Hae
My Project Is Me

Laihduttaja salilla

Moi,

Olen jo toistaviikkoa aktiivinen salillakävjä – jälleen. Ensimmäiseen kertaan verrattuna lähtökohta on kuitenkin hieman erilainen sillä haluan saliharjoittelun yhteydessä pudottaa painoani, eli laihtua. Ensimmäisellä kerralla salille astellessani tavoitteena oli ehkä se perinteisempi saliharjoittelun tulos, lisätä lihasmassaa. Molemmissa tapauksissa kuitenkin se lopputulos jota minä haen takaa on kiinteä, terve ja urheilullinen kroppa.

Itse ajattelen että laihtumisen edellytys on oikeanlainen ruokavalio ja uskon edelleen vakaasti kaloriteoriaan; Laihtuakseen on syötävä vähemmän kuin kuluttaa. Jotta laihtuminen olisi myös tervettä, täytyy huomioida ruoasta saatavan ravinnon laatu ja monipuolisuus. Laihtua voi varmasti liikkumatta metriäkään mutta liikunta auttaa prosessissa, sen muista hyödyistä puhumattakaan. Henkilökohtaisesti olen myös huomannut että kun liikun, on terveellisemmän ruokavalion noudattaminen helpompaa kuin päivinä jolloin heittäydyn sohvaperunaksi.

011813813cbcfd01dc0be194c8e03a6532bf138e4a01b305ccf82ff95b1acc6f771879eec005fb13bd1b

Sitten päästäänkin mielenkiintoiseen aiheeseen eli salitreenin yhdistämisestä laihdutusprojektiin. Kuten sanottu, haen takaa kiinteää kroppaa joka tarkoittaa käytännössä tarpeeksi alhaista rasvaprosenttia suhteessa tarpeeksi korkeaan lihasprosenttiin. Omassa rasvavarannossani (noin 24%) on tiputtamisen varaa ja kuten sanottu elän itse uskossa että syöty energia suhteessa kulutettuuun pienentää painoa ja sitä myöten rasvan määrää. Mielenkiintoisempaa onkin se, voinko samanaikaisesti kehittää lihasvoimaani eli ollaan ikuisuuskysymyksen äärellä; Voiko lihas kehittyä miinuskaloreilla?  Minä olen tutkinut nettiä ja kaikenmoisia keskusteluita lukien sekä väitteitä puolesta että vastaan ja tahdon loppupeleissä itse uskoa että johonkin pisteeseen asti tämä on mahdollista. Optimaalisin tapa kasvattaa lihasta tämä ei varmasti ole mutta pääpaino onkin rasvaprosentin alentamisessa. Samalla toki toivon pystyväni kehittämään sitä lihastani edes hitusen.

20+20kg tuntuu tässä vaiheessa ihan yhtä rankalta kuin 60+60kg

Prässissä 20+20kg tuntuu tässä vaiheessa ihan yhtä rankalta kuin ennen 60+60kg

Tosielämässähän (tai siis reality-sarjoissa) näitä muutoksia näkee jatkuvasti. Niissä ylipainoinen henkilö aloittaa projektin, jonka aikana pudottaa paitsi painoa niin kehittää myös lihaksistoaan. Yhteistä näillä kaikilla muuttujilla on vain ollut ylipaino, joka minulta kuitenkin normaalipainoisena puuttuu. Yhteisenä tekijänä kuitenkin löytyy ylimääräinen rasva (minun kohdallani tosin melko pieni määrä terveydellisestä näkökulmasta tarkasteltuna), jota voi hyödyntää energiaksi. Itse haluan siis uskoa että myös miinuskaloreilla on mahdollista kehittyä ja jopa kasvattaa lihasmassaa. Täytyy tietysti huomioida että mitä vähemmän sitä rasvaa on ylimääräisenä, sitä maltillisemmilla miinuskaloreilla voidaan edetä. Sitäpaitsi, eihän se lihas voi surkastua olemattomiin jos sitä säännöllisesti rasittaa?

Mitä mieltä te olette tästä ikuisuuskysymyksestä – voiko miinuskaloreilla kasvattaa lihasta (normaalipainoisena)?

