Hae
My Project Is Me

Aina ei voi voittaa..

Moi,

Tiedättekö sen tunteen kun on itse ihan hyvällä tuulella mutta sitten joku pökkelö sanoo jonkun luokattoman kommentin ja oma hyvätuulisuus katoaa taivaan tuuliin? Tänäaamuna tuo pökkelö oli minun vaakani. Vaikka tiedän että vaaka on vain yksi mittari muiden joukossa, eikä minullekaan se ainoa tarkastelupiste niin silti huonot lukemat ärsyttävät. Näin myös tänä aamuna kun vaa’alle astuin ja paino näytti 59,2kg, siis +0,2kg edellisviikkoon. Hetken tyrmisteltyäni kokeilin uudestaan 58,6kg. Ja uudestaan 58,6kg. Sama paikka, 2-3min myöhemmin – jalat mahdollisesti sentin verran erilailla niin jo katosi 600g. Uskottelen itselleni että tuo jälkimmäinen luku on lähempänä totuutta, ihan vain pysyäkseni paremmalla tuulella projektini suhteen. Millään en tietenkään voi olla ajattelematta että mitäpä jos kuitenkin…

Niinpä siis aion tälle viikolle kiristää hieman tahtia ja pidän ruokapäiväkirjaa. Olen toivonut ettei tähän tarvitsisi ryhtyä mutta jossain ei joku nyt ole kohdallaan. Viime viikostakin kyllä tiedän että syynä saattavat olla lauantaina epäonnistuneet (mutta kuitenkin syödyt) korvapuustit sekä epäonnistuneiden korvapuustien vuoksi leivotut korvikesämpylät (jotka jo onnistuivatkin paremmin). Ja ehkä sitä leipää tuli jälleen syötyä muutoinkin höllemmin.. Jos nämä lukisivat nyt siinä ruokapäiväkirjassa voisin helposti osoittaa syyllisiä, koska kyllähän selitys aina sieltä jostain löytyy.

IMG_0416

suklaajuoman sijaan keltainen voimajuoma erilaisista keltaisista hedelmistä


IMG_0472

kanaa ja riisiä


IMG_0486

ne epäonniset


IMG_0498

keittoa ja parempionnisia sämpylöitä

IMG_0499

Jos siis ruokavalio on viimeviikolla ollut enemmän hakusessa niin treenin puolella ei sitä haastetta ole ollut. 30 day shred on käynnistynyt hyvin ja helpohkon ykköstason jälkeen vaihdoin lepopäivää seuranneena tasolle kaksi eilen. Itse dvd:stä vielä senverta etä se on hidastempoisempi kuin aiemmin läpikokeiltu Ripped in 30 vaikka saman puolituntisen treenin tarjoaakin. Intouduin myös, aikataulujen salliessa, viime viikolla aamujumpasta ja siinä missä muut vielä nukkuivat niin minä puuskutin olohuoneessa mp3 soitin korvissa. Yhtenä päivänä ei iltapäivällä ollut mukamasti muuta tekemistä niin jumppailin sitten uudestaan 😀 Mitä muutoin viimeviikoon liikunnan osalta tulee niin kävin paitsi sauvakävelemässä myös juoksemassa, ehkä sitten sen viimeisen kerran tälle syksylle. Lisäksi toki vähintään 30min lenkkipäivittäin – treenin osalta siis huippyhyvä viikko, oman mittaristoni mukaan.

Huippuhyvä treeniviikko: Yli määrätavoitteiden (8h), täysillä tehtynä (hengästyen)

Hyvä treeniviikko: Määrätavoitteet täyttyvät, täysillä tehtynä

Kohtalainen treeniviiko: Jompikumpi tavoitteista ontuu

Heikko treeniviikko: Molemmat tavoitteista ontuvat

aamuvatsa aamuteenin jälkeen

aamuvatsa aamutreenin jälkeen

IMG_0502

ja sama vatsa iltapäivällä fysiikanlakien mukaisesti tutustumassa maan vetovoimaan

ja sama vatsa iltapäivällä fysiikanlakien mukaisesti tutustumassa maan vetovoimaan

Tavoitteitahan on helppo laatia ja sanoa että kyllä minä haluan pudottaa painoa ja saada timmimmän vartalon. Mutta mitä se tarkoittaa konkreettisesti niin yleensä jonkainasteista muutosta vallitseviin elämäntapoihin. Muutos ei välttämättä ole suuri mutta jostain on vain luovuttava saadakseen jotain muuta tilalle. Minä joudun luopumaan, ainakin hetkellisesti, tarkkailemattomasta ruokavaliosta ja olemaan hieman kriittisempi sen suhteen mitä suuhuni laitan jotta voin saada hoikemman ja kiinteämmän kropan. Nyt siis vain ruokavalio järjestykseen ja kohti tulevaa.

9 kommenttia

  1. Anna P. kirjoitti:

    Ruokavalio merkkaa kyllä todella paljon, kun halutaan rasvaa pois kropasta! Hiilareita vähemmän, niin kyllä alkaa taas tapahtumaan 🙂 Hienosti olet kuitenkin edistynyt!

    Minun BC ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan loppuun asti. Noudatin ohjeita noin neljä viikkoa, kunnes tuli meidän neidin 6 kk-neuvola. Paino oli sama ja pituutta oli tullut kuukaudessa lisää vain 0.4 cm. En tiedä oliko syynä minun vähähiilarisempi ruokavalio ja melko kova treeni sekä näiden mahdollinen vaikutus maidon määrään/koostumukseen, mittauksen epätarkkuus vai neidin edellisen kuukauden aikana noussut energiankulutus, kun hän nousi konttausasentoon ja alkoi hytkyä liikkeelle. Joka tapauksessa lisäsin hiilarit normaalitasolle ja aloin muutenkin vähän herkuttelemaan vapaammin 🙂 Meillä oli ylimääräinen neuvolakäynti viime viikolla. Paino oli nyt noussut hienosti ja pituuttakin oli tullut lisää, tosin käyrä oli vielä hieman laskeva, mutta taittuva. Kiinteät alkoi 6 kk:n iässä, joten nekin tietysti toi massaa lisää pikkuiseen. Tämän jälkeen sairastuttiin flunssaan, joten treenit jäi totaalisesti useammaksi viikoksi. Muutama viikko treenejä ”normiruokavaliolla” ja taas kipeänä..

    Kokemukseni BC:stä oli kuitenkin ohjeiden puolesta hyvä. Siinä ajassa (4 viikkoa), kun noudatin niitä, painoa lähti 3 kg ja navan sekä lantion kohdalta 3 cm. Muutos kuvissa oli myös tässä ajassa havaittavissa. Mysteeriksi jää, mikä oli syynä pikkuisen kasvun taantumaan. Kuitenkin alusta asti oli selvää, että vauvan hyvinvointi on edellä enkä ota riskejä imetyksen suhteen. Mikä merkillisintä, tyttö söi kuten ennenkin ja oli yhtä tyytyväinen kuin ennenkin. Voi olla, että rinnat olivat kuitenkin tyhjemmät. Ja taas, jos edellisiltana on ollut hiilaripitoisempaa ruokaa, maitovarastot ovat olleet minusta suuremmat 🙂

    BC:n ohjeet on tallessa ja tervehtymisen jälkeen jatkan treenejä osittain niiden mukaan, osittain omien mieltymyksien mukaan! Ruokavaliota ajattelin hieman kiristellä nykyisestä, kun neitikin syö nyt hyvin kiinteitä.

    Mitä tuohon mysteeriin tulee, niin oletko törmännyt tutkimustietoon äidin ruokavalion vaikutuksesta äidinmaidon koostumukseen/määrään? Muistelen, että joku aika sitten olisi uutisissa ollut, ettei äidin ruokavaliolla ole vaikutusta.

