Hae
My Project Is Me

Painonhallinan painopisteet

Ajaudun herkästi keskusteluihin, jotka koskevat painonpudotusta. Lähes yhtä usein, ajaudun sellaisiin keskusteluihin, jotka käsittelevät nimenomaisesti sitä kuinka mahdotonta laihtuminen voi olla. Liian usein painonhallinnassa keskitytään tuloksen kannalta epäolennaisuuksiin (toki huippuunsa hiotut projektit, kuten fitnesskisaajien kisadieetit ovat asia erikseen). Myös markkinat ja media hallitsevat kiitettävästi tätä epäollenaisuuksien maailmaa tarjoamalla sen sataa erilaista sorttia painonpudotuksen tueksi. Varmasti osalla näistäkin ihmepillereistä ja tehobuustereista on suotuisia vaikutuksia kunhan isot palaset projektin ympärillä ovat kohdillaan.

P1080360

P1080653

Suurin yksittäinen tekijä muutokselle on nautittu ravinto, jonka olen huomannut jo ihan omakohtaisista kokemuksista. Lainaan ale Patrik Borgin taulukkoa siitä, minkälaiset muutokset vaikuttavat laihdutusprojektiin kaikista eniten – suuruusjärjestyksesssä.

Ateriarytmin tasaaminen yli 10kg
Syömiskäyttäytymisen normalisoiminen yli 10kg
Kasviksien lisääminen yli 10kg
Energiapitoisten juomien vähentäminen 5-7kg
Herkkujen kohtuullistaminen 4-5kg
Kuitupitoisempien viljatuotteiden valinta 3-4kg
Proteiinipitoisuuden lisääminen 2-4kg
Vähäsokerisimpien tuotteiden valinta 2-4kg
Liian rasvainen ruokavalio sopivaksi 2-4kg
Liikunnan lisääminen 1-3kg
Rasvan laadun parantaminen 1-2kg
Kaikenlaista pientä alle 1kg

Elintapamuutos vs.paino – arvio vaikutuksesta 100 kiloisella vuoden aikana

Luonnollisesti, muutokset vaihtelevat henkilökohtaisesti riippuen siitä minkälainen kokonaisuus laihduttavan henkilön elämäntavat ovat.  Lisäksi tämä taulukko ei ota kantaa tällaisten esimerkkien kokonaisvaikutukseen vaan puhtaasti yksittäisen muutoksen aikaan saamaan muutokseen. Hyvin useinhan yhden asian korjaaminen vaikuttaa suotuisasti myös johonkin muuhun kuten vaikkapa liikunnan lisääminen, joka vähentää ainakin omalla kohdallani myös herkuttelun tarvetta.

Jokainen muutos nykyiseen on toki askel oikeaan suuntaan mutta ennenkuin uhraa rahansa erilaisiin ihmeitä lupaaviin tuotteisiin tai ravinteisiin, kannattaa varmistaa että peruspilarit ovat kunnossa. Yleensä niillä kaikista tylsimmillä ja tavanomaisilla, arkisilla valinnoilla, pääsee kaikista pisimmälle.

P1100006

 

2 kommenttia

  1. Helzu kirjoitti:

    Hei, aivan loistava juttu ja hyödyllinen taulukko.

    • jennie kirjoitti:

      Vaikka taulukon luotettavuutta ei voikaan todistaa (ainakaan tällainen maalikko) mutta ainakin minun järkeeni se sopii ihan täydellisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.