01d3a22ecd829381c9be4b7081b311ada42130794a

20 kommenttia

  1. stiia kirjoitti:

    hmm, uskoisin, että voi, varsinkin jos ei ole salilla ennen juurikaan käynyt. Tällöin energiavajaus ei saa olla kovinkaan suuri. Salilla käymisen hyötyhän laihduttaessa on tietenkin se, että se ehkäisee jo hankitun lihasmassan häviämistä. Ja tottakai salilla kuluu kaloreita, mikä taas auttaa rasvakudoksen pienenemistä.

    Ainakaan mitään suurta lihasmassan kasvua miinuksilla ei ole luvassa, mutta lihasmassan säilyminen ja pienenevä rasvaprosentti toki luovat kuvan ihasmassankin kasvusta, kun lihaserottuvuus paranee.

    Jos puhutaan positiivisesta kehityksestä voiman osalta, niin sitä tapahtuu väistämättä myös miinuskaloreilla. Varsinkin alussa. Kauemmin treenanneella miinuskaloreilla tuotakaan kehitystä ei juurikaan tapahhdu vaan silloin olisikin tärkeää yrittää pitää se saavutettu taso.

    Tämä oli oma mielipiteeni asiasta. Opintojen puolesta minun pitäisi ihmiskehosta paljonkin tietää, mutta nämä asiat tuskin ovat kenellekään täysin selvi. Lisäksi yksilöiden välinen vaihtelu on varmasti suurta.

  2. Ilona kirjoitti:

    Itselläni syksyllä tapahtui laihtumista painollisesti ja samaan aikaan lihasmassan lisääntymistä. En ole nyt 2 kk käynyt kehonkoostumusmittauksessa, mutta olen mennyt samalla ruokavaliolla ja treenannut samaan tapaan kuntosalia 3kertaa/vko + 2-3 aerobistatreeniä(6päivää treeniä viikossa). Kroppa on vain kiinteytynyt, painollisesti ei ole nyt ihan hirveitä tapahtunut. Luulen myös, että ihan hirmu suurilla miinuskaloreilla ei kannata mennä, jos ei halua lihasmassaa menettää laihtuessaan/kiinteytyessään. Proteiinien ja oikeanlaisten rasvojen saantiin huomiota. En sit tiedä, että millainen merkitys palautusjuomalla on myös lihasmassan ’katoamisasiassa’ laihdutuksessa? Itse olen käyttänyt proteiinipitoista palkkaria jokaisen treenin jälkeen. Tietty aerobisen ja kuntosaliharjoittelun suhde myös kannattaa pohtia. Itselläni PT syksyllä teki 3-jakoisen ohjelman, joka tarkoittaa viikkoon 3 kuntosalipäivää ja tämän lisäksi 2-3 aerobista harjoittelua viikossa. Jos suhde aerobiseen on vinksallaan, niin mahdollisesti lihasta saattaa myös kadota tai ainakin kroppa ei näytä niin terveelle(jos aerobista on liikaa…kroppa kuihtuu) Lähtömitat olivat 70,7kg/169cm (kokonaisrasvaprossa 32,3%), 1½ kk jälkeen 69,7kg ja kokonaisrasvaprossa 30,1%. Kropan nestemäärän mukaan 2kg tuli lihasta lisää. PT:ltä ymmärsin tuon olevan varsin yksilöllistä, mutta siis tavoite oli ettei lihasta menetetty ja kiinteytymistä tulisi. Itselleni PT sanoi, että kiinteytymistavoitteellisena pidän huolta, että 3 kuntosalitreeniä tulee tehtyä viikossa ohjelman mukaan, mielummin treenikertoja voi vähentää aerobisesta.:)

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos kattavasta vastauksesta, joka vahvisti omaa uskoani tähän ajatukseen. tästä on varmasti hyötyä kun viilailen tätä omaa sotasuunnitelmaani kuntoon. Kiitos siis vielä kerran 🙂

