Hae
My Project Is Me

Huhtikuun mitat

Moikka,

Ennenkuin hyökkään noiden mittojen matkaan niin listaan esiin nuo eilisen NTC Get Strongin tulokset. jos joku ei siis tiedä niin lainasin poikaystäväni sykevyötä (ja kyllä, vaihdoin asetukset omikseni) testatakseni kulutukseni. Oma laitteeni kun tuntuu olevan verrattain epäluotettava (kulutus todella alhainen) vaikka varsinaisesti en tiedä miten paljon voi luottaa tuohon poikaystävänikään versioon, hänellä kun kulutus taas tuntuu olevan aivan hillitöntä. Joka tapauksessa tässä tulokset eiliseltä poikaystäväni Suunnolla ja vertailuarvona omani edellisviikolta. Tuntien sisällöt hieman poikkesivat toisistaan vaikka perusasia sama olikin – korkeilla sykkeillä, ilman taukoja. Kummassakin kesto n. 55min,

               1.4.2012                                  25.3.2012
Kcal          508                                          265

Sykkeet
Max          175                                          178
Avg          145                                          147

Jokainen päätelköön tästä mitä itse haluaa. Totuus on varmaan jossain tuolla välimaastossa vaikka kovasti haluaisinkin uskoa tuohon ensimmäiseen lukuun.

Kokonaisuudessaan maaliskuu meni projektin kannalta kohtalaisesti. Liikkumisten osalta olen täysin tyytyväinen ja kuun puolivälissä vaihdoin salitreenissäni treenitapaa ja nostin painoja mutta vähensin toistoja. Kehitystä tämän suhteen on edelleen tapahtunut ja painoja on päässyt lisäämään edelleen. Alussahan lihaksen kehittyminen on kaikkein nopeinta mutta hidastuu pikkuhiljaa.

Lisäksi aloitin samoihin aikoihin vaunulenkkeilyn tuon saleilun lisäksi. Töiden jälkeen siis painelen pojan kanssa lenkille joko reippaasti kävellen tai sitten hölkkäillen. Toistaiseksi hölkkäaskeleet ovat olleet melko satunnaisia.  Lisäksi on ollut vähintään yksi sykettä nostava treeni viikossa (juoksua, crossaria tai ohjattua).

Ruokailujen suhteen taisi mennä melko lailla 50/50. Jonkinverran lipsumisia tuli mutta niiden lisäksi tuli yhden kokonaisen viikon mittainen repsahtaminenkin. Tästä kuitenkin selvittiin, kiitos muun muassa teidän ihanien ja kannustavien kommenttien, ja tällä hetkellä mennään taas täysillä eteenpäin. Ehkä tuo ruokavalio on tainnut kaikenkaikkineen hieman höllääntyä sitten varsinaisten dieettausaikojen mutta mitään övereitä ei kuitenkaan ole. Kalorit liikkuvat arkisin suunnilleen siinä 1700-2000/päivä.

Tämä siis johti tähän

Paino:                         53,7kg         +1,1kg
Vyötärö:                     67,5cm      +1,2cm
Navanympärys:            74cm           -1cm
Lantio:                       79cm          +/- 0cm
Rasva:                        18,9%          +0,3%-yksikköä

Kollaasista ei tullut sellainen kuin toivoin, koitan kikkailla sitä myöhemmin kauniimmaksi

Mittaustulokset ovat pääsääntöisesti siis nousseet mutta en omaksi yllätyksekseni ole kovin pettynyt. Vaikka paino on siis noussut ja joitakin senttejä vyötäröön tullut, en silti ole lihonut vaan vaatteissa sopivat edelleen samat koot (vyötäröä ehkä lukuunottamatta jossa lisäsentti tuo hienoisesti napakan tuntuman). Pelkästä lihaskesta ei kuitenkaan ole kyse, senhän kertoo rasvaprosentti. Kuten kuitenkin olen aiemminkin maininnut niin tällaisella treenimäärällä ja perusruokavaliolla ei pelkän lihaksen kasvattaminen onnistu vaan mukaan mahtuu aina myös hieman rasvaa ja tässä tapauksessa nousu on kuitenkin todella pientä. Eniten kuitenkin harmittavat nuo lisäsentit vyötäröllä, jotka siis saavat vyötärölle osuvat vaatteet hieman turhan napakoiksi.

