Hae
My Project Is Me

Rakenna itsellesi sixpack – Kolme helppoa vinkkiä

Moikka,

Ihan alkuun on sanottava että tiedän ja tiedostan, etten tällä hetkellä ole ehkä se kaikkein inspirioivin vatsalihasten puolestapuhuja. Kuitenkin ihan samaan tapaan kuin sillä unelmien vatsalihasrivistöään esittelevällä naisella (tai miehellä) niin samanlainen lihasrakennelma löytyy meistä jokaiselta. Suurimmalla osalla se on kuitenkin piilossa rasvan alla ja odottaa vain esiinhoukuttelemista. Seuraavilla helpoilla ohjeilla ujoinkin rivistö saadaan houkuteltua esiin.

IMG_0261(1)

 

Oikeanlainen ruokavalio

Lausahdus ”Abs are made in the kitchen”, vatsalihakset rakennetaan keittiössä, on monelle varmasti tuttu. Kuten yllä kirjoitinkin niin monella ne vatsalihakset piilottelevat rasvakerroksen alla joten siitä ylimääräisestä rasvasta täytyy päästä eroon. Paras tapa polttaa rasvaa on tietysti paitsi liikkua niin ennen kaikkea syödä oikein tukeakseen rasvanpolttoa. Kitudieetti ei ole tässä tapauksessa mikään ratkaisu sillä ne polttavat rasvan sijaan usein enemmän sitä lihasta, joka tässä tapauksessa olisi tarkoitus koulia esiin. Ruokavalion ei tarvitse olla välttämättä mitään kikkailua vaan ihan perus ”dieettiruoka” tekee tehtävänsä. Sopivassa suhteessa proteiinia, hiilareita ja rasvaa niin hyvä tulee. Tutkimukset toki osoittavat että hiilarien maltillisella vähentämisellä on suotuisia vaikutuksia ujojen vatsapalojen esiinhoukuttelemiseksi..
kylmäsavulohisalaatti

kuva 3(21)

muffarit_3

pannarit
Oikeanlainen treeni

Vatsalihakset ovat kuten mikä tahansa lihasryhmä eli ne vaativat treeniä ja lepoa sopivassa suhteessa kehittyäkseen. Se mitä ei kuitenkaan kovin usein tuoda esiin, on että treenin pitää olla oikeanlaista. Kuten siis mikä tahansa muukin lihasryhmä vaatii vatsalihaksisto kehittyäkseen treeniä isoilla vastuksilla. Jotta lihas saadaan esiin, tulee sen olla tarpeeksi kehittynyt, eli iso. Suosi siis liikkeitä, joita et jaksa tehdä kuin maksimissaan viisitoista toistoa, mieluummin jopa vähän vähemmän. Ja tämä siis ihan oikeasti, jos viisitoista menee niin sitten teet jotain rankempaa – monipuolisuutta tietenkään unohtamatta.

IMG_0248

IMG_0346

IMG_0390

IMG_0438

 

Korsetti kuntoon

Kolmas tärkeä seikka ovat myös syvät vatsalihakset eli ne lihakset jotka pitävät korsetin kasassa ja ryhdin hyvänä. Nämä tukilihakset saavat treeniä mukavasti myös ihan tukilihaksistona muissa liikkeissä kuten kyykyt ja maastavedot. Peruslankku on kuitenkin ihan kingi liike tässäkin ja sitä voi varioida mielensä mukaan. Lankku litistää myös pömppömahan.

IMG_0319

Näillä ohjeilla edetään kohti kesää! Itse yritän varioida jokaisen vatsalihastreenini viikossa erilaiseksi sisältäen niin kiertoliikkeitä, syviä vatsalihaksia kuin suoriakin vatsoja lisäpainojen kanssa. Vaihtelu ja uudet liikkeet kuitenkin kiinnostavat niin kuulen mielellään juuri sinun teholiikkeet vatsalihaksistollesi!

ps. Huomenna on viimein päivä, jota olette varmasti odottaneet.. Palataan siihen siis aamulla!

8 kommenttia

  1. Sara kirjoitti:

    Kiva ja mielenkiintoinen blogi! 🙂 Täällä on myös vatsalihakset hakusessa ja tarkoitus saada ne esiin kesään mennessä. Täydellistä sikspäkkiä en tavoittele mutta jotain kaarta olisi kiva saada näkyviin.

  2. ida kirjoitti:

    Oma vatsalihasliike vihollinen on lankkuasennossa sivusuuntaan liikkuminen, jossa jalat ovat vuoroin auki ja kiinni, ja sama toistuu käsien kohdall mutr ristikkäisenä. TS. jos kädet ovt vierekkäin niin jalat auki. 🙂 kun tekee useampia kymmeniä metrejä niin kyllä tuntuu!

    • jennie kirjoitti:

      hetken mietin että miten tämä meneekään mutta koska selitys oli hyvä niin tajusinhan minä. On muuten varmana rankkaa ja tätä täytyy ehdottomasti testata! Kiitos

  3. Hanna kirjoitti:

    Jos voimapyörä ei oo vielä ohjelmassa niin äkkiä tekemään, sitä ei voita mikään! Ja seuraavana päivänä tietää tehneensä 😉

    • jennie kirjoitti:

      Totta puhut, olen nyt jonkun aikaa taas voimapyörällä veivannut ja kyllä tietää tehneensä 🙂

  4. Ninja kirjoitti:

    Kiva blogi sinulle, ensimmäistä kertaa kunnolla lueskelen. 🙂
    Onko sulla tai tutuillasi kokemusta vatsan turpoamisesta? Nyt nimenomaan tarkoitan turvotuspöhöä, en rasvan kertymistä. Olen syksystä asti työstänyt projektia ”litteä vatsa” ja tänäänkin neljä vatsapalaa erottuvat. Vatsassa on oikeasti vähän rasvaa. Joka itsekriittisenä tajuan asian. Olen tehnyt paljon erilaisia vatsatreenejä ja yllätykseni olen oppinut aktivoimaan vatsalihaksia aivan eri tavalla. Bodycombat on myös nykyään ihan hyvää vatsatreeniä, kun tekniikkaa on muuten oppinut, jolloin voi keskittyä myös vatsan ajattelemiseen eri tavalla.

    Litteä vatsa katoaa kuitenkin päivän mittaan. Ruokavalioni on terveellinen: paljon kasviksia, lihaa, kanaa, kalaa, kananmunia, pähkinöitä, siemeniä, marjoja jne. Poissaolollaan loistavat maitotuotteet ja gluteeni, molemmat vatsan takia hylättyjä. Vatsa on silti herkkä: reagoi suurin kasvismääriin ja välillä vähän kaikkeen. Ruoka ei aina sula ja iltaa kahden olen pallomaha. Kivut ovat myös aika hirveitä. Jokin lisäravinne olisi varmaan löydettävä, mutta niidenkin kanssa olen aika sekaisin. Maitohappobakteerit yksinään eivät olleet mullistava löytö. Heraproteiinia vatsa yllättäen kestää, joten siitä en ole joutunut luopumaan. Myöskään krutonki tai pari eivät saa kamalaa myrskyä aikaiseksi. Kaipa gluteenimäärä on kokonaisuudessa niin pieni. Leipää, puuroa tai suklaata ei voi syödä. Pääsiäisen aikaan lanttu ja bataatti olivat pahiksia. Makasin vain maha pystyssä, kun oli niin kipeä olo ja useampi kymmenen lisäsenttiä vyötäröllä. 🙁

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos sinulle tavattomasti kommentistasi ja mukavaa että löydät täältä kiinnostavia juttuja. Samalla myös pahoittelut tavattoman pitkään viipyneestä vastauksesta mutta kuvailemasi kaltaiset tuntemukset ovat minulle enemmän kuin tuttuja. Toisinaan vatsa tuntuu paisuvan palloksi lähes ilman syytä mutta leipä aiheuttaa lähespoikkeuksetta sellaisen turvotuksen ja valitusvirren ettei ole tosikaan. Inhottavinta on se ettei ihan varmaksi tiedä, mikä milloinkin ongelmia aiheuttaa.

      Olen muutamaankin otteeseen miettinyt Fodmap-kokeilua mutta viimeaikoina oireilua ei taas ole ollut (tai no purkka mutta se nyt on ehkä luonnollinen turvotuksen aiheuttaja). Jos siis et ole Fodmappia kokeillut niin siitä saattaisi löytyä apu. Fodmapista löytyy paljon tietoa ja sinun tilanteessasi kokeilu olisi varmasti melko helppo toteuttaa.

      Toinen toki mitä ainakin Jaakkolan kirjoista on jäänyt mieleen ovat juurikin nuo erilaiset maitohappobakteerit ja muut ruoansulatusta tukevat entsyymit. Niitähän on myös iso liuta erilaisia ja sen oikean löytäminen ei varmaan ole aina helppoa. Itselläkin on hyvä maitohappobakteerikanta hakusessa.

      Toivottavasti oireilulle löytyy apu sillä olisihan se varmasti ihana nauttia vatsapaloista vielä illan tultuakin 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.