Hae
My Project Is Me

Muista pyhittää lepopäivä

 

Moikka, 

 

Tänään lähestyn terveyttä ja hyvinvointia hieman eri näkökulmasta kuin yleensä, nimittäin levon kautta. Liikkumisen ja ruokavalion ohella riittävä lepo ja uni ovat ihan yhtälailla merkittävässä osassa ensimmäisenä mainittujen kanssa. Sitä vain harvoin muistaa kaiken kiireen ja säntillisyyden keskellä antaa tarpeeksi huomiota myös tälle rennommalle osa-alueelle.  Mikäpä olisi parempi ajankohta asiaan paneutua kuin pääsiäispyhät? Asiasta voisi varmasti rönsyillä pitkät pätkät mutta yritetään pysyä jonkinasteisella suoralla polulla, niin keskityn kahteen asiaan; Riittävään uneen ja lepoon.
Kuva täältä

 

Unen merkitystä painonpudotuksessa on viimeaikoina tutkittu melko laajalti ja lähes yksinomaan ollaan sitä mieltä että riittävä uni on merkittävä tekijä onnistuvien painonpudotusprojektien takana.  Riittävästä unen määrästä puhutaan laajalti myös Hormonidieetti-kirjassa, josta on tullut itselle näköjään jonkinasteinen yleinen terveyden käsikirja kun joka välissä sitä sovellan ja toitotan. Jos kirjasta jotain jäi päällimmäisenä mieleen, niin se on ajatus siitä että parasta mitä voi oman terveydentilan parantamiseksi tehdä, on nukkua tarpeeksi. 

 

Lyhykäisyydessään liian vähäinen uni vaikuttaa rasvaa polttaviin ja kerryttäviin hormoneihin siten että niitä kerryttävien hormonien tuotanto kasvaa ja polttavien hormonien toiminta hidastuu tai heikkenee.  Alkamatta paasaamaan sen enempää hormonitoiminnasta niin mainittakoon kuitenkin että liian vähäinen uni lisää kortisolin (stressihormonin) eritystä. Nimensä mukaisesti kortisolin liikaeritys aiheuttaa stressitilan kaltaista toimintaa elimistössä, joka näkyy muun muassa rasvapolton hidastumisena, hiilihydraattihimona ja alakuloisuutena. 

 

Jokainen on varmaan huomannut yllä olevan arkielämässä; Sen kuinka väsyneenä ajautuu paljon helpommin suklaan tai muun lohtuherkun luokse kuin virkeänä? Itselle näin ainakin käy. Väsyneenä myöskään treeni ei suju eikä ehkä oikein kiinnostakaan.  Jos ollaan rehellisiä, olen ehkä itse hivenen huono esimerkki riittävästä nukkumisesta. Laadullisesti nukun hyvin mutta unimäärä jää liian vähäiseksi kun keskiarvolta yöunta on noin 6,5h ja tähän haluaisinkin saada muutoksen.  Täytynee yrittää aikaistaa nukkumaanmenoa nykyisen noin 23.00 sijaan klo 22.00, jolloin pääsisin edes tuohon 7,5h:n määrään.

 

Riittävän unen lisäksi myös lepo on tärkeää. Levolla tarkoitan tässä tilanteessa ehkä arkielämästä ja arjen kiireistä irrotettua tilannetta sekä liikuntavapaata aikaa. Jos asiaa lähestytään kehityksen kannalta, niin lihashan kehittyy vasta lepovaiheessa, ei suinkaan treenin yhteydessä. Tämä olisi jokaisen treenaajan hyvä muistaa. Se että käykö lepopäivänä vaikka leppoisalla kävelylenkillä on asia erikseen, sillä lihakselle paras palautumiskeino totaalisen makoilun sijaan on kevyt kävely, tai tällainen fakta minulle jäi ainakin eräältä Vierumäen urheiluopistolla vietetystä liikuntaluennosta aikanaan päähän.  Riittävä irtautuminen arjen rutiineista laukaisee myös stressiä ja hyvät ystävät, riittävä nauru ja onnelliset suoritusvapaat elämänilot ovat jokaiselle enemmän kuin tarpeellisia. Nautinnollista, stressivapaata, pääsiäistä siis kaikille!
Kuva täältä

ps. en taas ymmärrä miksi, oi miksi tämä blogger ei vaihda tuon ensimmäisen ja viimeisen kappaleen fonttia samaksi kuin kaikkialla muuaalla.. Minä ja tekniikka, mitä voisinkaan sanoa 😀

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.