    • Anna P. kirjoitti:

      Piti vielä tarkentaa, että ruokavalion energiamäärähän oli ihan hyvällä tasolla n. 1800-2000 kcal sekä treenipäivinä palkkarin ansiosta yli tämän. Jos siis hiilareita rajoitetaan, niin mikä onkaan vaikutus äidinmaitoon..

      • jennie kirjoitti:

        Niin, kaloreistahan sinulla ei tosiaan ole ollut pulaa tuon BC:n aikana mutta mitä käsitin aikaisemmista puheistasi niin ilmeisen rankka se kuitenkin on. Kiitos kun olet täällä jakanut kokemuksia siitä, vaikuttaa nimittäin tehokkaalta paketilta, joka on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen 🙂

        En ole kuullut/lukenut hiilarien rajoittamisen vaikuttavan maidontuotantoon mutta toisaalta en oel sen enempää etsinytkään. Käytännössä olen kuitenkin itse tämän jollain asteella todennut, samoin kuin sen että rankka liikunta tuntuu häiritsevän maidon tuotantoa. Periaatteessahan tämä on ihan luonnollista sillä onhan se maidontuotanto kropalle aikamoinen treeni kokoajan.. Mutta enemmän kuitenkin epäilisin että neidin liikkeellelähtö on vaikuttanut kasvukehitykseen enemmän. Sinäkin kun olet kuitenkin ollut tuon BC:n kanssa järki kädessä ja syönyt hyvin niin ei siitä maidosta kuitenkaan pulaa ole ollut 🙂

  2. -Mirri- kirjoitti:

    Hei!
    Joko olet kokeillut Vita Liberatan asteittain itseruskettavaa? Miten toimii? Onko hintansa väärti?

    • jennie kirjoitti:

      En ole ehtinyt mutta kun joka paikasta lukee kuinka hyvä tuote on, niin viikonlopuksi yritän saada aikaan 🙂 Ja varsinkin nyt kun perään kysellään 😉

  3. Kati kirjoitti:

    Toi sun aamuvatsa…. HUIKEETA!

  4. stiia kirjoitti:

    Mulla on samanlaisia tunteita tuolla vaa’alla käynnin suhteen. Elokuusta alkaen on ”tiputettu” painoa (eli siis yritetty), mutta tähän mennessä saldo on 2kg. Tavoitteena olisi siis päästä 5 alkavaan painoon, mutta ei paino ei halua pudota millään. Viimeisin lukema on 61,1kg ja jossain tuossa se on junnannut jo useamman viikon. Yhdellä viikolla paino kävi 60,5kg:ssä, mutta seuraavalla viikolla vaaka näytti 62kg. Nyt en ole päässyt ottamaan aamupainoa moneen viikkoon (ei ole vaakaa kotona joskus muinoin se kyttäys meni liiallisuuksiin, enkä halua kokea sitä enää)), vaan paino on punnittu salilla aamupalan jälkeen, eli virhemarginaalia on, mutta jos paino olisi oikeasti pudonnut, niin olisihan tuokin paino mennyt alas. Ensi viikonlopuuna pääsen ottamaan tutulla ja turvallisella vaaa’alla aamupainon, pidetään peukkuja, että se on ainakin 60.x, jos ei sitte 59.x.

    Mitään totaalista diettiä en ole pitänyt ja varsinkin viikonlopun syömisissä on paljon petrattavaa. Nyt tehtiin jo sopimus, että vklsyömiset jatkaa viikolta tuttua linjaa, katsotaan miten se vaikuttaa painoon 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Sitä on tosiaan niin helppo jotenkin huomaamattomasti lipsua.. Ensin yksi tuolloin ja kun se ei näy missään niin toinen myöskin tällöin. Ja ennekuin huomaakaan sitä ihmettelee mikä vaa’assa on vikana 😉

      Pidän peukkuja sinulle (ja siinä sivussa itsellenikin) että tämä ryhtiliike tuottaa tulosta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.