Hae
My Project Is Me
Kaupallinen yhteistyö

Superfoodit voimanlähteenä ja vinkkinä keskustelupalsta

Kaupallinen yhteistyö: Leader
*Sisältää mainoslinkkejä

Moi,

Minullahan on ihan jäänyt käymättä läpi osa Leaderin paketin sisällöstä joten tänään luvassa ajatuksia superfoodeista. Mikäli joltakulta on mennyt ohitse niin sain yhteistyönä kokeiluun Leaderin Natural foods-tuoteperheen superfoodeja sekä Eloisa-proteiinipuuroja (jotka näyttivät muuten olevan ainakin Tikkurilan Prismassa tarjouksessa) ja proteiinipatukoita (myöskin tarjouksessa samaisessa Prismassa). Itsehän en ole säännöllisesti superfoodeja ruokavaliossani käyttänyt ennen tätä kokeilua, jota alkaa olla piakkoin takana kuukauden päivät. Toiset testaajat (merkistä riippumatta) ovat tuntuneet huomaavan positiivisia vaikutuksia esimerkiksi energiatasoissa ja toiset taas eivät sitten yhtään mitään ja jostain muistan lukeneeni jopa kokemuksia parantuneesta ihosta/kynsistä/hiuksista (mutta se ei tainnut olla tässä artikkelissa). On toki helppo uskoa että nimikkeellä Superfood olisi jonkinlaista positiivista vaikutusta sillä ovathan ne nimensämukaisesti ravinnerikkaita tuotteita. Ja koska oma kokemukseni on melko alkutekijöissään enkä voi siis sanoa olevani millään lailla kovin pätevä kertomaan kattavasti tuotteiden kaikista mahdollisista vaikutuksista niin lisäkiinnostuneille voin vain suositella Internetin ihmeellistä maailmaa.

IMG_2051-1024x682

Aikaisemmin olen lyhyesti esitellyt paketista saapuneen viherjauheen sekä Hamppuproteiinin (iltasuperini) ja tälläkertaa on luvassa aamusuperit eli Goji-marjat, Macajauhe ja Kaakaonibsit. Tällä kolmen koplalla piristän aamurahkaani ja Maca-jauhetta lukuunottamatta usein myös iltarahkaa. Lisäksi olen käyttänyt kakaonibsejä ja gojimarjoja osana leivontaa sekä smoothieita.

IMG_2330

Mielenkiintoisin aine näistä on minusta ollut macajauhe, josta olen lukenut paljon positiivista palautetta. Moni kokeilija on jäänyt macan lumoihin ja senhän kehutaan lisäävän tehoja treeniin sekä jopa saavan pakaroihin pyöreitä muotoja (jostain käyttökokemussivuilta löysin tällaisenkin tiedon ja asiaa oli oikein pitkältikin siellä vatvottu lopputuloksen olevan että moni hyvin peppuun lihaksia trennannut nainen käyttää macaa). Mielenkiintoiseksi tämän tuotteen teki se että lähes poikkeuksetta jokaisessa kirjoituksessa mainittiin sen voimakkaasta, pahasta mausta. Jopa täällä kotona sain varoituksen sanoja siitä että kuinka pahaa se on ja ensimmäisellä kerralla olin hyvinkin varautunut – turhaan. On totta että macassa on voimakas maku mutta minusta se ei ole missään nimessä paha (ja näin säännöllisesti käytettynä maku alkaa olla oikeastaan jopa melko hyvä). Jos kukaan teistä on koskaan syönyt talkkunajauhoja vaikkapa rahkan kanssa niin minusta maku muistuttaa melkoisesti sitä, joskin vielä voimakkaampana. Macan käytöss suoistellaan pidettäväksi kerran kuussa viikon tauko, joka on kohdallani kuluva viikko. En sitten tiedä onko sattumaa mutta olen ollut tällä viikolla oikeasti paljon väsyneempi ja tehottomampi kuin aikaisempina. Väitteessä energiatasojen nostattajana saattaa siis sittenkin olla perää. Lisätietoa Macasta löytyy esimerkiksi täältä.

IMG_2334

Gojimarjoja ja kaakaonibsejä olen molempia käyttänyt satunnaisesti aikaisemminkin mutta ensikertaa ne ovat olleet säännöllisessä käytössä. Goijimarja itsessään on ehkä hivenen hapan mutta rahkan seassa sen maku muuttuu makeahkoksi ja minusta suutuntuma on ihanteellinen. Suorana lainauksena gojimarjan omisaisuuksia esittelevätä sivustolta ”Goji-marja sisältää 22 kivennäisainetta ja 18 aminohappoa” totean että melkoisesti kaikkea.

IMG_2331

Kaakaonibsit vastaavasti ovat kokonaisesta kaakaopavusta murskattua rouhetta. Koska tähän ei suinkaan lisätä sokeria, on maku kaukana tummimmastakin tumasta suklaasta. Omassa käytössä tällä on voinut hyvin korvata tumman suklaan esimerkiksi leivonnassa ja suklaaprtelössä (jota olen joskus luonnehtinut niin hyväksi että voisin elää sen turvin). Pelkiltään syötynä tämä ei ole makea ja jälkimaku on jopa hieman hyvän punaviinin oloinen (ilmankos tumman suklaan ja tietynlaisen punaviinin kehutaan täydentävän toisiaan). Itse kun sekoitan rahkaan niin tämä viinimäinen happamuus katoaa ja se kaakaomaisuus tulee paremmin esiin. Kaakao on ehkä tunnettu antioksidanttien lähteenä ja tarkemmin voit aiheeseen tutustua täällä.

IMG_2333Kaikkia yllämainittuja löytynee luontaistuotemyymälöistä kautta maan sekä suuurimpien markettien hyllyiltä ja tietysti verkosta. Näillä puheilla uskoisin että maca on ainakin tullut ruokavaliooni jäädäkseen (varsinkin jos huomaan ensi viikolla taas energiatasojeni nousevan väliviikon jälkeen). Eikä se tietenkään paha investointi olisi näitä muitakin ainesosia ruokavalioon sisällyttää myös jatkossa (kuukauden käytön jälkeen pakkauksista on vielä noin 1/3 jäljellä melko huolettomasta käytöstä riipumatta).

Loppuun haluan vielä mainita Fitfashion-sivustolle tulleesta keskustelupalstasta, joka löytyy näppärästi etusivulta. Kesksutelupalstalla voi pyytää kaverilta apuja mieltä askarruttavaan kysymykseen ja jakaa omaa tietämystään tai ajatuksiaan. Lisäksi löytyy muunmuassa myyntitori, joka varmasti palvelee meitä moninaisia liikunnan harrastajia. Paljon mielenkiintoista asiaa varmasti luettavissa ja keskusteltavissa!

keskustelu keskustelu_2

HUOM! Postaus sisältää yhteistyötä Leaderin kanssa

4 kommenttia

  1. Rahkapomppis kirjoitti:

    Itse olen syönyt macaa jo jonkun aikaa, aluksi pistin vahingossa puuron sekaan jo ennen mikroa ja luulin et tuhosin ravintoaineet kuumentamalla.. sitten nautin raakana ja maha meni sekasin ja nyt oon yrittänyt tutkia että kuuluuko sitä macaa syödä raakana vai kypsennettynä? enkä ole vieläkää varmaa tietoa saanut… mutta tälläiseen olen netissä törmänny: -”Varoitus! Ethän syö macaa raakana

    Maailmalla ja Suomessa on joku outo raakahippi ilmiö, kaikki mitä suuhusi pistät pitää olla raakaa. Vaikka joidenkin ruokien syönti raakana on järkevää, tiettyjen kasvien/juureksien kuten macan syöminen raakana on täyttä typeryyttä ja haitallista terveydelle. Maca pitää paahtaa tai lämmittää ennen käyttöä tai ainakin tehdä se kuumaan juomaan.

    Perinteisesti maca on aina valmistettu joko keittämällä tai paahtamalla, eikä sitä ole koskaan syöty raakana. Raaka maca sisältää ihmiselle sopimattomia entsyymejä ja antiravinteita, jotka voivat aiheuttaa erittäin pahoja vatsakramppeja, kuumetta ja heikentää muiden ravinteiden imeytymistä (tämän takia useat saavat macasta vatsavaivoja ja ties mitä muuta). Ihmiskeho ei osaa hyödyntää macaa raakana, se ei imeydy kunnolla, toisin sanoen sen biosaatavuus on heikko.

    Paahtaminen, kuumentaminen (gelatinointi) heikentää haitallisia entsyymeja jonka jälkeen maca on turvallista syödä. Kuumennus vähentää macasta vain proteiineja, vitamiineja, hiilihydraatteja ja itseasiassa parantaa macassa olevia sekundaarimetaboliitteja, joista macan terveysvaikutukset tulevat. Kun kuumennat macaa sen sekundaarimetaboliittien biosaatavuus parantuu ja ihmiskeho pystyy hyödyntämään ne paremmin. Näin saat macan hyödyt paremmin, ilman haitallisia entsyymejä tai antiravinteita.