  3. Satu kirjoitti:

    Varmaankin kyllä, tiettyyn pisteeseen asti (kuten jo ounastelitkin). Rasvaa poltettaessa ne ruokavaliosta saatavat rasvat kasvattavat merkitystään ja ruokavalio yleensäkkin. Ettei heittäydy liian vähärasvaiseksi jolloin rasva ei pala 🙂 Eli oliiviöljyä, pähkinää ja avokadoa naamariin! Sitten kun on päässyt tavoitepainoon/mittoihin niin voi alkaa keskittyä lihasten ruokintaan ^^

    • jennie kirjoitti:

      Jep, sitten nautitaan saavuteutuista tuloksista ja aloitetaan ne ruokatalkoot viimeistään syksyllä 😀

  4. Anni kirjoitti:

    Syksyllä dieettailin (=miinuskalorit) plus yks mässypäivä viikossa, sinnikkäästi kävin salilla vaikka raskasta oli. Itse sanoisin että lihakset kyllä kehittyivät, mutta tässä on nyt vaikee tosiaan eritellä että onko se sit se rasvojen lähteminen… Ennestään hoikkana mimminä rasvaprossa tippu 16, joten hyvältä näytti ainakin 😀 ainakin tiedän että rantakuntoon pääsen sit parin viikon varotusajalla… Mutta siis tiivistettynä, vaikka se patti ei samalla vauhdilla kasvais ni voin kyllä vannoa että mun pylly kasvo ainakin miinuskalori reeneillä, poikaystävän sanaan luotan 😉

  5. jansku kirjoitti:

    Samoin kuten joku yllä, olen itse myös pläräillyt näitä asioita opiskeluissani syksyn aikana, mutta varmaa vastausta tähän ei ole antaa (niinkun ei varmaan kenelläkään). Olen itse ymmärtänyt asian niin, että miinuskaloreilla lihasmassan kasvu ei periaatteessa ole mahdollista, koska lihas tarvitsee luonnollisestikin riittävästi energiaa kasvaakseen. Sen lisäksi lihasmassa alkaa kasvaa oikeissa olosuhteissa vasta parin kuukauden säännöllisen treenaamisen jälkeen. Ennen tätä lihaksissa tapahtuu hermostollisia muutoksia, jotka aiheuttavat lihasvoiman kasvua ja näin ollen treenipainot lisääntyvät. Ja kuten edellä on myös mainittu niin rasvaprosentin pienentyessä pienemmätkin lihakset alkavat ilmoitella itsestään peilikuvassa! Eli summasummarum itse olen siinä käsityksessä että maltillisilla miinuskaloreilla treenaaminen ei varmaan hirveästi kasvata loppupeleissä lihasmassaa, mutta lihasvoimaa kylläkin. Ajatuksen lihasten kasvusta voi myös aiheuttaa varmaankin se, että treenin jälkeen parinkin päivän ajan lihaksissa on nesteitä ja ne tuntuvat siten jyhkeämmiltä 🙂 voin olla myös väärässä, en ole ammattilainen!

    • jennie kirjoitti:

      Ikuisuuskysymys siis;) Kiitos vastauksesta ja oli siis miten tahansa niin lopputulos on kuitenkin se kiinteämpi kroppa – ja sehän on pääasia.

  6. Linda kirjoitti:

    Minä en ymmärrä miksi lihas EI kasvaisi miinuskaloreillakin tiettyyn pisteeseen asti, etenkin saliharjoittelua aloitettaessa tai tauon jälkeen. Lihasta ärsytetään ja rasitetaan, siihen tulee mikrovaurioita, joiden korjaamiseen kroppa käyttää energiaa ja näin ollen lihas kasvaa.
    Vaikka sisään ei tule yhtä paljon energiaa kuin menee ulos, lihas ottaa kasvuunsa vaadittavaa energiaa siitä syödystä ruuasta. Kalorivajeen kroppa hoitaa juurikin rasvakudosta syömällä, koska se rasvakudos ei ole vaatimassa ylläpitoa, toisin kuin lihas :

  7. Sara kirjoitti:

    Blogiasi on todella mielenkintoista seurata! Itselläni on nimittäin menossa sama projekti – laihdutus, rasvaprosentti alas ja lihaksien kasvu siihen päälle on plussaa! Ja ollaan jopa aikalailla tasan samoissa mitoissa tällä hetkellä..