Näissä kuvissa ei käytetyn salaman vuoksi juurikaan treenin tulos näy. En ihan kahueasti tiedä näkyykö varsinaisesti muutenkaan mutta kyllä ainakin vatsaan on tuntunut tehoavan. Vatsasta postailin aiemmin täällä. Niin, ja onhan jotain kuitenkin tapahtunut kun vastus, siis käytetyt painot, ovat aloitustilannetta huomattavasti suuremmat.

Jos jotain tavoitteita kuitenkin huhtikuun treeneihin kuitenkin asetetaan niin voisin yrittää saada mukaan vielä yhden rankemman aerobisen treenin sekä lisätä kehonhuollon viikkokalenteriini (venyttelyt). Lisäksihän meillä on yhteinen kesäkuntoon 2012-projekti ja katsotaan mitä se tuo tullessaan 🙂

20 kommenttia

  1. Tomppa kirjoitti:

    heei, älä anna pikku repsahduksien haitata 🙂 yleensä ison repsahduksen jälkeen motivaatio on 100 kertaa parempi että älä luovuta !! 😀 Jos sä lukisit mun blogitsa http://kohti-kevyempaa-elamaa.blogspot.com/ nii siinä sulle repsahdukia 🙂 vähään aikaan ei oo tullu, tai on vähän mut kalorit ei oo menny yli 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Tuo on ihan totta että motivaatio on huipussaan lipsumisien jälkeen ja kun tuosta viimeisimmästä on selvitty silloin muutama viikko sitten niin olo on sen jälkeen ollut ”voittamaton”. Kiitos kun jaksat muistuttaa näistä :)Ja itsestäsi vielä, ihan mahtavaa työtä olet tehnyt!

  2. Anonymous kirjoitti:

    Heippa! ja kiitos blogistasi,postauksiasi on kiva lukea ja hakea täältä tsemppiä omaan projektiin 🙂 Mulla ois yks pyyntö 🙂 voisitko sä kirjoittaa joskus jutun siitä kuinka ihmiset sun ympärillä suhtautuivat ja suhtautuvat edelleen sun projektiin? Mä olen myös normaalipainon sisällä laihduttava,tavoitteena timmimpi kroppa ja 5 kiloo pois kesään mennessä (oon myös mukana sun perustamassa kesäkunto2012 jutussa:).En ole kertonut ihmisille mun tavoitteista,MUTTA koska liikun enemmän ja kieltäydyn joistain herkuista mulle satelee kommentteja et ”yritäksä MUKA laihduttaa?” tai ”syöksä enää mitään?” ja ”ei sun tarvi laihduttaa”.ja sit katotaan mitä mä syön jne. En tiiä onko sulla kokemusta tällaisesta,mutta mä koen itse sen aika tylynä suhtautumisena itselle tärkeään asiaan.Tulipas pitkä kommentti,mutta voisin jauhaa tuosta aiheesta vaik kuinka paljon :D-ellu-

    • Zeetah kirjoitti:

      Mulla on kans kokemusta tästä asiasta. Meillä on työpaikalla aika usein kakkuja, donitseja, alkoholia tms. perjantaisin. Jos en ota, tulee yleensä just kysymyksiä, oonko laihiksella tai voithan sä ottaa, kun oot noin hoikka. Samoin päivitellään, jos syön hedelmiä, kun muut vetää jätksiä…Muutenkin esim. työreissuilla ihmetellään mun elämäntapoja, kun käyn lenkillä ja mulla on usein omat eväät mukana; paljon kasviksia, hedelmiä, kaurapuuroa, kananmunia jne:D Kysellään hirveästi, mitä oikein syön tai muuta vastaavaa. Pääsyy tähän kaikkeen on kuitenkin ollut se, että tykkään näistä kaikista ruuista ja oon huomannu, että voin paremmin tällä elämäntyylillä kuin vetämällä niitä kakkuja ja karkkeja, mitä on tarjolla. Sitten ne työpaikan naiset valittelee, kun kiloja tulee heille vain lisää, et pitäisköhän taas urheilla ja aina joulun jälkeen aletaan dietiille, mikä kestää sen pari viikkoa…Huoh. Eli yhteenvetona, älä välitä yhtään noista kommenteista! Jos toisia ärsyttää se, että ei itse pysty kieltäytymään mistään ja liikkumaan ja purkaa sitä sinuun, niin omapahan on ongelmansa.

    • Anonymous kirjoitti:

      Helou!Minua kiinnostaisi myös kuulla blogin pitäjän näkökulmia muiden ihmisten suhtautumisesta elämäntaparemonttia kohtaan. Varsinkin poikaystävän mielipide kiinnostaisi, sillä olen niin monesta paikasta kuullut että parisuhde saattaa kärsiä laihdutuksen tai kuntoilun aloittamisen myötä. Liikunta-aikataulusi on aika tiukkakin. Kuinka löydät voimia kaiken urheilun jälkeen käydä töissä, hoitaa pientä lasta ja mahdollisesti viettää kahdenkeskistä laatuaikaa miehesi kanssa? Kauheeta kun kuulosti paasaukselta.. 😀 Tarkoitukseni on siis vain uteiliaisuudesta tiedustella, ei mitenkään moralisoida elämäntapaasi. 🙂 Huikean muutoksen olet kyllä saanut aikaan!Aurinkoista kevättä ja onnea projektiin,Venla

    • jennie kirjoitti:

      Ellu ja Venla, Kiitos teille kummallekin mahtavasta ideasta. En ihan hirveän paljon ole täällä omia henkilökohtaisia ajatuksia ja kokemuksiani jakanut muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Kiitokset myös kummallekin kehuista muutoksen suhteen joka on, kuten Zeetahkin totesi, vaatinut jonkin verran elämäntapamuutoksia ja toisinaan ehkä jopa uhrauksia. Kerron mielelläni omista kokemuksistani ja tuntemuksistani tämän asian suhteen koska näihin ei vain ole voinut olla törmäämättä. Muiden mielipiteistä ei tosiaan pidä välittää ja jokaisella tulee olla oikeus syödä sitä mitä tahtoo. On hyvä muistaa että nämä pienet valinnat ovat niitä, jotka loppupeleissä merkitsevät kuka onnistuu ja kuka ei. Kiitos myös Zeetahille asiaan kommentoimisesta 🙂

    • Anonymous kirjoitti:

      Niinhän se taitaa olla,että kateelliset panettelevat oli kyse mistä tahansa asiasta 🙂 Kiitos vastauksista,jätän ne kommentoijat omaan arvoonsa ja jatkan omaa tietäni ruokavalioni ja urheilujeni kanssa ja oon kesäkuun alussa siinä kunnossa mihin tavoitteeni olen asettanut. Kiitos vielä,tämä blogi ja nämä keskustelut antavat niin paljon motivaatiota ja tukea!!-ellu

    • Marja kirjoitti:

      Hei! Muakin kiinnostaa kovasti muiden suhtautuminen. Olen huomannut, että usein ei melkein edes kehtaa selittää miksi syö näin ja miksi ei ota sitä pullaa, kun siitä tulee helposti niitä ”mutta eihän sun tarvite laihduttaa!” -kommenteja tai pahimmassa tapauksessa siinä itse leimautuu kehujenkalastelijaksi (”no kyllä mä oo tässä yrittäny pari kiloa saada pois..”) Lisäksi tuo ajankäyttö. Tuntuu, että töissä/koulussa käynti ja ahkera urheilu syö paljon siitä kumppanin kanssa vietetystä ”laatuajasta” – aiheesta olisi mukava lukea lisää 🙂 Myös ruokapuoli – itse olen melkoinen mämmikoura keittiössä ja useimmiten etelänmies-avokkini toimii kokkina, mutta voi, kun hänen päähänsä en ole vielä saanut kunnolla iskostettua esim. proteiinin määrää. Toki hän ymmärtää terveellisen ruuan päälle ja plussana kaikki tehdään tuoreista raaka-aineista E-koodeja vältellen, mutta aika paljon tulee pastaa puputettua, mitä mieluusti itse vähentäisin. Täytynee vain ottaa ohjat käsiin keittiössä 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Miehet 😀

  3. Anonymous kirjoitti:

    Mä katselin sun Strategiset mitat -osion kehityskuvia ja tuli mieleen sellainen juttu, että mikäli olisit onnistunut laihduttamaan ilman jojoilua tai raskautta, niin mitä luulet, kauan sulla olisi mennyt aikaa lähtöpisteestä nykyisen kunnon saavuttamiseen? Paljonko tohon muutokseen on tarvittu niitä viikkoja, jolloin paino on tasaisesti laskenut? :)Repsahdukset on tietysti osa henkistä muutosta ja uusien tapojen opettelua, mutta…

