Makuina kookos ja omena-kaneli. Kookos oli herkkua!

Ja poikkesinpa ehkä ihanimmassa karkkikaupassa ikinä! Sweetheart Eiran sydämessä <3 Niin pikkutytön unelmista kuin voi vain kuvitella.

Kun näitä kuvia katsoo niin onko se ihme että mielessä liikkuu ensi kesää varten se muutaman häiritsevän rasvaprosentin pudotus 😀 Voisin toki tehdä ennalta ehkäisevää työtä ja lopettaa tämän herkku päivässä elämisen ja näin aion ehdottomasti tehdä viimeistään loman (tämän viikon) jälkeen. Tämä on määrällisesti kuitenkin koko ajan vähentynyt ja jäänyt tosiaan viime viikollakin  vain viikonlopulle, jolloin tosiaan tuli liikuttua vähän jokapuolella.

Joku minua lohduttelikin että nämä kannattaa huomioida tankkausjaksoina kehon pitkää prosessia varten.  Ihan överiksi ei kuitenkaan ole mennyt ja minulla on kauttaaltaan ollut ihan hyvä omatunto tästä pienestä lomailusta.  Kuten käydä Valkosipulifestivaaleilla tai tukea ravintolapäivän kahviloita..

Valkosipulia sai myös jäätelössä..

Paitsi että olen tehnyt jotain mukavaa niin olen myöskin tehnyt jotain epämukavaa eli aloittanut viimein ne intervalliharjoitukset. Ensimmäinen kokeilu oli eilen juoksumatolla, sillä epävakaan sään vuoksi en lähtenyt ulos. Aikomuksenani oli juosta kaikenkaikkineen tunti ja spurttailla kymmenesti – jäin tavoitteessani puoleen.  Alussa oli vajaa 10min lämmittely kevyesti hölkkäillen. Tätä seurasi noin 12 minuutin intervalliosuus, jossa aina 30sek pingoin täysiä ja lepuuttelin kevyellä hölkällä tai reippaalla kävelyllä aina noin 2min. Yhteensä näitä pyrähdyksiä tuli siis viisi. Loppuun vielä noin 10min kevyt hölkkä. Treenasinko kovaa? Kyllä, niin kovaa että vatsassani velloi huono-olo vielä pitkään tuon sykkimisen jälkeen. Milloin mennään uudestaan?! 😀

Aijjuu, olisin voinut ihan hyvin lähteä myös ulos juoksemaan – olenhan suomalainen ja suomalaiset nauttivat kesästä säästä riippumatta. Ai miten niin? Törmäsin sateisena sunnuntaina suomalaisiin rantalomailijoihin kesädrinkkeineen.. Vieläkun olisi kuvaan saanut jonkun sateenvarjon kanssa sillä kuvanottohetkellä muuten satoi aikalailla 😀

16 kommenttia

  1. Anonymous kirjoitti:

    Entinen karkkihiiri taas täällä kommentoi..Pointsit intervallitreenin vetämisestä! Huhheijaa, että on muuten rankka, mutta ah niin tehokas treenimuoto 🙂 Älä yhtään soimaa itseäsi tai tunne ”epäonnistuneesi” jos alunperin suunnittelemastasi tunnin treenistä tuli puolituntinen -se on intervallitreenin idea. Short and (not so) sweet :DEli max 30min sanoisin minä, mitä kestoon tulee! Half the time, double the results 😉 Intervalleissa pointtina on juuri se lyhyenä pitäminen, koska: a) jos oikeasti vedät täysiä, et yksinkertaisesti voi jaksaa enempää (tehot laskee, eikä vedot ole enää yhtä kovia..)b) lyhyt ja intensiivinen aerobinen ei hajota lihaksia samalla tavalla kuin pitkä, matalalla sykkeellä vedetty aerobinen. Rasva palaa (myös pitkään treenin jälkeen) ja lihakset säästyy. Win-win :)Itse tykkään tehdä intervallitreenin mm. mäkispurtteina tai porrasjuoksuna. Portaat saa aikaan ”kivan” poltteen pakaroissa ja reisissä. Olo kovan intervallitreenin jälkeen on väsyneempi kuin maratonin :PTuleepas nyt pitkä sepustus…mutta vielä aiempaan rahkavertailupostaukseen liittyen antaisin oman vinkkini makeanhimon tappamiseen. Itse olen naperosta asti ollut perso makealle ja mikään ei saanut naamalleni isompaa virnettä kuin iso karkkipussi 😀 Valitettavasti mullakaan ei aina toimi ”hallittu herkuttelu”, joten olen yrittänyt vähentää karkkien mussutuksen vain juhlahetkiin. Mua lähinnä naurattaa naisten lehtien tarjoamat fiksaukset suklaan himoo; ”haukkaa hedelmää” jne. Loistavaa, jos se jollain toimii, mutta jos mä haluan suklaata, niin omena tekee mut vain vihaiseksi :PAnyway, olen todennut, että makunystyräni kaipaavat makeaa ja löytänyt loistavan tavan herkutella terveellisesti. Vedän tämän ”herkun” joko välipalana tai illallisen jälkeen jälkkärinä…tai milloin vaan tekee mieli :)EliPurkkimaitorahkaa (itse käytän Valion Pehmeää)2-4 rkl turkkilaista jugurttia (10%)2-3 rkl hyvän makuista suklaista proteiinijauhettaripaus kaneliapäälle paahdettuja pähkinöitä (jos tykkää)Kaikki vaan sekaisin kulhossa. Sekoita ”ilmavasti”, niin tulee ihanan kuohkeaa. Kuin suklaamoussea 😉 Turkkilainen jugurtti (ei mikää light-versio) antaa ihanan kermaisen vivahteen ja taittaa rahkan kitkeryyttä. Rahkan, jugurtin ja proteiinijauheen määriä voi itse muutella mielensä mukaan. Erityisen hyvää tollainen on vetästä illalla, kun taas tekisi mieli ”jotain pientä”. Rahkassa oleva maitoproteiini on myös hitaasti imeytyvää, joten loistavaa yötä vasten. Säästää ja palauttaa lihaksia nukkuessasi :)t. Entinen sokerihiiri

  2. Anonymous kirjoitti:

    Entinen karkkihiiri/sokerihiiri täällä taas huutelee.. unohdin sanoa ”reseptiin” liittyen, että mitä enemmän turkkilaista jugurttia, sen silkkisempää ja pehmeämpää (=parempaa) tuosta tulee. Rahka antaa sille mukavaa jämäkkyyttä. Kokeilemalla tietenkin löytää itseä miellyttävän suhteen rahkan ja jugurtin välille :)Kanelin pointti on maku (taittaa proteiinijauheesta ”jauheen” maun, niin että jäljelle jää vain suklaa) ja toiseksi kaneli on äärimmäisen terveellistä; tasoittaa mm. verensokereita ja sitä kautta vähentää ”himotuksia”. Kaneliin liittyen mainittakoon se, että tässä asiassa kannattaa suosia luomua! Tai siis lähes kaikessa kannattaisi kai suosia luomua (mutta mun budjetti ei ainakaan anna periksi tollaiseen)… Normi kaneli (ruokakaupoissa myytävä kassiakaneli) voi suurina määrinä jopa aiheuttaa maksavaurioita, kun taas luomukaneli (=aito kaneli, ceylon kaneli) on se, jossa kaikki terveysvaikutteet piilevät 🙂 Eli siinä panosta kyllä luomuun…vaikka opiskelijabudjetilla vielä pienen hetken joudun elämään 😛

    • jennie kirjoitti:

      Luomukanelia onkin kaapeissa (sen verta olen panostanut siihen koska kanelia tykkään työnnellä vähän jokapaikkaan..). jos koskaan muuten päädyt luomukanelia ostamaan niin suosittelen kyllä, maku on täysin erilainen kuin tuossa normikanelissa, ei yhtään niin pistävä. Enivei, Kiitos rahkaherkun ohjeesta. Sehän lähti kokeiluun välittömästi, tosin paahdettujen pähkinöiden tilalle tuli kaakaionibsejä, joita sattui kaapista löytymään. Herkkua!

  3. Anonymous kirjoitti:

    Kuntoplus sivuilla oli ohjeena intervalleista toi 30 sek x 6 ja mielestäni se on ollut ihan riittävä:) tietty lämmittelyt ja palautukset…

  4. Anonymous kirjoitti:

    Ei tosiaan kannata ainakaan aloittaa kovatempoista intervallia kymmenellä vedolla, vaan tuo 5 on juuri sopiva! Kun kehityt, pystyt vetämään vedot kovemmin, ja lyhentämään lepoaikoja (ensin työ-lepo suhteessa 1:2, sitten 1:1,5, sitten 1:1).HIIT:n puolestapuhuvia artikkeleita löytyy googlella paljon. Se lisää hapenottokykyä, polttaa rasvaa jopa paremmin kuin tasavauhtinen aerobinen, ja on tietysti nopeampi ajallisesti.T. Linda

    • jennie kirjoitti:

