Hae
My Project Is Me

Muutoskuvat motivaationlähteenä

Harva asia motivoi enemmän kuin konkreettiset tulokset ja muutoskuvat. Jos sain muutosta aikaan seitsemän viikkoisen ketodieetin aikana niin projektin alusta se vasta valtava onkin ollut.

muutoskuva 6kk

Kvilla on reilu kuuden kuukauden aikaero, toinen otettu tammikuun alussa ja toinen heinäkuun puolella. Vaikka tuohon ajanajaksoon on mahtunut paljon muutoksia ruokavaliossa ja treeneissä, niin mukaan on mahtunut myös herkuttelua kakkuineen ja karkkeineen. Saadakseen aikaan muutosta, ei siis tarvitse muuttaa kaikkea mutta muutoksia tulee silti tehdä tarpeeksi.

 

mikä muuttui

Yleisin muutos mitä tehdään on liikunnan lisääminen ja ruokavalion siistiminen – Ja tasan nämä muutokset tein minäkin. Liikunnan lisääminen ei laihtumisen kannalta usein ole välttämätöntä. Vaikka liikunnan lukuisat hyödyt ovat kiistattomat niin välttämätöntä se ei siltikään ole – suositeltavaa kuitenkin. Itse olen kuitenkin huomannut että säännöllinen liikunta siistii ruokavaliota automaattisesti. Laihduttamisen näkökulmasta tarkasteltuna nostan itse esiin ensisijaisesti liikunnan tuoman hyvän olon sekä tosiaan sivuvaikutuksena positiivisen muutoksen ruokalautasella. Jostain syystä tosiaan itse (ja kokemukseni mukaan moni muukin) syö treenipäivinä usein terveellisemmin kuin niinä päivinä kun ei liiku.

Ruokavalion merkitys

Ruokavalio on merkityksellisessä asemassa kun tavoitellaan muutosta vaatekokoon. Kuten kuitenkin ylempänä jo kirjoitin, muutoksen ei tarvitse olla totaalinen tai kärkkäästi ajateltuna täydellinen. Sensijaan muutoksen tulee olla riittävä. Se mitä ruokavaliossa tulee muuttaa käy helposti ilmi esimerkiksi pitämällä rehellistä ruokapäiväkirjaa muutaman viikon ajan. Rehellisellä ruokapäiväkirjalla tarkoitan sellaista, missä oikeasti näkyvät myös ne kaikki huomaamatta napostellut suupalat. Itse ainakin voin käsi sydämellä myöntää että omalla kohdalla ne aterioiden väliset välinapostelut, mitä ei virallisesti ollut, toivat mukanaan energiaa varmaan lähemmäs puolet päivän tarpeesta.

Toinen verrattain yleinen ohje, ja hyvä sellainen on lisätä kasviksia jokaiselle aterialle. Kasvikset täyttävät vatsaa mutta ovat kuitenkin energiatiheydeltään kevyitä eli niitä saa syödä verrattain paljon saadakseen riittävästi energiaa. Samalla korostan riittävän energiansaannin tärkeyttä, sillä liian kevyesti syöminenkään ei ole hyvästä vaan ajaa herkästi tuohon edellä mainittuun napostelukierteeseen – ainakin omakohtaisin kokemuksin.

Ketogeenisen ruokavalion merkitys

Samat periaatteet mitä yllä kirjoitin, siirtyivät mukanani myös ketogeeniselle ruokavaliolle. Mainitsen tämän siksi että vaikka itse sainkin paljon tulosta aikaan ketodieetin aikana, pätevät siellä samat yleiset laihtumisen lainalaisuudet kuin missä tahansa muussakin ruokavaliossa. Energiansaanti pysyi alle kulutuksen koko dieettijakson ajan, mikä mahdollisti halutun muutoksen ja mihin ketogeeninen ruokavalio toi oman lisähyötynsä. Ketogeenisen ruokavalion laihduttava hyöty perustuu siis hiilihydraattien karsimiseen. Mutkat suoriksi selityksenä kun keho ei saa hiilareita, mitä se normaalisti käyttää toimiakseen ja liikkuakseen, alkaa se muodostaa ketoaineita. Näiden ketoaineiden avulla se pystyy hyötykäyttämään kehon rasvavarastoja ensisijaisena energianlähteenä päivittäisissä toiminnoissa. Kuten kuitenkin mainitsin, on liika syöty energia liikaenergiaa ja se varastoidaan elimistöön myöhempää käyttöä varten eikä ketogeenin ruokavalio siis ole tae taianomaisesta laihtumisesta.

 

Ketogeenisella ruokavaliolla tai ilman, halutunlainen muutos on siis mahdollinen meistä ihan jokaiselle. Parasta siinä on se että kaikki avaimet sen toteuttamiseksi ovat omissa käsissäsi.  Näillä ajatuksilla motivaatiota tulevaan viikkoon!

Lisää aiheesta:  Elämäntapamuutos – Konkreettiset muutokset, Varmista onnistunut elmäntaparemontti ja Viisi vinkkiä elmäntaparemonttiin

 

8 kommenttia

  1. Helzu kirjoitti:

    Huikea tulos!

  2. Anna kirjoitti:

    Huikea tulos, onko sinulla ajatus jatkaa ketolla vai siirtyä hiljalleen enempi hh ruokavalioon? Postaus toive ”jatkoista” 😊

    • myprojectisme kirjoitti:

      Moikka ja anteeksi kun on jäänyt vastaamatta. Kuten ehkä olet lukenut niin olen tasapainoillut vähempihiilarisen ruokavalion kanssa mutta ihan ketoosiin asti en ole vaipunut. Jatkoa ajatellen, tulen bvarmastikin jollain aikavälillä palaamaan ns. normiruokavalioon varmasti eli tarinoita tulee kyllä sekä ketogenisesta, vähähiilarisesta että jatkossa myös hh-pitoisemmasta normiruokavaliostakin.

  3. Matilda Mi kirjoitti:

    Vau, mikä muutos! Ja hienointahan tässä on se, että olet saavuttanut tämän järkevillä, kokonaisvaltaisilla keinoilla eikä itsensä kiusaamisella ja ihmedieeteillä. Peukut!

    Olen ihan täysin samaa mieltä siitä, että treenipäivinä tulee syötyä järkevämmin kuin vapaalla. Olen huomannut niin selvästi, kuinka kaiken rasvaisen ja makean (=huonosti sulavan) syöminen syö jaksamista lenkillä, että ei kyllä tee mieli sabotoida itseään. Ja heti kun ne liikunnasta saatavat endorfiinit jäävät monena päivänä väliin, niin katse kääntyy karkkihyllylle paljon helpommin. Siksi odotankin innolla tulevaa viikkoa, kun pääsen taas liikuntarytmiin kiinni flunssan jälkeen!

    • myprojectisme kirjoitti:

      Tähän en osaa sanoa mitään muuta kuin iso, iso kiitos <3 Et uskokaan miten paljon sanasi merkitsevät sillä haluan olla nimenomaan se esimerkki, joka tekee tämän elämänmakuisesti.

  4. Annie kirjoitti:

    Inspiroivaa! Hyvä sinä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *