Hae
My Project Is Me

Muistutuksena itselle..

Moikka,

 

Päivitystahtini on ollut hieman epäsäännöllinen viimeaikoina ja tähän on oikeastaan ollut kaksi syytä. Ensimmäinen ja tärkein syy on se, etten ole löytänyt sopivaa aikaa blogin kirjoittamiselle.  Olen jossain vaiheessa maininnut ohimennen että tässä taloudessa koneella saa istua vain kun poika on nukkumassa sillä muutoin hänkin haluaa tulla katsomaan ja kokeilemaan mikä kiva naputtelun ääni näppäimistä lähtee. Niinpä se rajaa koneelle asettumisen vasta kello 21 jälkeen joka on siis aika kun pikkuiseni menee nukkumaan. Kuinka toivonkaan että se olisi kahdeksan mutta ei. Tähän samaan asiaan edelleen liittyen olen jostain syystä itsekin jo tuolloin yhdeksältä niin järjettömän väsynyt että en vain jaksa tai saa aikaiseksi mitään järkevältä kuulostavaa ajatusta ja niinpä oma nukkumaanmenoaikani on aikaistunut noin puolikymmeneen tai ihan maksimissaan kymmeneen. Toinen syy on se ettei mitään erityistä kuulu, ainkaan vielä. Nyt kun liikkumiset taas palaavat takaisin arkirytmiin, niin uskon että mielenkiinto aihealuetta, niin liikkumisia kuin ruokailuja, kohtaan kasvaa. Ja tämän myötä taas saa kirjoitettua vaikka tikusta asiaa.

 

Tästä asiattomuudesta tai ihan yleisestä mitäänsanomattomuudesta päästäänkin sitten itse aiheeseen. Luvassa on jälleen kerran vanhoja, toimivia totuuksia järkevän syömismallin rakentamiseksi. Olen päässyt nimittäin itse todistamaan että on ihan oikeasti totta että jos syö päivällä liian kevyesti niin ruoanhimo on iltaisin aivan valtava. Minua on vaivannut nälättömyyden tunne päiväaikaan ja välipalat ovat jääneet usein välistä. Kotiin päästyäni olen ollut valmis tyhjentämään kerralla vaikka koko jääkaapin.

 

 

Kuva täältä

Sama asiahan toistuu jos yhtenä päivänä syö aivan liian vähän. Seuraavana päivänä jatkuva ”jotain pitäisi saada”-tunne kiusaa ikävästi. Ainakin omalla kohdallani.  Nyt siis ei ehkä autakaan kuin hetkeksi aikaa taas syödä kellon tarkkuudella kerta omat kehon viestit eivät jostain syystä toimi siten kuin pitäisi. Voihan syynä olla ollut tämä liikkumattomuus, johon keho on kuitenkin normaalisti tottunut.

17 kommenttia

  1. Terveytensähoitaja kirjoitti:

    Tuttu ja ärsyttävä tunne tuo ”jotain pitäisi saada” 😀

  2. Anonymous kirjoitti:

    Tuo on niin totta, että vain sillon saa kotona koneella olla rauhassa, kun ipana nukkuu. Meillä sentään menee nukkumaan kasilta, mut mä aina simahdan ysin aikaan sohvalle ku katon telkkaria ja sitte ku alkaa tekemään iltatoimia niin sitte ei enää nukutakkaan ku lopulta pääsee sänkyyn..Tuosta ruokarytmistä. Itellä tulee työpaikalla syötyä kun on tauko/lounas jne.. mut sitte ku tuun kotiin ja mies on tehny päivällisen ~ klo 16 ja syön sen, niin sen jälkeen tulee usein tosi pitkä tauko ennen seuraavaa syöntiä.. ja samasta syystä kuin tuo koneella oleminen. Haluan syödä iltapalani rauhassa ilmana, että yks pieni pojan koltiainen tuijottaa/vetelee lahkeesta, kun olen syömässä.. Poika ”kerjää” ruokaa, vaikka on oman iltapalansa jo syöny. 😀 Tämän takia mulla usein venyy päivällisen ja iltapalan väli jopa 5h ja se on mulle liikaa.. varsinkin jos vielä olen jumpassa käyny.-cathy

    • jennie kirjoitti:

      Kerjääminen on täälläkin jokapäiväistä ja jos tosiaan yrittää rauhoittaa omat ruokailut niin siinä saa sitten olla kyllä syömättä 😀

  3. Maiju kirjoitti:

    Voi olla hyvin todennäköistä, että jos liikuntatahti ei ole sama niin vaikuttaa. Itse kun olin silloin elokuun alussa melkein kokonaan ilman liikuntaa viikon (pieniä kävelyitä lukuunottamatta) ja maha jumissa niin voi elämä sitä tunnetta, ihan koko kroppa tukossa.Mutta tiedätkös, näistä ongelmakohdista saa aina paljon eväitä tulevaan, kunhan ei vaan luovuta!!! Tsemppiä!

    • jennie kirjoitti:

      On pakko todeta että kyllä oli mahtava fiilis käydä tänään pitkästä aikaa treenailemassa ja tunti ei ole koskaan mennyt nopeammin. oli ihan pakko laskea että olenko oikeasti tehnyt nyt kaikki liikkeet kuin piti 😀

  4. ~LOVE~ kirjoitti:

    Uih, mä en pystyis tohon, että baby menisi noin myöhään nukkumaan. Meillä neiti menee jo 19.00 nukkumaan jolloin onneksi itselleni jää hieman aika tehdä omia juttuja ( lue –> koulutehtäviä ). Meillä lyhennettiin päikkäreitä kun neiti täytti 3-4 vuotta ja nykyäänhän niitä ei enää nukuta, mikä johtaa siihen, että menee aikaisemmin myös nukkumaan :).:)

    • jennie kirjoitti:

      Luotan itsekin siihen että ikä aikaistaa nukkumaanmenoa kunnes teinivuodet iskevät joskus päälle 😀

  5. milla kirjoitti:

    moikka, oon jo pitkää seurannu ja kommentoinu sun blogia anonyymina. Nyt kuitenkin pitkällisen harkinnan jälkee päätin alkaa iteki kirjottelee blogia ja pystytän tässä pikkuhiljaa lähipäivinä sivua toimintakuntoon. olisinki kysyny neuvoa tähän alkuun, et miten heiasta saa omat viikon treenit siirrettyy näkyviin tänne? oot tehny usein niin, ni kiitos jos viitsit jakaa osaamista 😀 ja sori, tää kommentti ei ny liittyny tän päivän aiheeseen kauheesti 😀

  6. Jenni.S kirjoitti:

    Mä oon pyrkinyt ratkaisemaan tota ongelmaa niin, että otan kotoa lähtiessä (eli kun olen unohtanut tehdä välipalan tai ollut niin laiska etten ole jaksanut) yhden satsin proteiinijauhetta mukaan, sen saa hädän tullen juotua missä vaan, kunhan löytää vettä kaveriksi. Jossain vaiheessa käytin patukoita samaan tarkoitukseen, mutta huomaan jauheen pitävän oloni kylläisempänä ja olevan näin parempi ”hätä-vara”.

    • jennie kirjoitti:

      Täytyisikin ehkä jskus testata että pitäisikö tuo nestemäinen versio paremmin kylläisempänä. Vaikka siis itse olen ihan tyytyväinen ollut patukoihinkin kunhan niiden kanssa vain on tarjolla vettä 🙂

  7. Eikku kirjoitti:

    Ruokarytmirutiinien ehdottomuuden olen itsekin joutunut huomaamaan. Ja omalla kohdallani jotenkin aamiainen on todella tärkeä. Joskus ei ole ollut aamulla niin nälkä ja olen syönyt kevyemmin, niin se kostautuu kyllä illalla, vaikka lounas olisikin ollut ihan normaali. Välillä on todella ärsyttävää, kun on jotenkin erikoinen päivä töissä (palavereja paljon tai matkustamista) ja tietää jo ennalta, että ruokailut tulevat menemään päin hittoja. Nytkin olen lähdössä pariksi päiväksi reissuun, niin pakkailin jo protskupatukoita mukaan.

  8. Monna kirjoitti:

    Tää on niin totta! Mäkin jauhan asiakkailleni melkein päivittäin ruokarytmien tärkeydestä ja siitä, että lounaalla syö tarpeeksi jne jne.. Mutta sitten itse saatan syödä ihan miten sattuu, varsinkin silloin kun on paljon hommia päivän aikana. Pitäisi vaan muistaa ottaa eväitä mukaan, niin ei tulisi sitä kauheeta jääkaapintyhjennysnälkää illalla. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.