Hae
My Project Is Me

Little bit goes a long way

Moi,

Vaikka erilaisia smoothieita ja rahkavirityksiä olen harrastanut jo kauan ei minulle silti ole syntynyt varsinaisia ahaa-elämyksiä tiettyjen ainesosien suhteen. Tuntuu että ihan kausiluontoisesti minusta milloin mikäkin on parasta, jota smoothien/rahkan sekaan voi laittaa. Tällä hetkellä se on tyrni.

IMG_3215

Jos joku ei ole tyrnimarjaa maistanut niin se on kirpsakka ja nimenomaan tuolla sanavalinnalla. Maku on pirteän kirpeä ja voimakas sillä vain muutama hassu marja saa aikaan selkeän makueron muunmuassa smoothiessa. Käsittääkseni marjoja ei edes tarvitse kovin montaa kappaletta syödä saadakseen mukavan määrän vitamiineja (joskaan tästä minulla ei ole kovin vahvaa käsitystä sillä nautin niitä lähinnä maun vuoksi). Itse olen tällä hetkellä ihastunut nimenomaan sen tuomaan raikkauteen, muutoin niin ”tunkkaisen” smoothieni seassa. Ja loppuun täytyy todeta että pidän marjasta myös sellaisenaan, kuten kirpeistä mauista yleensäkin eli maultaan ehkä myös sopii omaan maailmaani paremmin kuin hyvin. Jos siis mahdollisuus maistiaiseen tarjotaan niin ei välttämättä kannata kieltäytyä varsinkin jos kirpeän happamat maut maistuvat omassa suussa mukavalle. 

01587aa9f53c75beaf4f112ed7e0d53e01da7c5859 IMG_3201

Loppuun totean vielä että tyrnin lisäksi puolukat on minusta rahkan kanssa ihan parhaita. Ja siis nimenomaan rahkan kanssa – jotenkin se maidon pehmeys yhdistettynä happamaan puolukkaan vain toimii. Olen ennenkin kysellyt rahkan tuunausvinkkejä ja saanut hyviä ideoita kiitos niistä. Hyviä ohjeita ja makukomboja ei kuitenkaan voi koskaan olla liikaa eli saa vinkata – myös smoothieiden suhteen.

8 kommenttia

  1. -V- kirjoitti:

    Jos kirpsakasta kerran pidät, suosittelen kokeilemaan yhdistelmää mustaherukka – omena – rahka / jugurtti / piimä / bulgarian jugurtti. Herkkähipiäisemmät tarvitsevat makeutusta, meikäläiseen uppoaa helposti raakana 🙂 Riippuu vähän maitotuotevalinnastakin. En osaa oikein mitää määriä antaa, mutta yksi kokonainen omena ja siihen sitten sopivalta tuntuva määrä mustaherukkaa + maitotuotetta. Mustaherukkahan on myös yhden sortin superfood!

    • jennie kirjoitti:

      Omena, sitä on kehuttu vaan en ole vielä tähän päivään mennessä saanut smoothien sekaan työnnettyä. Taidan seuraavalla kerralla korjata tämän, kiitos.

  2. Kaisu kirjoitti:

    Mä kans tykkään just tyrnistä, puolukasta, mustaherukasta ja punaisista viinimarjoista 🙂 ja totta kai ilman makeutusta 😀

  3. laihduttaja89 kirjoitti:

    Tyrni on niin hyvää, puolukkaa taas inhoan! 🙂 Oletko muuten koskaan poiminut tyrnejä? Inhottavaa puuhaa, ovat nimittäin todella tiukkaan kiinni piikikkäässä pensaassa, poimimisen jälkeen sormet täynnä haavoja joita rikkoutuneiden tyrnien mehu kirvelee! 🙂 Silti menen joka vuosi poimimaan niitä äidin tyrnipensaista, kun pitää talven vitamiinit saada. 😀 😀
    Tyrnit sisältävät huomattavan paljon c-vitamiinia ja B12 -vitamiinia. Ilmeisesti 5 tyrnimarjaa sisältää päivän C-vitamiinitarpeen! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Juu, olen kuullut että ei ole mitenkään mukavaa 😀 Kokemus siis puuttuu ja taitaa puuttua vielä jatkossakin sillä minusta jo mustikoiden poimintakin on vähän niin ja näin.. 😛

  4. MariaH kirjoitti:

    Minulla uusi ”keksintö” smoothieen oli mandariini! Se toi ihanaa raikasta makua ja myös sellaisen hieman paksumman ”hedelmälihaisen” koostumuksen. Omaan smoothieen heitin pari pientä mandariiniä, puolikkaan banaanin, n. desin kookosmaitoa, pari kourallista tyrnejä ja pari ruokalusikallista vaniljaheraa. Tuli tosi raikas & maukas kombo! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.