Hae
My Project Is Me

Viikon vinkki: Täysjyväviljat

Moi,

Tällä kertaa ajattelin vinkata niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin täysjyvätuotteet puhdistetun viljan sijaan. Moni, ellei sitten jokainen, ole varmaan tietoinen siitä että täysjyväviljaa suositaan käytettäväksi puhdistetun, valkoisen viljan, sijaan. Ainakin minusta tuntuu että tähän neuvoon ei voi olla törmäämättä jos lukee mitä tahansa terveyspohjaista artikkelia.Täysjyväviljahan sisältää lähtökohtaisesti huomattavasti suuremman määrän ravinto- ja suoja-aineita kuin parjattu valkoinen versio. Näinollen esimerkiksi verensokeri pysyy tasaisempana eikä suuret heilahtelut aiheuta muunmuassa pikaista makeanhimoa.

Itse olen joskus tehnyt hyvän päätöksen vaihtaa viljatuotteeni terveellisempään vaihtoehtoon jos se vain on mahdollista. Kotoa ei olekaan pitkään aikaan löytynyt kuin näitä täysjyväversioita erilaisista pastoista tai vastaavista. Pastan maku ei mielestäni eroa tavallisesta mutta riisi ehkä vaatii enemmän totuttelua.

IMG_6226 (1024x683)

Pelkkien pastojen ja riisien lisäksihän leipähyllyllä voi tehdä vaihdon terveellisempään (jos leipää siis syö). Ruisleivän lisäksihän on olemassa esimerkiksi vaaleita täysjyväpaahtoleipiä tai -sämpylöitä, joilla saa mukavasti vaihtelua makumaailmaan. Niin, ja ruisleivänkin kanssa kannattaa olla tarkkana että se sisältää oikeasti myös sitä ruista, muussakin kuin nimessä. Ja jos haluaa tehdä itse, löytyy kaupasta myös täysjyvävehnäjauhoja, grahamjauhoja ym. terveellisempää vaihtoehtoa puhdistetulle perinteiselle vehnäjauholle. Ja kun tähän vielä lisää leseitä, saa kuitua rutkasti lisää.

IMG_6228 (683x1024)

IMG_6230 (1024x683)

Itsehän korvaan yleensä leipomuksissani vielä osan perusjauhoista soijajauholla (suolaiset) tai kookosjauholla (makeat). Kumpikaan ei ehkä ole hyvä jauhoseos sellaisenaan leivontaan mutta ainakin 1/3 on helposti vaihdettavissa vielä näihin hieman toisenlaisiin versioihin. Kummassakin on muunmuassa tavanomaista jauhoa hieman korkeampi proteiinipitoisuus.

IMG_6231 (665x1024)

Minusta tämä pieni periaate arkirutiineissa on ehkä maailman yksinkertaisin toteuttaa. Minä uskon että tämänkaltaiset pienet päätökset arkielämässä ovat oikeasti niitä, jotka vaikuttavat suureen kuvaan kaikista eniten. Ihan sama syötkö 6vkoa jonkun tietyn ruokavalion mukaisesti, jos sen jälkeen paluu on takaisin alkuperäiseen, lihottaneeseen elämäntapaan. Vasta kun muutos on pysyvä on jotain suurta tapahtunut, vaikka itse muutos olisi ollut kuinka pieni tahansa. Tämä pätee muuten niin hyvässä kuin pahassa, valitettavasti. Pieni päätös päivässä, joka päivä – ei enempää, ei vähempää.

 

ps. Asiaan liittymättömänä kommentointi EI vaadi sähköpostin ilmoittamista. Tai ainakin minä sain kirjautumattomana testikommentin läpi ilman sähköpostin ilmoittamista. Kertokaahan onnistuiko teillä?

7 kommenttia

  1. testikommentti kirjoitti:

    testikommentti

  2. Salla kirjoitti:

    Leivistä kannattaa myös tarkistaa onko niissä sokeria. Yllättävän moni ensisilmäykseltä terveellisen näköinen leipä sisältää sokeria; oman lähikauppani (S-market) paahtoleipävalikoimasta löysin vain yhden kelvollisen!

  3. Katerina Alezandra kirjoitti:

    Niin helppo tapa syödä terveellisemmin! 🙂 kunpa kaikki sen tajuaisivat

    http://katerinaalezandra.blogspot.fi/

    • jennie kirjoitti:

      Sanopa muuta! Ja kiitos kun laitoit linkin omaan blogiisi, täytynee tutustua tarkemmin 🙂

  4. hmmm kirjoitti:

    Oletko kokeillut ihan peruspullien leipomista terveellisemmin?

    Meillä leivotaan makeita sen verran harvoin, että olen pysytellyt reseptien mukaisissa aineksissa. Toisaalta mustapapuja tai punajuurta sisältävää suklaakakkua voisi ihan mielenkiinnosta joskus kokeilla.

    • jennie kirjoitti:

      Itseasiassa en ole, omat leipomiseni ovat myös jääneet vähän harvemmalle kerralle ja jos/kun leipoo vieraille ei ihan aina viitsi kokeilla ensimmäisenä kikkailua perusrespetin kanssa. Jossain lehdessä oli juurikin ”terveyspullan” ohje mutta nyt ne on kaikki laatikoissa jossain pakattuna niin etten pysty tarkastamaan missä se oli. Mutta mitä noihin jauhoihin tulee, niin esim. täysjyväjauhojen käyttö perusvalkoisen sijaan ei tuo minkäänlaista makueroa (minusta ainakaan). Noista erikoisjauhoista (kookos, soija, manteli (jota en itse käytä koska en mausta välitä)) makua sitten taas tulee ja koostumuskin muuttuu hieman toisenlaiseksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.