    • jennie kirjoitti:

      Hmmm.. Olin ensin vastaamassa että se vajaa kuusi kuukautta mutta jäin sitten miettimään kysymyksesi asettelua ja kokonaiskuvaa. Jos ajatellaan alkuvuotta 2010, jolloin olin ilman mitään tekosyytä melko punkero, niin toukokuussa olin jo huomattavasti timmimpi. Sama muutos tapahtui raskauden jälkeen suunnilleen samassa ajassa, ehkä jopa hieman nopeammin kun liikuntaa oli ruokavalion tukena määrällisesti enemmän. Jos repsahduksia ei koskaan olisi ollut yhtään niin aika olisi luonnollisesti ollut lyhyempi kummassakin tapauksessa. Uskaltaisiko sanoa että kummassakin tapauksessa voisi kuukauden laskea ajasta pois?Saitkohan tästä mitään tolkkua 8tai sainkohan itsekään).. 😀

  4. Marja kirjoitti:

    Pakko vain sanoa että WAU mitkä pakarat! 😀 Nyt taitaa tämä likka lähteä mäkiselle lenkille…

  5. 2o2o kirjoitti:

    Anteeks mut ihan mielettömät pakarat sulla! 😀 Vinkkejä miten oot tuon treenaillu?

    • jennie kirjoitti:

      Takapuoli se taitaa olla paraspuoli 😀 .. Ihan rehellisesti tuo peppu muokkautui kyllä jo ihan kävellessäkin mutta eiköhän salistakin ole jotain hyötyä ollut. Tykkään kyykkäillä melko syvään, olen aina tykännyt ja siinähän peppulihakset saavatkin melkoista kyytiä.

  6. jennie kirjoitti:

    Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

  7. Anneli kirjoitti:

    Kyllä sä saletisti sen 500 kaloria tuollaisella tunnilla kulutat, ei kuulosta yhtän hölmöltä. 🙂 Jos mietit vaikkapa suht rauhallista juoksulenkkiä, esim. 600 kaloria tunnissa ei oo lainkaan kaukaa haettu! (Ja vielä edelleen vois verrata siihen, että kisavauhdilla vedellessä tunnin juoksu saattaa kuluttaa sen 800 kaloria helpostikin)

    • jennie kirjoitti:

      Kiva Anneli kun olet taas pitkästä aikaa täällä kommentoimassa 🙂 Ja kiitokset tästä tsempityksestä kulutusten suhteen.

    • Anneli kirjoitti:

      🙂 Tiedän kyllä tunteen, kun ei enää itsekään oikein tiedä mitä uskoa, mutta on ihan hyvä pitää mielessä, että etenkin yhtään kokeneemmalla liikkujalla kroppa kyllä kertoo ootko kuluttanut 100 vai 500 kaloria, sykemittarit on kumminkin vain vempaimia jotka nekin menee rikki! Siksipä en itsekään tuijottele kovinkaan ahkerasti mittaria, mitä nyt säännöllisesti tarkistan sykerajat ja treenisykkeet.Ja hei, mulla olis muuten yksi pikku toivomus: jos luet jotain liikunta/terveys/treeniaiheisia blogeja, niin olis tosi kiva jos jaksaisit tehdä niistä pienen yhteenvedon! Etenkin näin kesän lähestyessä moni muukin lukija varmasti tarvitsisi pikku lisämotivaatiota. (Itse ainakin jännitän jo kovasti viikon päästä olevaa kehonkoostumusmittausta, onko 5 kk:ssa tapahtunut yhtään mitään, sitä tulee itse niin sokeaksi omalle kehitykselleen, että on ihan hyvä jos tavoitteiden tueksi saa toisinaan mustaa valkoisella :D)

    • jennie kirjoitti:

      Postaustoive huomioitu :)Etkös sinäkin muuten ollut ihan huippukunnossa viime mittauksissa? Jos vain viitsit niin olisi ihan mukava tietää mitä tosiaan on tapahtunut kun sinäkin kuitenkin tosiaan paljon olet treenaillut jo valmiiksi hyvien tulosten päälle. Itse myös elättelen toiveita uudesta mittausmahdollisuudesta tuossa joskus keväämällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.