Hae
My Project Is Me

Näin laihdun

 

Moi,
Olen ehkä oppinut jotain näiden lukuisten laihdutuskertojen lomassa. Tai jossen olekaan oppinut niin ainakin jotain on loksahatanut kohdilleen kerran onnistun pyrkimyksissäni jo toistamiseen.  Tämän tekstin tarkoitus on yksinkertaisesti esittää julkisesti ne asiat, jotka ovat auttaneet minua onnistumaan tällä kertaa.
Oikea ajoitus 

Aloitin virallisesti projektini kesäkuun alusta, kuukausi synnytyksen jälkeen. Käytännössä projekti kuitenkin lähti käyntiin vasta elokuussa. En kerta kaikkiaan ollut kesäkuussa vielä valmis aloittamaan tällaista projektia kun oma tulokas oli vielä niin tuore ja paljon aikaa meni ihan vain uusien vauva-asioiden ihmettelemiseen.
kuva: http://weheartit.com/entry/11858501

 

Ota rennosti 

Tällä kertaa en ole laskenut kaloreita tai ollut muutoinkaan kovin tarkka syömisistäni. Syön vain sitä, mikä maistuu hyvälle ja mistä pidän. No pastaa, perunaa, riisiä tai leipää ei lähtökohtaisesti perusruokavaliossani näy, mutta jos nyt jotain sellaista ruokaa teen mihin näitä aineksia tarvitaan niin sitten niitä syödään. En tosiaan ole varsinaisesti kieltänyt itseltäni mitään eli jos jonain päivänä tekee mieli vaikkapa pakastealtaan ranskalaisia niin se on ihan okei.
Yritän kuitenkin rajoittaa näiden kaloripitoisten raaka-aineiden käyttöä, kuten vaikkapa juusto, jokseenkin järkeväksi määräksi. Lisäksi valitsen monesti tuotteesta light-version, jos sellainen on tarjolla alkuperäisen sijaan.
Lähtökohtaisestihan pääruokani koostuu salaatista, kasviksista ja jostain proteiininlähteestä. Proteiinia syön myös kaikilla muilla aterioilla. Lähtökohtaisesti syön 5-6 kertaa vuorokaudessa sisältäen vähintään yhden lämpimän aterian. Lämmin ateria voi tosin tarkoittaa myös ruokaisaa salaattia.
Juhlat on juhlat 

Juhliessa kaikki on sallittua – En oikeasti keksi mitään ikävämpää kuin olla syntymäpäiväkutsuilla, jossa on tarjolla kaikenmoista herkkua jota ei muka voi maistaa.  Ottaa sitten vaikka pienemmän palan tarjottavia. Ja kuten tosiaan joku on joskus maininnut, ei ole väliä miten syö juhliessa kunhan syö kohtuudella silloin kun ei juhli.
kuva: http://weheartit.com/entry/14699810
Elä aktiivisesti 

Meidän talous ei omista autoa ja tavallaan olen siitä tyytyväinen sillä tämä pakottaa liikkumaan hieman enemmän. Satutaan asumaan vielä sellaisessa kohdassa että ruokakauppaan on kannattavampaa lähteä kävellen tai pyörällä kuin julkisilla. Talossamme ei myöskään ole hissiä, ei sillä että noita rappusia kovin montaa olisi (asutaan 2. kerroksessa) mutta on sekin jotain useaan kertaan päivässä kuljettuna.
Olen myös niitä ihmisiä, joiden on helppo kävellä paikasta a paikkaan b. Ja jos fiilis (ja sää) on hyvä niin ei haittaa vaikka tuo pisteiden välinen matka olisi pidempikin, 5km taittuu melko helposti. En nyt väitä että aina valitsen kävelyn julkisten välineiden sijaan mutta matkasta, säästä ja fiiliksestä riippuen melko usein niin teen.
Juuri nyt myös pienen pojan kanssa leikkiminen käy aktiivisuudesta. Pikkukaveri kun sattuu tykkäämään kaikista nostelujutuista senverta paljon että tuntuu välillä ihan omissakin lihaksissa J
 
 
Urheile 

Jos aikaa on niin pyrin myös urheilemaan ihan tietoisesti. Ei ole mikään salaisuus että päivittäin urheilen vähintään 1,5h (kävely + dvd + oma lihas).  Lisäksi saatan siis tehdä toisen lenkin tai harrastaa ”oikeita lajeja”.

 

 

kuva: http://weheartit.com/entry/7511438

 

 
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.