Hae
My Project Is Me

Ryhdistäydy nainen!

Moi,

Tämä on varmaan ensimmäinen kerta kun tituleeraan itseäni naiseksi. En vain jotenkin osaa ja usein puhunkin tekeväni jotain vaikkapa ”tyttöjen” kanssa, itseni siis tytöksi mukaanlukien vaikka se maaginen kolmenkympin raja lähenteleekin pikkuhiljaa. Yhtäkaikki tämän päivän ajatukset koskevat ryhtiä, jonka kanssa joudun tekemään itse ihan aktiivisesti töitä päivittäin. Koko homma sai alkunsa kun satuin joskus illalla kulkemaan vaunujen kanssa sellaisen paikan ohi, josta näin oman peilikuvani ja järkytyin siis peilikuvasta suuresti.

Tältä minä luulin näyttäväni

Tältä minä luulin näyttäväni


IMG_3536

mutta jokin tämäntapainen heijastus sieltä näkyi – hartiat edessä, selkä kyyryssä..

Olen ennenkin maininnut hyvästä ryhdistä mutta sanoista tekoihin on näköjään ollut pidempi matka kuin luulinkaan. On totta että keskityn hyvään ryhtiin esimerkiksi salilla tavanomaista tarkemmin kun keskivartalon tuomaa tukea tarvitaan. Arkielämä onkin sitten toinen juttu ja kuinka usein huomaankaan röhnöttäväni sohvalla/tuolilla/lattialla… voin sano että ihan liian usein.

ei näin..

ei näin..


Vaan ennemmin näin

Vaan ennemmin näin


tai jopa lasten tapaan näin

tai jopa lasten tapaan näin

Olen aiemmin maininnut myös ajoittaisesta selkäsärystä ja vasta nyt tajunnut että tämäkin saattaa olla huonon ryhdin aiheuttamaa. Ajatellaanpa vaikka tiskausta tai tuota rattaiden työntelyä, jota siis päivittäisellä agendalla esiintyy melko paljon. Jos/kun ryhti on huono niin onko se ihmekään että oireita alkaa syntyä.

Tiskialtaaseen uppoamassa

Tiskialtaaseen uppoamassa


Ja sama asia hieman ryhdikkäämmin

Ja sama asia hieman ryhdikkäämmin

Kuten sanottu, ei hyvä ryhti tule minulla luonnostaan vaan joudun vielä opettelemaan sitä. Tämä tarkoittaa erityistä keskittymistä ja asennon korjausta aina aika-ajoin. Selkäsärkyjen lisäksi hyvä ryhti paitsi näyttää paremmalta niin vahvistaa myös keskivartaloa sekä litistää vähän vatsanseutua. Joku fitnessammattilainen sanoikin eräässä haastattelussa tiukan keskivartalon salaisuudeksi muunmuassa hyvän ryhdin. Siinäpä siis syitä kerrakseen ryhdistäytyä edes hieman.

Kyllä se vatsa tässä aktivoituu

Kyllä se vatsa tässä aktivoituu

Ja jumppapallohan on oiva apu (vaikka se meillä onkin jouduttu ”turvallisuussyistä” sijoittamaan silmien alta vähän enemmän piiloon ja näinollen unohtuu helposti.

IMG_3552 IMG_3554

mutta röhnöttäminen onnistuu kyllä pallollakin..

mutta röhnöttäminen onnistuu kyllä pallollakin..

Loppuun vielä kuvaa ns. tämänhetkisestä normaalitilanteesta, jossa hartiat tosiaan herkästi painuvat eteen ja ryhti menee kyyryyn ja alavatsa alkaa pullottamaan..

IMG_3547

Pelkona tietysti se että pian lopputulos on tämännäköinen

IMG_3548

Joten siksipä hieman panostusta tähän pieneen asiaan, joka niin helposti unohtuu

IMG_3549

7 kommenttia

  1. Jenni kirjoitti:

    Ryhdin kanssa itselläkin ongelmia ja eiä voikun itseään syyttää.. 😀 tässä viime aikoia todennut että sille asillepitää jotakin tehdä 🙂 alaselkä on välillä kipeä juuri tuosta röhnöttämisest! onko sullajotain liikkeitä mitkä vaikuttavat ryhdin oikenemiseen? 🙂

    • jennie kirjoitti:

      tuossa alempana tulikin hyvin omian ajatuksia komppaavia juttuja 🙂 Mitään yksittäisiä superliikkeitä ei minulla ole itsellänikän antaa mutta selkää ajatellen olen yrittänyt tehdä erilaisia kiertoliikkeitä (siis ihan ilman painoja nimenomaan lihaksistoa vähän vetreyttäen), venyttelyjä ja roikkumisia. Luulen että omat ongelmani johtuvat paljolti lihaskireydestä ja tietysti aikojen saatossa hiljalleen muotoutuneesta huonosta asennosta, joka tuntuu nyt luonnolliselta, olematta sitä oikeasti.

      • Nimetön kirjoitti:

        Juuri tänään lääkärintarkastuksessa käyneenä sain huomautuksen juuri noista kireistä rintalihaksista jotka yksi aiheuttaja tässä omassa ryhdissä! Eli nyt sitten asialle tekemään jotain ja onneksi on kuminauha jonka kanssa saa hyviä liikkeitä aikaiseksi 🙂

  2. M kirjoitti:

    Kahden raskauden jälkeen olen nyt kokenut lievän ”järkytyksen” sen suhteen miten niska-hartiaseutu, keskivartalo ja alaselkä (lähtien jo pakarasta) voivat raskauksieen jälkeen olla totaalisen jumissa. Ja tämä huolimatta runsaasta liikunnsta ihan synnytystä edeltävään päivään saakka! Apua olen saanut fysioterapiasta, pilateksesta ja pt:ni opastamsta fustramenetelmästä. Ja kipukoukustakin on apua ainakin pikaisesti. En ole tajunnut miten todella tärkeää keskivartalon hyvä kunto ja jatkuva ylläpito on etenkin jo useamman kuin yhden raskauden jäljltä. Mieli tekisi treenata vatsoja ihan hulluna, mutta ensiksi on saatava syvät vatsalihakset kuntoon! Ja muutenkkn tekniikka kuntoon etenkin kuntosailla. Itse vuosia treenanneena luulin tekeväni kaikki oikein, kunnes pt:ni palautti minut ja hartiani korvista maanpinnalle. Eli hartiat taskuun, leuka ylös ja keskivartalo piukaksi! Kiitos vielä ihanasta blogistasi. Terveisn eräs raskaus tai pikemminkin imetyskilojen kanssa tuskaileva. Vai voiko kroppa varastoida ruokaa imetyksen ajan?! Kertokaa joku viisas! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Fustrasta olen kuullut paljon hyvää, ihan jo omalta äidiltänikin. Ja myönnettäköön, lihashuolto on minulle ollut aina vähän se homma mikä lispuu ensimmäisenä.. Valitettavasti. Kuulun myös siihen kastiin joka suorastaan kammoksuu kehonhuoltotunnille menemistä vaikka varmasti se olisi juurikin yksi niistä asioista, joita minun pitäisi oman hyvinvointini vuoksi tehdä. Kuten itsekin totesit, joskus sitä vain tarvitsee ulkopuolisen apua vaikka luulee itse tietävänsä ihan tarpeeksi.

      Imetyskiloista en osaa vastata kuin vain että joku minulle aiemmin aiheesta mainitsi jotain sen suuntaista että imetyksen turvaamiseksi keho saattaa pitää kiinni niistä viimeisistä rasvoista tiukkaankin. Tiedä tuosta sitten mutta minulla on itselläni (kuten varmaan tiedetään) ollut tämän kakkosraskauden jälkeen paaaaaljon vaikeampaa karistaa näitä kilojani. Ei sillä että sitä ylimääräistä varsinaisesti olisi mutta kuitenkin. Kakkonen on myös ollut huomattavasti enemmän rintamaidon perään kuin esikoinen eli en tiedä sitten olisiko tällä jotain vaikutusta (yhdessä tietysti sen faktan kanssa etten ole ollut ehkä ihan yhtä tiukka ruokavalion ja liikunnan suhteen..).

  3. Hillasuo kirjoitti:

    Ja vielä pitää lisätä, että hyvän keskivartalon lihaskunnon lisäksi kannattaa venytellä, varsinkin kireät rintalihakset ja lonkankoukistajat vaikuttavat ryhtiin ja asentoon (tosin kannattaa venytellä koko kroppa eikä vain ryhtilihaksia). Oma kokemus on että joogassa myös etsitään hyvää asentoa, jossa kehon asento on kannateltu, mutta hengitys kulkee silti. Joogalla saa siis ainakin eväitä ja tuntumaa siihen, kuinka sitä oikeeta, hyvää asentoa kannattaisi lähteä hakemaan.
    Ja tunnustaudun itse myös röhnöttäjäksi, varsinkin istuessa.:)

    • jennie kirjoitti:

      Juuri näin olen ajatellutkin (ja lukenut) eli kiitos vain sinulle vielä asian muistuttamisesta ja varmistamisesta 🙂 salakavalasti tässä olen jopa alkanut harkitsemaan viikottaista ohjattua kehonhuoltotuntia, juurikin jossain joogan hengessä vaikka ajatus vielä vähän puistattaakin. Muistan että jossain joskus lukikin että ne ketkä kammoavat tällaista ovat juuri ne joiden sellaisille tunneille pitäisi ilmottautua 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.