      Juu, Hiitistä on ollut niin paljon hypetystä että pakkohan sitä on lähteä testaamaan itsekin. Huvitti vain hieman itseäni tuo oma intervalleilu joka oli minulle ihan maksimi kun jossain lehdessä oli aloittelijalle ohjeena että 1,5min kevennys +30sek spurtti.. En muista paljonko näitä oli kirjattu mutta mielestäni se oli enemmän kuin viisi. Aloittelijahan minäkin intervallitreenissä olen mutta en nyt kuitenkaan mikään ihan rapakuntolainen 🙂

  5. Elli kirjoitti:

    Ihana toi vika kuva!:-Dhttp://id-bn.blogspot.fi

  6. Anonymous kirjoitti:

    Moikka! Oon lukenut sun blogia pidemmän aikaa ja olen ÄLLISTYNYT muutoksestasi! Onko sinulla ollut kuntosaliohjelma, kun olet käynyt salilla? Aion pudottaa pari kesäkiloa pois, niin haluaisin sinunlaiselta ammattilaiselta neuvoa! 😀

    • jennie kirjoitti:

      Hih, kiitos paljon :)Kaikki tekemiseni löytyvät oikeastaan tuolta liikuntaohjeiden takaa. Siellä on myöskin ne slaiohjelmat joita olen käyttänyt, joksin juuri nyt hieman haen taas uusia juttuja eli varmasti pian on sillekin saralle tulossa päivityksiä.

  7. Kafi kirjoitti:

    Olen kanssa iloinen lukiessani blogiasi ja onnistunutta laihdutusta, elämäntapamuutosta, iloa.. nykyään alat kuulostaa jo vain niin ammattitreenaajalta, että multa alkaa hiipuu ”jos hänkin pystyy niin mäkin pystyn”-aate. Haha.Saanko kysyä miten kiskot intervallit matolla? Manualilla, 30 sekaksi painat vauhdin täysille, sitten taas alas, vai? Olen kova painelemaan matolla nappuloita ja pelkään aina äänien häiritsevän toisia. Niillä matoilla joilla olen juossut ”intervalli” on tarkoittanut hetkeksi vain kulman nousua jne, ei nopeutta. Vinkkejä tähän?ps. jos sua ei haittaa niin joku päiväsi/ateriasi kuvina postaus olisi ihana. Ruokapäiväkirjaakin rasvaprosentti-alas projektista olisi myös toivottua 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Ja pöh, minä olen ihan amatööri edelleen! Jotenkin tuntuu että oma tietämykseni on viimeaikoina ajautunut ihan hukkateille kun näitä uusia juttuja lähtee kokeilemaan niin ei oikein tiedä mitä tuleman pitää. Jos huomaa ettei tule mitään niin töytyy miettiä asioita uudestaan :)tein tosiaan manuaalisesti nuo intervallit, eli itsellä kulma pysyi koko ajan vakiona, eli nollassa mutta vauhti kiihtyi. Siitä vaan nappulaa painamaan niin kauaksi aikaa kunne son vauhtia tarpeeksi paljon tai tarpeeksi vähän.ja mitä tulee ppostaustoiveisiin niin varmasti onnistuu:)

  8. Elppen ja Ällän äiti kirjoitti:

    Heippa! Sain itse haasteen jota jaetaan eteenpäin ja ajattelin haastaa sinut :)Haaste löytyy blogistani http://treenihulluksi.blogspot.fi/

    • jennie kirjoitti:

      Tämäpä muistuttkin minua siitä että kaksi edellistäkin haastetta on vielä tekemättä -kiitos tästä 🙂

  9. Eikku kirjoitti:

    Itse juoksin pari vuotta melkein pelkästään juoksumatolla, kesät talvet. Matto kuitenkin kehittää lihaskuntoa epätasaisesti, koska takareidet eivät siinä joudu työntämään ollenkaan, matto tekee sen puolestasi. Nykyisin juoksen vain ja ainoastaan ulkona. Teen intervallitreenin kuntopyörällä seuraavasti, kannattaa joskus kokeilla, tämän kesto on max 30 minuuttia – alkuun 4-5 minuuttia lämmittelyä sopivalla vastuksella; ei löysäilyä mutta ei rajua sykkeennostoa (salin kuntopyörällä tämä tarkoittaa mulle vastusta 10 ja nopeus noin 20-22 km/h)- sitten neljä minuutin pätkää aina niin, että jokainen minuutti on hieman edellistä raskaampi. Se neljäs on siis jo todella raskas, puuskuttaa saa lopussa!- minuutin palauttelu ja taas uusi neljän minuutin nouseva rypäsKaikkiaan teen noita neljän minuutin ”ylämäkiä” neljä kappaletta ja palauttelen lopuksi minuutin pari. Ihan kivasti on reidet kuin kaksi puupökkelöä tuon jälkeen :).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.