    Itse laihdutan 16/8 paastolla ja totaalisella herkkulakolla (lakko kestää todennäköisesti kesään asti)..

    Uskon myös, että lihakset voivat kasvaa samalla, kun laihduttaa. Pakkohan niiden on kasvaa, jos niitä treenaa säännöllisesti isoilla painoilla..! Tottakai kasvaminen on pienempää tällä tavalla verrattuna siihen, jos treenaisi ja söisi plussakaloreita proteiinidrinkkien yms muodossa..

    • jennie kirjoitti:

      Hei hienoa saada sinne taustajoukkoihin tismalleen samssa tilanteessa oleva kanssamatkaaja 🙂 Sinulle siis yhtälailla tsemppiä matkaan kuin itsellenikin! Kesäkroppa 2014 on progress 😉

  8. Roosa kirjoitti:

    Tiputin painoani kesästä 2012 kesään 2013 8-9kg normaalipainon sisällä. Kävin salilla noin 3krt/viikko (välillä tuli taukoa sairastelujen vuoksi) ja aerobista päälle aika runsaast (n.3krt/vko myös). Kehonkoostumusmittauksen tein projektin jo vähän lähdettyä käyntiin, eli mittausten välille tuli noin 8kk. Tässä kahdeksassa kuukaudessa oli mittauksen mukaan tullut lihasmassaa lisää noin 500g ja rasvaa lähtenyt reilusti enemmän, en muista paljonko. Mutta joka tapauksessa, vaikka 500g on todella vähän ja vaikka ilman noita aerobisia ja miinuskaloreita olisin varmasti kasvattanut pattia enemmän, niin tästä voi mielestäni vetää johtopäätöksen että jonkinmoista lihaskasvua voi miinuskaloreillakin saada aikaan.;) Olin itse todella iloinen tästä tuloksesta, koska pelkäsin että lihasmassa olisi samoissa tai jopa päässyt putoamaan. Tosin kyllähän ne lihakset hiukan näkyviinkin tuli, eli kyllä se ”kiinteytyminen” on mahdollista 😀

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos oman esmierkkisi jakamisesta, joka luo entistä enemmän uskoa tähän omaankin toimintaan 🙂

  9. Siara kirjoitti:

    Hei! Mitä palautusjuomaa suosittelet laihduttajalle? 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Nyt täytyy myöntää että olen aika untamo mitä tulee näihin kaikkiin mahdollisiin urheiluravinteisiin. Niitähän on markkinoilla pilvinpimein ja sisältö on kuitenkin lähes sama – varsinkin kun palkkareista puhutaan. Koostumukseltaanhan niissä suositaan ehkä sellaista suhdetta jossa proteiinit ja hiilihydraatit jakautuvat suurinpiirtein tasan ja tämän vuoksi ne ovat myös jokseenkin kaloripitoisia (noin 200-250kcal/annos). Tätä ei kuitenkaan kannata säikähtää sillä suunnilleen samanverran kaloreita saa tavalla, jota minä itse tällä hetkellä käytän eli

      proteiinijauhetta + banaani/sokeroimaton vauvan hedelmäsosepurkki. Nämä siis erikseen ja minun syyni ovat todella käytännönläheiset: Proteiinijauhetta myydään niin paljon eri makuisina että oma suosikki löytyy helposti ja kotoa löytyy (ainakin minulta) useimmiten useampaakin makua. Vaihtelu siis virkistää. Banaani tai sosepurkki on vastaavasti sopivaa evästä paitsi itselle myös omalla kohdallani mukana kulkeville lapsille, jotka treenin päätyttyä hamuavat itsekin jotain suuhunsa. Kolmantena, näin minun ei tarvitse ostaa erillistä palkkaria ja rahaa säästyy sivuun johonkin muuhun.

      Itse siis suosin tuota pelkän proteiinin +hedelmän käyttöä mutta onko se paras vaihtoehto, en tiedä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.