Hae
My Project Is Me

Keto49 – Tunnelmat ensimmäisen viikon jälkeen

Ostin Fitfarmin Keto49-valmennuksen melko nopealla päätöksellä. Toki ajatus ketogeenisestä ruokavaliokokeilusta oli ollut mielessä jo pidempään mutta se lopullinen päätös tehtiin aika lailla hetkessä sopivan ajankohdan ja jokseenkin edullisen hinnan vuoksi. Päätös oli tehtävä joko heti tai ei ollenkaan.

Välittömästi ruokavalio-ohjeet nähtyäni, minuun iski vain yksi ajatus: nälkä. Samalla huomasin myös että en ole ostanut elämäntapaa, vaan dieetin minkä tavoitteena on ketogeenisen ruokavalion avulla pudottaa painoa mahdollisimman tehokkaasti mutta kuitenkin turvallisesti. Vaikka ajatuksena dieetti on hieman omia periaatteitani vastaan, päätin antaa valmennukselle sellaisenaan mahdollisuuden.

Valtava nälkä

Pelkoni valtavasta nälästä osoittautui oikeaksi ja ensimmäisinä päivinä nälkä oli kova. Vasta nyt, toisella viikolla nälkätuntemukset alkavat pikkuhiljaa väistyä vaikkeivat vielä kokonaan kadonneet olekaan. Sensijaan alusta asti olen selvinnyt ilman makean- tai muunkaan “kielletyn” himoa mutta toisaalta olen myös kokenut että ruokavalion sallitut aineet ovat maukkaita ja söisin niitä muutoinkin. Vaikka varsinaiseen ketoelämäntapaan kuuluu paljon, ei tähän Keto49 -valmennukseen kuulu kuin suppea, mutta silti riittävä osa. Paljon vihreitä kasviksia, vieläkin enemmän hyviä rasvanlähteitä sekä tarvittavan määrän proteiinia. Vaihtoehdot on rajattu, jotta isoa massaa pystytään ohjaamaan ja ohjeistamaan jos valmennuksen aikana jotain ongelmia ilmenee.

Kohti ketoosia

Ketoosiin siirtyminen ei ainakaan toistaiseksi ole aiheuttanut itsessäni muutoksia. Toki, ensimmäisenä viikkona kehoa vasta ajettiin kohti ketoositilaa ja hiilareita syötiin jonkinverran. Toisella viikolla, omalla kohdallani jo viime perjantaina, määrä laski minimiin. Minimi tosiaan on minimi ja laskin että hiilaria tulee valinnoista riippuen vain noin 10g tai vähän yli. Jossain Keto49 keskustelussa/ohjeistuksessa taas muistelen että oli 15-20g. Hiilihydraatit koostuvat erilaisista matalahiilihydraattista, vihreistä,  kasviksista sekä pähkinöistä. Seuraavien viikkojen aikana olisikin tarkoitus opettaa kehoa käyttämään tehokkaasti rasvavarastoja energianlähteenä.

Ensimmäisen viikon rehelliset tunnelmat: On varmasti helpompiakin tapoja pudottaa painoa mutta toisaalta, alkujärkytyksen jälkeen tähän alkaa tottua.  Ruoka on hyvää ja mitä pidemmälle mennään, sitä helpommaksi tämän pitäisi ainakin teoriassa muuttua. Ja kun tiukka dieettivaihe on ohi, on elämäntapaketoilu varmasti helppoa kuin heinänteko. Toistaiseksi en koe jääneeni mistään paitsi vaikka kotimaisia mansikoita kyllä vähän odotan herkuteltavaksi dieetin jälkeen.

8 kommenttia

  1. M kirjoitti:

    Terve.
    Sun ideasta inspiroituneena päätin aloittaa itsekin ton keto49. Tänään on ensimmäinen päivä dieetissä ja kun sain matkut käsiini ensimmäinen ajatus oli kauhu ja nälkä. Mutta ehkä 7 viikkoa menee vaikka päällä seisten. Se vaan jännittää, että miten pystyn katsomaan, kun muut perheen jäsenet syövät voileipää iltapalalla. 😀

    • myprojectisme kirjoitti:

      Tervetuloa mukaan! Matka ei varmasti ole se kaikista helpoin mutta omasta mielestäni ainakin äärettömän mielenkiintoinen. Mielenkiinto muutoksia kohtaan pysyy yllä kun kaikki on uutta ja ennenkokematonta, ainakin minulla on näin. Tsemppiä siis taistoon – täällä myös vodellaan leipiä muulle perheelle eli samassa veneessä ollaan 😀

  2. Ketoilija kirjoitti:

    heippa! Täällä mennäänn viidettä vuotta ketoruokavaliolla. Aloitin Dietdoctorin ohjeilla (loistava sivusto Ruotsista, suosittelen jos et ole vielä paneutunut). Itse en ollut sokerikoukussa ja viljaakaan ei mennyt oikeastaan ollenkaan eli siirtymä ketoon oli helppo ja kivuton. Energiapiikki tuli kolmannella viikolla eikä ole hävinnyt minnekään 🙂
    Tuntuu hassulta jos sulla on nälkä. Toivottavasti tuo Fitfarmin ohje sisältää tapeeksi rasvaa. VÄlillä ihan hirvittää netin syövereissä kun jengi on ”ketogeenisellä” ja karsineet hiilareiden lisäksi myös rasvat ruokavaliostaan… not good! Rasvapolttoisena joudun muistuttamaan itseäni siitä että pitää saada kalorit kasaan. Tunnen kovin harvoin nälkää.

    Jaksua sinne! Onhan tuo aikamoinen muutos – varsinkin perinteiseen lautasmalliin, mutta siis vastoin joidenkin ”asiantuntijoiden” raakkumista, ihan pidettävissä oleva elämäntapa. Ja koska tää kysymys tulee aina: Kyllä, paino laski, kahdessa erässä yhteensä 16 kg eikä ole tullut takaisin. Kyllä, unen laatu parani. Kyllä, pystyn harrastamaan urheilua kuten ennenkin (lenkit, jooga, soututreenit, vaellus). Kyllä, migreenini on vähentynyt huomattavasti! Kyllä, mun kokonaiskolesteroli on korkeampi, mutta ne pahat eli LDL ja Triglyseridit todella alhaalla. Omalääkärin mukaan olen terveempi kuin koskaan. Näillä mennään!!

    • myprojectisme kirjoitti:

      Kiitos sivustovinkistä, tämä on vielä niin alkutekijöissään että uusia sivustoja otan mieluusti tutkinnan alle jos/kun tästä sallivammaksi elämäntavaksi tämän muuttaa 🙂 Mukava kuulla myös sinun kokemuksiasi ja erityisesti jaksamisesta liikunnan parissa. Itse huomaan nyt, kun kroppa on oletettavasti siinä kaikista pahimmassa siirtymävaiheessa ennenkuin kroppa tajuaa että sitä hiilaria ei nyt ole tarjolla, ettei esimerkiksi aerobisesta harjoittelusta tule yhtään mitään. salilla jaksan kyllä pakertaa mutta jo reippaat kävelylenkit tuntuvat tahmealta. Luotan kuitenkin siihen että kunhan keho oppii käyttämään ketoaineita hyödykseen, syntyy tuo samanlainen virtapiikki kuin sinulla, ja kaikilla niillä muilla ketogeenista ruokavaliota noudattavilla.

  3. Jonna kirjoitti:

    Minkälaiset makrot sulla on? Olen itse siis Keto kickstartissa, joka on nimenomaan elämäntapaan kannustava valmennus, ei niinkään dieetti. Mulla oli omat makrot tiedossa ja koosta itse omat ruokani. Ei siis ole mitään rajoituksia. Myös mansikoita olen syönyt! Mulle ketoilu on ollut tosi helppoa ja viimeiset 1,5 viikkoa on menty tosi energisissä tunnelmissa. Viimeisinä kolmena päivänä ei ole tullut juurikaan nälkä ja mietin josko testaisin jossain välissä pätkäpaastokin! Laitahan joskus ruokakoostetta 😉

    • myprojectisme kirjoitti:

      Vaikka näissä valmennuksissa varmasti peruspohja samankaltainen onkin, niin olen tosiana itsekin huomannut että Keto Kickstart on elämäntapaan ohajaava ja huomattavasti sallivampi kuin tämä Fitfarmin versio. Kuolaten välillä aina sinun resepetjä katselen ja odotan että pääsen kokeilemaan 😀 Toisaalta, FF on tunnettu nimenomaan dieeteistä eli jälkiviisaana voin vain miettiä että mitäpä muutakaan sitä olisi voinut odottaa. Ruokavaliossani omien laskelmieni mukaan n.60% tulee rasvasta, 35% proteiinista ja vain 5% hiilareista. Kiitos myös postaustoiveesta, sellainen varmasti jossain vaiheessa tulossa kun kaipaan ruoaksi muutakin kuin vain raikasta salaattia 😀

  4. Nico kirjoitti:

    ”On varmasti helpompiakin tapoja laihduttaa”
    No ei nuo kovin helppoja ole tainneet olla aikaisemminkaan, kun vieläkin laihdutetaan. Monesko vuosi laihduttamista tämä nyt jo on? Ei tuosta nyt näytä tulevan oikein mitään konkreettista ja tuskin mansikat tätä korttitaloa kaataa. Parempi se niihin on repsahtaa kuin karkkipussiin.

    • myprojectisme kirjoitti:

      Mansikat tuskin kaatavat mutta kun ohjeistus on olemassa, haluan sen toteuttaa juuri kuten tarkoitettu. Sen jälkeenkin on vielä keää ja mansikoita jäljellä 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.