    Jos joku ei ymmärtänyt mistä on kyse… Kun kasvi kasvaa vaikeassa olosuhteissa kuten maca, kasviin syntyy sellaisia aineosia mitä se kasvi ei tarvitse normaaleissa olosuhteissa, näitä aineosia kutsutaan sekundaarimetaboliiteiksi. Tunnetuin sekundaarimetaboliitti jonka kaikki luultavasti tuntee on kokaiini, joka muodostuu kokapensaan lehteen. Useista kasveista eristetään näitä aineosia lääkkeiksi ja huumeiksi. Macasta kuitenkaan ei vielä ole eristetty yhtäkään lääkettä tai huumetta, joten se on edelleen sallittu markkinoilla ja normaalit kuluttajat voivat hyötyä siitä.

    ”Primary metabolites in maca are the proteins, carbohydrates, fibers, fats, vitamins, and minerals while secondary metabolites relate to the medicinal properties, although exact mechanisms are still largely unknown. The secondary metabolites of maca include macaridine, macaene, macamides, and maca alkaloids, which are only found in the Maca plant. Other secondary metabolites include glucosinolates and sterols.” – Hyvä artikkeli macasta: An Ancient Superfood!

    Kuumenettu maca on tehokkaampaa ja ihmiskeho pystyy hyödyntämään sen paremmin.

    Harmillista että Maca kauppiaat Suomessa eivät ole merkinneet pakkaukseen tätä ja useat saavat oireita macan käytöstä. Suomessa harva kauppias näyttää olevan kiinnostunut tuotteen laadusta tai oikeasta käyttötavasta, heitä kiinnostaa vain raha… Käy sääliksi niitä superfood innostuksessa olevia, jotka poimii kaupasta halpaa maca jauhoa. Super-ruoka innostus voi lopahtaa nopeasti kun makaat viikon kuumeessa ja vatsakivuissa. Samalla kun luet ne kuuluisat sanat ”ei välttämättä toimi kaikilla…” No ei tietenkään toimi, ellet käytä sitä niin kuin se on tarkoitettu käytettävän. Vaikka et saisi mitään ongelmia raa’asta macasta, se kannattaa silti kuumentaa, jotta et rasita kehoa turhaan ja saat macan hyödyt paremmin irti.

    Biohakkeri Dave Asprey kertoo totuuden macasta suositussa Joe Rogan Podcastissa:

    ”A lot of stuff, like Maca root. Maca root is really good for you but you want to cook Maca root. I actually was about to launch Maca root. But the source I had was super high end, it was raw, hand crafted all that stuff. And then I did the research and it turns out raw Maca is not safe to consume. And traditional people always gelatinize it. They cook the heck out of it.” – Kuuntele lisää aiheesta: JRE #361 – Dave Asprey, Tait Fletcher 53:36

    Jos olet jo ostanut raakaa macaa, ei hätää. Voit helposti paahtaa macan itse. Kaada pussi pellille tai vuokaan ja heitä uuniin ~100-150 astetta ja anna olla ~10 minuuttia (kunnes se muuttuu tummaksi, älä kuitenkaan polta sitä mustaksi). Testaa vaikka aluksi pienellä määrällä, tai ota mallia tästä videosta. Tämä varmasti tuhoaa jotain vitamiineja ja ravinteita, mutta macan hyödyt eivät tule vitamiineista vaikka joku raakahippi muuta väittäisi.

    Voit oppia lisää tekemällä raa’an macan haitoista Google haun: raw maca not healthy.

    Mistä voit hankkia macaa?

    Kiitos superruoka ilmiön, Suomessa macaa löydät lähes kaikkialta jopa suurempien kaupunkien S-Marketeista…

    iHerbistä suositeltavia maca tuotteita: Navitaksen gelatinoitu maca (lue myös kommentit), tai maca extractia kuten isojen poikien suosimaa Maca Velvettiä. Vaihtoehtoisesti voit kokeilla seuraavan asteen Macaforce tuotteita, jossa sekaan on laitetta probiootteja ja entsyymejä helpottamaan imeytymistä, lue lisää macaforcen tuotteesta. Lisää tuotesuosituksia ja tietoa täältä.

    Suomesta saat myös ”esipilkottua vatsa ystävällistä” Puhdistamo Premium Macaa. Myös Fitnessfirst on näköjään tuonut gelatinoidun maca markkinoille joka voi olla hyvä valinta.”

    • jennie kirjoitti:

      Oho – minä en rehellisesti edes ole moisesta kuullut/lukenut tai ollut millään lailla tietoinen.. Täytynee alkaa asiaa tutkia laajemmin vaikka mitään haittavaikutuksia ei kohdallani olekaan esiintynyt.

  2. Kati kirjoitti:

    Minä laitan aamupuuron sekaan hieman macaa ja goji-marjoja. Aluksi vierastin macan makua, mutta sitten jäin ihan koukkuun. Maku on tosiaan aika voimakas, mutta mielestäni hyvä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *