Hae
My Project Is Me

Ei enää makeanhimoa

Se on perjantai eli viikonlopun aloitus! Viikoloppuihin ainakin meidän perheessä kuuluu lauantainen herkkupäivä ja sitä odottavat paitsi lapset niin myös sokerihiireksi tunnustautuva äiti – siis minä. Voisin varmaan eläää irtokarkeilla, suklaalla ja jäätelöllä, tai korjaan, entinen minä olisi voinut elää noin. En sano ettei mieleni tekisi enää koskaan mieli herkkuja tai ettenkö niitä söisi, mutta en ole enää makeanhimon orja. Sensijaan olen oppinut hallitsemaan makeanhimoani ja nyt kerron ihan konkreettisesti että miten.

Ymmärrä makeanhimoasi

Makeanhimo on meillä geeniperimässä (ainakin joidenkin tutkijoiden mukaan) mutta se ei tarkoita ettäkö sille pitäisi aina antaa periksi. Kuten taannoin kirjoitin, nykyaikana on tarjontaa jatkuvasti eikä meidän tarvitse lähtökohtaisesti syödä energiaa varastoon. Makeanhimon voi olla monia syitä ja itse olen huomannut että joku näistä kolmesta on yleensä se syy

  • En ole juonut riiittävästi. Tämä pätee myös siihen kun tuntuu ettei mikään ruokamäärä maailmassa riitä mutta kappas, juotuani edes sen yhden lasillisen vettä huomaan että minulla olikin oikeastaan vain jano.
  • En ole syönyt riittävästi. Täydellä vatsalla ei varsinaisesti tee mieli mitään tai jos tekee, niin sitten se on ehkä sen arvoista.
  • Totuttu tapa. Moniko ostaa leffaan jotain pientä hyvää? Moniko huomaa napostelevansa  vaikka ruoanlaiton yhteydessä? Onko kahvin kanssa tapana ottaa jotain pientä? Minulla oli aikanaan yksi tällainen tapa missä sorruin aina ihan huomaamattani herkutteluun ja tajuttuani sen, pystyin tietoisesti muuttamaan käyttäytymistäni toisenlaiseksi.


Vähennä, älä lopeta

Vaikka ihminen ei varisnaisesti irtokarkkeja elääkseen tarvitsisikaan, voi olla helpompaa oppia vähentämään kuin lopettaa herkuttelu kuin seinään. Kun itseltään kieltää kokonaan jotain, käy helposti niin että jonain kertana herkkuhimo käy niin kovaksi että samalla kertaa katoaa jokainen sokerinen herkku mitä käden ulottuvilla on. Been there, done that. Jos tuntuu että herkkuhimo on ihan sietämätön niin näillä vinkeillä olen itse onnistunut vähentämään jokapäiväisen herkuttelun harvemmaksi

  • Päätä että herkuttelet vain joka toinen päivä. Tämä auttaa varsinkin alussa kun on vaikea pysytellä tiukkana viikkoakaan. Yhden päivän jaksaa aina odottaa ja kohta huomaakin että kokonainen viikko kuluu leikiten.
  • Päätä et et itse osta herkkuja mutta jos joku tarjoaa, se on ok. Säästät myös rahaa eli melkoinen win-win.

 

Näillä vinkeillä minä olen ainakin päässyt toisinaan hallitsemattomalta tuntumattoman makeanhimoni isännäksi. Se on vaatinut muutamia ahaa-elämyksiä sekä tietoisia käyttäytymismallin muutoksia mutta on ollut yllättävän helppoa. Ja jottei jää väärinkäsityksiä niin herkuttelussa itsessään ei ole mitään vikaa, päinvastoin se on mukavan piristävää ja sopii moneen tilanteeseen.  Jos kuitenkin tuntuu että herkuttelu ei ole enää omassa hallinnassa ja haluaisi asialle tehdö jotain, voi näistä minun vinkeistä olla hyötyä. Mukavaa ja herkullista viikonlopun alkua!

 

Yksi kommentti

  1. Matilda Mi kirjoitti:

    Se on kyllä just niin totta, että kun on kunnolla kylläinen kunnon ruuasta, niin sokerinhimo vähenee! Mulla se on käytännössä kadonnut nyt vuodenvaihteen jälkeen, kun rupesin kiinnittämään enemmän huomiota ruokani proteiinipitoisuuteen. Huomasin tuossa ihan vahingossa lähteneeni tuolle ”syön muiden tarjoamaa mutten osta itse” -linjalle. Nyt on kyllä muutenkin helppoa olla koko kevät sokeriherkuttelematta, kun noudatan muun muassa sokeritonta ruokavaliota pitääkseni todella ikävät siitepölyallergiat poissa. Siinä on yksi parhaista motivaattoreista jättää sokeri pois! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.