Hae
My Project Is Me

Maanantailuku

Moi,

On jälleen perinteisen maanantailuvun aika. Ennenkuin mennään varsinaiseen lukuun niin käydään läpi tapahtumat luvun takana.

Viime viikollahan palasin takaisin työelämään kotoilun sijaan. Lähinnä jännitin tulevien rytmien muutosta sekä sitä miten se vaikuttaa kaltaiseeni tunnesyöjään. Lisänä tähän olen melkoisen perso kaikenmoiselle herkulle jos niitä vain on tarjolla, ja kieltäytyminen todellakin vaatii itsekuria. Kerrottakoon siis että oma työympäristöni on sellainen, että kaikenmoista kieltäytymisen arvoista löytyy surullisen usein.

Jotta ei menisi liian helpoksi niin aloitin samoihin aikoihin myös tuon salitreenailun. Astetta intensiivisempi treenaaminen sekä uudet elämänrytmit ja tarjolla olevat herkut olivat itselle ilmeisesti hieman liikaa ja syystä tai toisesta huomasin syöväni tavanomaista enemmän. Mikäli kyseessä olisi ollut terveellinen lisäsyöminen en olisi niinkään huolissani mutta kun lisäruokailut koostuivat milloin mistäkin herkusta, on asianlaita hieman toisenlainen.

Käytännössä perusruokailut sujuivat suunnitelmien mukaan mutta kotiin päästyäni tuntui ettei mikään riitä ja jälleen kerran yllätin itseni syömästä leipää sekä kaapista löytyvää fazerin sinistä, josta en oikeasti edes juurikaan välitä. Loppuviikosta palasin oikein kaupan kautta erikseen kotiin joku ihana rapeakuorinen tuore leipä kainalossa ajatellen että huomenna sitten. Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen että tämä kaikki johtui ensimmäisestä viikosta ja koska ensimmäinen kerta ei voi toistua, niin ensi viikosta  (siis tästä) on sitten uudet kuviot.

Viikonloppuisinhan olen antanut itselleni hieman höllätä. Valmistamme viikonloppuisin jotain hieman erilaista ruokaa sekä kehitämme mahdollisesti jonkinmoista herkkuakin. Tällä kertaa luvassa oli lauantaina kotitekoiset hampurilaiset sekä sunnuntaina porsaan fileepihvit Floridalaisittain (tuoretta ananasta, salaattia, glaseerattuja porkkanoita) ja ranskalaisia). Herkkujen osalta tämä viikonloppu meni kyllä lähinnä karkin syömiseksi mutta siinä sivussa tein myös herkkurahkaa, jollaiseksi siis viikonloppujen herkkujen kuuluisi muodostua.

Herkkurahka:

Vaahdotettua vanilijakastiketta, esim. Flora Vanilla 12%
Maitorahkaa
Vanilijauutetta/makeutusainetta
mustikoita (itsellä pakkasesta)

Sekoita vaahto sekä rahka suunnilleen 50/50-suhteessa. Sekoita joukkoon marjat. Lisää tarvittaessa makeutta.

Näin arkinen rahka muuttuu hieman juhlavammaksi ja kuohkeammaksi. Kannattaa tosiaan sekoittaa rahka ja vaahto hyvin sillä muutoin rahkan happamuus ja vaahdon makeus luovat keskenään melkoisen ristiriidan ja lopputulos on ihan kaikkea muuta kuin herkku. Ihan yhtähyvin mustikat voi korvata muilla marjoilla tai vaikkapa hedelmillä.

Onneksi kaiken syömisen lomassa olen ehtinyt liikkumaankin ja viikon saldo näyttitältä:

MA     Sali; ylävartalo + keskivartalo     
TI        –
KE      Sali; alavartalo + keskivartalo
TO      Sali; ylävartalo + keskivartalo
PE      Sali; alavartalo + keskivartalo
LA      Vaunulenkki 6km
SU      Sali; Intervallijuoksu 45min  + omat vatsat ja selät, Vaunulenkki 6km

Nyt kun ensimmäisestä viikosta on selvitty ja tekosyitä turhalle syömiselle ei enää ole on aika aloittaa uusi viikko luvuin 52,8kg. Lisäturvotusta on siis +800g. Sinänsä minua ei haittaa paino, vaan se turvonnut tunne jonka tuo turha suklaalla ja karkeilla mussuttelu itselleen aiheutti. Kokemuksesta kuitenkin tiedän että kolmen ”järkevän” päivän jälkeen olo on taas normalisoitunut. Näillä eväillä siis kohti tätä viikkoa. Lupaan, että ensi maanantaina moista tilitystä ei ole luvassa.

4 kommenttia

  1. Mama kirjoitti:

    Moikka,tsemppiä elämänmuutoksiin! Mainitsit, että töissä sinulla on tarjolla houkutuksia herkkujen muodossa. Minullakin on ollut jo pari vuotta sellainen työ, jossa kaikkea hyvää ja herkullista on tarjolla koko ajan. Ensin annoin itselleni luvan maistella, mutta paino lähti nousemaan niin tähtitieteellisellä nopeudella (noin 1 kg/kk), että oli pakko tehdä ihan totaalinen periaatepäätös, että en syö töissä koskaan mitään herkkua. Jos annan itselleni luvan syödä vain joskus, perjantaisin, tai vain uutuuksia, homma lipsuu tosi helposti jatkuvaksi herkutteluksi. Tsemppiä!Mama

    • jennie kirjoitti:

      Kiitokset Mama, tähän päätökseen tulen varmasti tukeutumaan sillä se toimi itselläni myös ennen ja toimii varmasti jatkossakin. Päättäväisyyttähän se toki vaatii mutta on ehdottomasti sen arvoista.

  2. Anonymous kirjoitti:

    Ei voi sanoa kun mahtavaa! Ihailen niin itsekuriasi ja sitä miten oot jaksanu viedä projektin loppuun asti. Itsellä on ollut sama haaste tässä, innostun helposti ja kiinnostus lopahtaa vaikka todella haluisin päästä tästä omenasta ja kaikesta turhasta eroon kropassani. En vain usko koskaan pääseväni tuohon tilaan missä oot nyt. Ja videot jatkossa olisi myös kivoja!

    • jennie kirjoitti:

      Ja höpsis, jokainen pystyy kun vain tarpeeksi haluaa! Muutos vaatii toki aina jonkin verran työtä ja itse olen huomannut että tavoitteen tulee olla melkoisen selkeä jotta motivaatio pysyy – pelkkä ylläpito ei riitä itselle. Aloitat jostain helposta jutusta ja lisäät pikkhiljaa haastetta. Liika kertasykkiminen syö motivaatiota. Nyt heti teet jonkun yhden hyvän muutokset jota noudatat tämän kuun loppuun saakka – itsellä se on tuo ei herkkuja arkena. Kahden viikon päästä toivottavasti huomaa että ratkaisu on ollut ihan oikea. Videoita pyrin laittamaan myös jatkossa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.