Hae
My Project Is Me

Liikunta kannattaa aina

Vai kannattaako?

Liikkumisen terveysvaikutukset ovat varmaan melkolailla kiistattomat. Mikään tapa liikkua ei loppujen lopuksi terveyden kannalta oikeastaan ole sen parempi kuin joku toinen. Tärkeintähän on löytää se laji, josta tykkää niin paljon että haluaa liikkua usein ja toistuvasti. Sensijaan toki, jos hakee esimerkiksi lihaksikasta vartaloa, täytyy valita lajiksi joku muu kuin vaikkapa kävely mutta painonpudotukseen, yleiskunnon kohottamiseen ja yleiseen hyvinvointiin tavanomainen kävely sopii sensijaan mitä mainoimmin.

Minä itse en ole tähänkään asti salaillut sitä tosiasiaa että uskon oikeasti kävelyyn ja kävelemisen tehoon. Kun ensimmäisiä raskauskiloja pudottelin, oli kävely pitkään ainoa ”laji” jota harrastin. Todellisuudessahan varsinaiseksi laihdutusmenetelmäksi kävelystä, tai mistään muustakaan liikunnasta, ei ole vaan onnistuminen vaatii aina rinnalleen järkevän ruokavalion. Yhtäkaikki, käveleminen auttoi paitsi kilojen karistamisessa myös mielialan virkistämisessä sekä peruskunnon kasvattamisessa, joka mahdollisti myöhemmin treenitehojen lisäämisen. Muistan kun joku vuosi sitten minulle tehtiin kuntotesti Vierumäen urheiluopistolla ja sain tuomiokseni että olen liikkunut liian kovaa ja peruskestävyys on heikko. Tämähän on tietenkin kaikella tapaa huono lähtökohta kun kaikki lihaskunto, räjhtävyys ja muu tulisi rakentaa sen peruskestävyyden päälle. Kerrottakoon myös että edelliskerralla näin ei ollut.

Noniin, liikunta, vaikka kevytkin sellainen, siis kannattaa aina eikö vain? Moni varmaan ajattelee tässä vaiheessa että no todellakin mutta joudun hieman haastamaan tätä ajatustapaa. Perinteiseen tapaan minäkin urheilin eilen; Aamusta kävin salilla ja salia seurasi illemmalla kävelylenkki. Hyvältä kuulostaa, vai mitä?

IMG_1992IMG_1993IMG_2074

Entäs sitten kun kävelylenkkiä seurasi tämä?

IMG_2037

Yhtäkkisesti hyödyt, varsinkin kävelylenkkiä ajatellen nollaantuivat, tai pahimmassa tapauksessa menivät vähän pakkasen puolelle. Mielestäni jossain lehdessä käsiteltiinkin aihetta jokinaika sitten mutten vain millään muista missä ja miten laajalti (Jos joku muistaa niin saa mainita!). Jos liikuntaa seuraa siis tavaton syöminen niin olisiko parempi vain jättää liikkumatta? Mitä te olette mieltä?

Ja selvennöksenä vielä, minä en koe ongelmakseni sitä että jos tämän kerran näin kävi. Kerta sinne tai tänne, kunhan ei toistu joka kerta. Tämä vain sai minut eilen miettimään tätäkin asiaa.

18 kommenttia

  1. Mimmu kirjoitti:

    Hahaa, itsekin sorruin eilen tuohon samaiseen jätskiin 😉 enkä käynyt edes salilla, joten on sun päivän kokonaissaldo ainakin parempi 🙂

  2. -didi- kirjoitti:

    Itsellä kävi viimekesänä niin, että kuvittelin liikkuneeni ja kuluttaneeni enemmän kuin mitä todellisuudessa oli palanut… että .. pitää olla tosiaan tarkkana siitä, ettei annan ruokailuvälien muuttuan liia pitkiksi ja syötyä sitten tuplasti sen, mitä oikeasti tarvitsee. Kyseessä oli siis pitkät päivät ulkona kiipeillessä, mutta.. ei tuo kalliokiipeily näissä intensiteeteissä vielä oli mitää megarääkkiä 🙂 Eikä todellakaan vaati pussia kuivahedelmiä per kerta 😀 Ja sitten vielä ihmettelin kun paino alkoi vähän kapusi ylöspäin 😀

    Jäätelö silloin tällöin tuskin sinulla pilaa kaikkea saavutettua. Itse tykkään hemmotella itseäni mansikkaeskimolla.

    • jennie kirjoitti:

      Kiva kun olet tänne seurannut perässä 🙂 Mansikkaeskimot ovat yksi omiakin lemppareita, nyt vain piti tarttua johonkin jämerämpään – ja ei, en tosiaan ole yksittäisestä kerrasta huolissani. Kiitos myös omsita kokemuksista viime kesältä – kuulostaa kyllä mahtavalta, päivien viettäminen ulkona kalliokiipeillen. Aika huippua!

  3. Amanda kirjoitti:

    Kyllähän liikunta vaikuttaa mielialaan, aineenvaihduntaan, yöuniin jne., eli totta kai liikunta kannattaa vaikkei siinä jäisi aina miinuskaloreille!

    • jennie kirjoitti:

      Tämä on niin totta 🙂 Eihän liikunnan itseisarvon ole tarkoitus edes olla laihdutuskeino vaan nimenomaan mielialaa nostattava tapa.

  4. -E- kirjoitti:

    Itsekin liikun paljon. Mutta tosiaan joskus meinaa käydä niin kun kivoja tunteja ja lajeja olisi niin paljon, että jaksamisen kannalta parempi olisi välillä levätä. Eli siis liikaakin voi liikkua ja silloin lisä liikunta ei ainakaan kannata. Viittaamaasi tapaukseen liittyen parempihan se on kävellä hakemaan se jätski kuin jäädä sohvalle syömään jätskiä 😉

  5. Nimetön kirjoitti:

    Varmasti parempi yhdistelmä tuo sali, lenkki ja jäätelö kun viettää päivä sohvan pohjalla. Itselläni liikunta kasvattaa huomattavasti ruokahalua ja myös välillä makeanhimoa, mutta auttaa myös kompensoimaan sortumisia. Minulle olisi ainakin vahingollista ajatella, että yksi jäätelö voi sabotoida koko päivän rehkimiset. 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Tuo on muuten niin totta – se että liikkuu, jostain syystä ajaa minutkin terveellisimpien valintojen ääreen kuin se että en tekisi mitään. Hassu juttu.

  6. Pia kirjoitti:

    Mun mielestä on tärkeetä miettiä sillain järkevästi! Tietenkään ei voi esimerkiksi kevyen juoksulenkin jälkeen mättää yhtä paljoa kun jalkatreenin jälkeen. Eikä mun mielestä mikään yksi jätski tai karkkipussi tai jopa se sipsipussi kaikkea liikunnan hyötyä pilaa, kunhan ei ajattele et voi vetää enemmän herkkuja ku liikkuu 🙂 Oikea ruoka on tärkeintä!

    • Memmu kirjoitti:

      Kyllä vain sattuikin. Olen pohtinut ihan samoja asioita lähipäivinä. Treenaan liian kovaa ja peruskunto on heikohkossa hapessa sen vuoksi. Nyt pyrkinyt tekemään pitempikestoista matalasykkeistä lenkkiä, ja kyllä onkin vaikeaa. Sykkeet karkaa väkisinkin. Ja toinen ongelma on mulla tuo treenin jälkeinen syöminen. Tänäänkin sorruin herkkuihin. Minulla tuppaa nuo ateria välit menemään pitkiksi niin sitten lenkin päälle se vasta nälkä/himo onkin ihan hirvittävä… Seuraavaksi aion kokeilla löytyisikö apu lasillisesta maitoa heti lenkin jälkeen, vähentäisikö se tuota ylensyöntiä sitten.. En tiedä. Hyvin pohdintoja joka tapauksessa.

      • jennie kirjoitti:

        Tiedän tunteen, tekisi niin mieli vain vaikka juosta vaikka selkeästi on neuvottu kävelemään 😉

    • jennie kirjoitti:

      Niin ja kiitos Pia fiksun näkökulman esittämistä 🙂

  7. Asta kirjoitti:

    Käveleminen varsinkin näin kesällä on minunkin mielestäni mitä parhainta liikuntaa. Harrastitko painonpudotusaikanasi muuten jotain muuta liikuntaa kävelyn ohella?

    • jennie kirjoitti:

      En ihan alussa, vasta joskus loppuvuodesta (muistaakseni) hankin muutaman kotijumppailu-dvd:n, jotka otin siihen lisäksi. Kesästä myöhäiseen syksyyn siis pelkkää kävelyä.

      • Asta kirjoitti:

        Kiva kuulla, että joku muukin uskoo kävelyyn laihduttamisen tukena. Ruokavaliollahan se suurin merkitys kuitenkin on.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.