Hae
My Project Is Me

Hyvinvoinnin Haaste: Muista juoda

Jatkan hyvinvoinnin viikkohaasteita samalla ideologialla kuin viimeviikolla; Lisäämällä jotain, en vähentämällä. Olen sanonut tämän ennenkin, ja sanon taas että on huomattavan paljon helpompaa lisätä omaan tekemiseen hyvinvointia edistäviä asioita kuin vain poistaa niitä ei-niin-hyviä. Lisäämällä jotain hyvää, todennäköisesti käy niin että jotain “huonoa” tippuu pois ihan itsestään, ihan kuin huomaamatta. Ja yksi tällainen asia, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, ja tarvittaessa lisätä, on riittävä vedensaanti tai ainakin nesteytys.

Nälkä voi olla vain janoa

Olen huomannut että aina toisinaan, lähes loppumattomalta tuntuva nälkäni, on oikeasti vain tarvetta vedenjuonnille. Olen itse todistanut useampaan otteeseen että näin todellakin on ja viimeksi se tapahtui eilen. Loppumaton nälkäni, mikä aterioinnin yhteydessä oli, olikin vain sitä etten ollut huomannut juoda paitsi aterialla niin ainakaan yli tuntiin sitä ennen. Oloni parani heti kun tajusin juoda ison lasillisen vettä.

Miten lisätä vedensaantia

Tästä päästäänkin hyvin seuraavaan aiheeseen eli kuinka sitä vettä sitten saisi helposti ujutettua omaan arkeen. Minun mielestäni helpoin tapa on muistaa juoda ainakin se lasillinen jokaisen aterioinnin  yhteydessä. Jos ateriointikertoja tulee vuorokaudessa viisi, ja yhden lasin vetoisuus on 2dl niin siinä on kasassa jo yksi kokonainen litra vettä. Jos vettä juokin aina kaksi lasillista on kasassa jo kaksi litraa. Olettaen siis ettei juo aterioiden välillä lainkaan, mikä ei todennäköisesti kuitenkaan ihan niin mene.

Toinen näppärä vinkki on täyttää vesipullo tai kannu ja pitää huoli että se tulee olla juotua päivän aikana. Tai jos pullo on pienempää kokoa niin vaikka työpäivän aikana. Pääasia että muistaa juoda ja pitää kehon siten nesteytettynä ja näin mahdollisesti huomata seuraavia hyötyjä (perustuen omiin havaintoihini)

  • Helpottaa painonhallintaa ehkäisemällä makeanhimoa tai turhaa näläntunnetta, mikä johtuu riittämättömästä nesteytyksestä
  • Turvonneen ja pöhöttyneen olon väheneminen kun kehon kuona-aineet lähtevät liikkeelle
  • Vatsantoiminnan paraneminen
  • Heleämpi iho, mikä kosteutuu sisäisesti nautituista kosteutuksesta
  • Virkistää oloa, mikä voi olla nuutunut puhtaasti vain vedenpuutteesta

Lisäksi annan vinkin, mikä ei varmasti mene minkään ohjekirjan mukaan mutta jos vesi ei vain yksinkertaisesti maistu niin juo vaikka laimennettua, sokeritonta, mehua. Pääasia on että muistat juoda ja  juot riittävästi. Pikkuhiljaa voit sitten opetella kohti vettä ensin vaikka maustaen veden sitruunalla tai kurkulla kunnes tavallinen vesi sellaisenaan maistuu.

Kurkkaa myös viimeviikon hyvinvoinnin haasteeni: Enemmän kasviksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.