Hae
My Project Is Me

Elämäntapamuutos 2019: Konkreettiset muutokset

Julkaistuani maanantaina muutoskuvia kevennysprojektistani, sain melko paljon yksityistä kyselyä mitä konkreettisia muutoksia olen kuukausien aikana tehnyt. Nopeasti vastattuna sanoisin että en juuri mitään, sillä olen aina pitänyt itseäni liikunnallisena ja maalaisjärjellä ajateltuna fiksuna ruokailijana mitä ruokavalintoihin tulee. Noh, jos tämä pitäisi ihan oikeasti paikkansa en varmaan olisi koskaaan lihonutkaan eli jotain todellakin olen tehnyt viimeisen neljän kuukauden aikana toisin.

 

Katse ruokalautaselle

Lautasmallin päivitys

Ensimmäinen asia mihin kiinnitin todenteolla huomiota, oli ruokalautanen. Jokaiselle aterialle oli tarkoitus kerätä reilusti kasviksia, proteiininlähde sekä hiilareita ja myös rasvoja – tässä nimenomaisessa järjestyksessä. Kaloreita/Hiilareita tai mitään muutakaan en ole laskenut vaan koostanut lautasmallia tällä ohjeella, myös santsatessa.

Olen lisäksi ajatellut jokaisen päivän ateriointi kerran ateriana, eli pitänyt huolen että vähintään kasvikunnantuotteita löytyy myös välipaloilta. Välipala on usein ollut perinteinen maitorahka marjoilla/hedelmillä sekä tarpeen mukaan mahdollisesti jotain muuta. Vastaavasti taas jos olen ollut jossain tien päällä, on ollut tärkeää varmistaa että välipala ei ole pelkkä hedelmä vaan että sen lisäksi on vaikka proteiinipatukka jos ei muuta ole saatavilla.

 

Napostelun vähentäminen

Toinen mihin kiinnitin huomiota oli ja on säännöllinen ateriarytmi. Tarkoituksena on ollut syödä koko ajan riittävästi siten että ruoan jälkeen ei ole heti nälkä ja tarvetta napostelulle. Samalla olen myös tietoisesti vähentänyt herkuttelua ja hiljalleen se on jäänyt kuin itsestään viikonlopuille ja mahdollisille muille tapahtumille. Tarkemmin makeanhimon selättämisestä olen kirjoittanut täällä.

En ole siis missään vaiheessa kieltäytynyt tai rajannut mitään itseltäni pois, päinvastoin olen hyvällä omalla tunnolla syönyt kaikkea sitä mistä pidän mutta osaa niistä vain vähän rajoitetummin. Muun perheen kanssa syön täysin samaa ruokaa eikä elämäntapamuutos näy arjessa käytännössä mitenkään. Neljään kuukauteen on lisäksi mahtunut sekä pizzaa että burgeria mutta myös jäätelö ja karkkia mutta harvemmin kuin ennen, pääsääntöisesti viikonloppuisin.

 

Liikunnan lisääminen

Liikunta on siitä hassu juttu, että sitä harvoin tietää kaivanneensa ennenkuin alkaa liikkua. Viikonloppuisin oma liikuntasaldoni jää usein hyötyliikunnaksi ja sunnuntaisin suorastaan odotan seuraavan aamun treenejä. Liikunnalla on todistetusti yhteys mielialaan sitä nimenomaan nostattavasti. Itse huomaan myös että niinä päivinä kun liikun, on minun huomattavasti helpompaa hallita mahdollisia mielitekojani herkuttelun suhteen.

 

Sillä miten liikkuu, ei loppupeleissä ole niin paljoa merkitystä kuin sillä että ylipäätään liikkuu. Kuten ruokailussa, on tässäkin säännöllisyydellä iso merkitys. Mieluummin useamman kerran viikossa vähän rauhallisemmin kuin silloin tällöin ihan päättömästi. Itse käyn sekä salilla että jumpalla pääsääntöisesti neljästi viikossa. Ja tämä tosiaan yhteensä eli neljä todellista treeniä yhdessä viikossa sisältäen sekä lihaskuntoa että aerobista.

Tässä ovat ehkä ne konkreettisimmat muutokset, mitä olen neljän kuukauden aikana tehnyt verrattuna sitä edeltäneeseen syksyyn. Muutokset ovat olleet helppoja toteuttaa ja ne ovat tapahtuneet lähes huomaamattomasti. Toisinaan jopa niin huomaamattomasti että olen miettinyt että mitä teen “väärin” kun kevennysprojekti ei tunnu ikävältä tai kituuttamiselta, hah! Todellisuudessa juuri tällaiset muutokset ovat niitä, mistä ne uudet elämäntavat syntyvät ja todelliset muutostarinat saavat alkunsa. Ja juuri tästä on minunkin elämäntapamuutos tehty!

4 kommenttia

  1. M kirjoitti:

    Terve.
    Paljonko sä syöt kaloreita per pvä? Minä tuskailen, että mikä ois sopiva määrä. Olen seurannut sua jo monta vuotta. Ja toi paita on kiva, mikä on tuossa taustakuvassa, mistä olet ostanut? 💕

    • myprojectisme kirjoitti:

      Moikka, Ja isot anteeksipyynnöt että vastaan kommenttiisi vasta nyt. Se ei ole ollut mitenkän tarkoituksenmukaista mutta kuten ehkä huomaat, en ole päivittänyt blogianikaan yli viikkoon. Aloitan helpommasta kysymyksestä eli paidasta, mikä on Vilan mallistoa mutta noin vuoden vanha eli samanlaista valitettavasti tskin enää löytyy. Oletan siis että tarkoitat tuota vaaleanpunasita mikä näkyy blogin otsakkeessakin. Jos jotain muuta niin kerro vain tarkemmin mit 🙂

      Sitten tuo toinen kysymys, mikä koskee syötyjä kaloreita. Vastausta en rehellisesti tiedä, sillä en laske niitä. Päivän kaava on kuitenkin jokseenkin samanlainen eli aamupuuro, lounas, välipalarahka, päivällinen, iltapala. Kuten kuitenkin huomaa, en ole ruokia nimennyt kuin vain aamupalan ja välipalarahkan osalta, mitkä ovat aikalailla vakiot. Muutoin syöyty ruoka voi vaihdella melkoisestikin sen mukaan kuinka nälkä on tai mitä nyt ruokana on sattunut olemaan.

  2. M kirjoitti:

    Juuri sitä paitaa tarkoitin. 😄
    Ehkä minunkin pitäis luopua kaloreiden laskemisesta, kun tosiasissahan sitä tietää, että miten suurinpiirtein pitää syödä, että paino alkaa laskea. Kuitenkin monta laihdutuskertaa jo takana, ehkä tällä kertaa sen vois vaan tehdä jotenkin järkevästi eikä millään 1200kcl dieetillä.

    • myprojectisme kirjoitti:

      Vaikka olen itsekin tällainen hätähousu ja haluaisin kaikki tänne ja heti, niin tällaisella rennommalla otteella meno on huomattavasti mukavampaa. Sekä toivottavasti pitkäkestoisempaa. Ja jääpähän tarvittaessa varaa tiukentaa tahtia tarvittaessa 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *