Hae
My Project Is Me

Salilla vai Kotona?

Moi,

Aloitetaan ensimmäisenä kiittämällä lukijaani, Lindaa, joka ystävälllisesti kävi korjaamassa muutaman päivän takaisen kauhistelujeni kohteen kalorien suhteen. Olin epähuomiossa lukenut leipätikkujen sisältävän 139kcal/kpl (à 28g) mutta kiitos siis Lindan trakkaivaisuuden kyseessä on annoskoko, joka vastaa noin neljää kappaletta eikä suinkaan vain yhtä kuten itse alunperin luulin lukeneeni. Täytyy snaoa että lähtökohtaisesti tosiaan ihmettelin millä ihmeellä moiseen pikkuhaperoon on satu työnnettyä tuollainen määrä kaloreita ja nyt sekin sitten selvisi. Kiitos siis Linda, pelastit itseni lisäksi varmaan monen muunkin päivän tällä pienellä korjauksella. Tästä johtuen on käyty nyt sitten hieman muokkaamassa tekstiä täällä.

Sitten itse varsinaiseen asiaan.

Ei tässä vaiheessa liene enää minkäänmoinen salaisuus että olen haaveillut salijäsenyydestä. Taisin siitä ensimmäisen kerran mainita jo joskus viime lokakuussa.. Viime viikolla kävinkin tosiaan muutamaan eri vaihtoehtoon tutustumassa ja edelleen huomaan olevani ilman jäsenyyttä. Nyt oikeastaan minulla on ongelma jota aion  puida täällä blogin puolella; Tarvitsenko välttämättä salijäsenyyttä vai pärjäisinkö ilman?

Nytkun tämä varsinainen laihdutusurakka on osaltani ohi, on haaveissa saada kasvatettua lihasmassaa. Tai näin ainakin kuvittelen olevan että vartaloni vaatisi hienoisesti lihasmassan kasvua. Ehkä kuva kuitenkin kertoo paremmin mistä loppupeleissä haaveilen.  Ennen vartalollinen kauneusihanteeni oli Jennifer Anistonin tyyppinen hoikka mutta kiinteä ”joogivartalo” . Tällä hetkellä astetta lihaksikkaampi, kuitenkin edelleen naisellinen, vartalo Jillian Michaelsin tapaan on enemmän ihannetavoitteideni mukainen. Yksi ihanne esimerkki voisi toki olla myös Jennifer Nicole Lee joka siis oman ymmärrykseni mukaan on nimenomaisesti treenannut itsensä kuntoon niinsanotusti kotikonstein.

Kuva: http://fashionbff.com/2011/10/26/best-celebrity-bodies-of-2011/

 

Kuva: http://www.sportsmansguide.com/net/cb/crossbar-total-body-workout.aspx?a=692127
Kuva: http://www.thesuperficial.com/photos/jennifer-nicole-lees-miami-workout/jennifer-nicole-lee-cleavage-butt-workout-1228-14

Sen verta tiedän itsekin että salilla tuo lihasmassan kasvatus onnistuu varmasti. Treenaaminen onnistuu monipuolisesti ja kaikki tarvittavat laitteet ja vastukset myös tulevaisuutta varten löytyvät. lisäksi joku muu tekee minulle treeniohjelman, jota noudattaa. Nämä edellä esitetyt ovatkin juuri se syy, minkä vuoksi olen ollut niin varma ja vakaa että saliharjoittelun tahdon aloittaa.

Olen nyt viimepäivinä kuitenkin miettinyt että tarvitsenko juuri nyt, tällä kuntotasolla, salia vai voisinko saada saman hyödyn kotioloissa. Lihaskestävyyttä pystyn helposti harjoittamaan omistamillani dvd:illä jotka mielestäni korvaavat ihan vallan mainiosti esimerkiksi bodypump tai Perfect body tunnit. Lyhykäisyydessään näillä dvd:illä tehdään pienehköillä painoilla 10-20 toiston sarjoja monipuolisesti eri lihasryhmiä vaihdellen. Yksi sarja tehdään 2-3 kertaa dvd:stä riippuen ja treenin kokonaiskesto on 25-45min.

Jos taas ajattelen miten voisin mahdollisesti lisätä lihaksen rasitustasoa kotioloissa (hankkia suurempaa vastusta) niin ainahan on oma keho. Erilaiset dipit, punnerrukset yms. onnistuvat siis täällä ihan siinä missä salillakin. Kotoa löytyy lisäksi leuanvetotanko, punnerruskahvat, vatsarulla, jumppakuminauha, jumppapallo (jos sen vain täyttäisi) sekä tietysti nuo olemassaolevat painoni (1,5 ja 3kg). Se mitä voisi vielä toki tehdä olisi investoida vaikka 10kg kahvakuulaan tai viiden kilon käsipainosettiin (2*) jotta saisi kotioloihinkin hieman suurempaa painoa esimerkiksi kyykkyjä varten.  Tässä muuten kun alkoi listaamaan tätä koti”salin” varustearsenaalia niin täytyy ihan hämmästellä kuinka paljon kaikkea sitä onkaan vuosien varrella kertynyt kaappeihin.

Nyt siis perimmäinen kysymyksen aihe kuitenkin on että onko tässä vaiheessa välttämätöntä lähteä sitoutumaan vuodeksi kalliiseen salijäsenyyteen vai olisiko minun mahdollista saada aikaan tulosta, ainakin alkuun, myös kotioloissa.

Jos tuolle ainokaiselle salille joka aikataulullisesti ja sijainnillisesti on juuri nyt itselle mahdollinen tulee huippuhyvätarjous niin tulen kyllä tarttumaan siihen ja kotitreenailu vaihtuu siltä iskulta salitreeniksi. Uskoisin nimittäin vakaasti että viimeistään kesällä, kun kuntosaleilla on off-season, kalastellaan asiakkaita erilaisin huipputarjouksin. Tämä vuoden alkuhan on luonnollisesti se aika kun kaikki joka tapauksessa hankkivat jäsenyyksiä eikä hintoja näin ollen tarvitse kovin alas pudottaa (tai siis näin tämä minun maalaisjärjen mukainen logiikka ajattelee). Saanko siis tällä hetkellä tarpeeksi vastinetta salilta tarpeilleni vai voisinko säästää kyseisen summan harjoittelemalla kotona vielä niin kauan kun voin (vastukset riittävät)?

Toki pelkona on aina myös se että tuleeko kotona todellisuudessa koskaan treenattua yhtä tehokkaasti kuin silloin jos lähtisi kotoa jonnekin? Tähän täytyisi varmaan vastata että kyllä kait se on ihan vaan omasta asenteesta kiinni.

Treenin monipuolisuus on toki myös askarruttava kysymys – riittävätkö kotiolosuhteet tarjoamaan tarpeeksi monipuolista harjoitetta kun yksittäiseen lihasryhmään keskittyminen on saliharjoittelua huomattavasti vaikeampaa ja erilaisten liikkeiden kirjo on pienempi.

Ja sitten sokerina pohjalla on toki tuo rasitustason ero – kotona kun ei ole mahdollista treenata vaikka jalkaprässillä 80-kilon vastuksella. Tarvitseeko treenatun näköinen alakroppa välttämättä tuollaista lähes maksimivastuksella treeniä vai riittääkö tehokkaat kyykyt vaikka tuolla 10-kilon lisäpainolla? Olettaen toki että kyykkyjä tekee tarpeeksi erilaisia ja liikeradat ovat oikein. Sama nyt toki koskee mitä tahansa lihasryhmää mutta tosiaan tuo alakroppa se on varmaan sellainen, jolle suurta rasitusta kotioloissa on kaikista vaikeinta saada. Ainakin esimerkkinä omille ojentajilleni riittää varsin hyvin dipit ja punnerrukset kehon vastuksella ilman että tarvitsee alkaa kikkailemaan millään lisäpainoilla sen enempää.

Kotona?

kuva: http://www.bodyrock.tv/category/daily-workouts/fitness-tips/

Vai Salilla?

kuva: http://weheartit.com/entry/21687470

 

Nyt tuli pitkät pätkät omakohtaista pohdiskelua mutta näitä asioita olen tässä päivästä toiseen pähkäillyt. Joka toinen kerta päädyn ratkaisuun salijäsenyydestä sillä miksi en investoisi omaan itseen tavalla jolla varmasti saan aikaan tulosta. Mutta sitten taas joka toisella kerralla ratkaisuni on kotitreenaus ajatellen että miksen aloittaisi tuolla kotiväkertämisellä ja jos muutaman kuukauden päästä ei ole mitään kehitystä niin painelen sitten salille, ei se sali mihinkään katoa. Ja taas alkaa pohdinta että no onkos siinä sitten mennyt kaksi hyvää treenikuukautta ihan hukkaan ja pitäisikö kuitenkin aloittaa varmalla pohjalla välittömsti…  Ja taas aloitetan uudestaan sama pohdinta.

Jos siis siellä on olemassa joku, jolla on oma mielipide näille pähkäilyilleni niin toivon suuresti että kerrot sen minulle. Oikeita tai vääriä vastauksia ei ole vaan kaikki asiaa sivuavat ajatukset ja kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita. Kiitos.

11 kommenttia

  1. Anonymous kirjoitti:

    Se on varmaan ihan kiinni omasta päättäväisyydestä. 🙂 jos on tarvittavat välineet niin takuulla kotonakin pystyy lihasmassaa saamaan aikaiseksi. Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa että kotona on liian helppo vähän lintsata; jättää sarja kesken tai vilkaista välillä telkkaria ja facebookkia… salilla ei ole häiriö tekijöitä enkä minä ainakaan kehtaa ruveta siellä muiden bodailioiden keskellä alkaa löysäilemään 😀 itselläni on ainakin lihasta tullut kivasti lisää nimenomaan salilla käynnin ansiosta. Kuitenkin treenailen kotonakin välillä jos aikataulu ei salilla käyntiä salli. esim. kahvakuulalla ja käsipainoilla onnistuu jo monipuolinen kotitreeni. Eli sanoisin että nää asiat on ihan omista motivaatioista lähtöisin. 🙂

  2. Janni kirjoitti:

    Minä aloitin treenailun kotona. Ja kyllä se toimi laihdutuksen kanssa. Mutta kun laihdutus oli ”ohi” ja juurikin kaipailin sitä lihasmassaa ja muuta näyttävyyttä kroppaani oli salille pääsy ehdoton tapaus. Olen tyytyväinen päätökseeni vaikka se rahallisesti kirpaiseekin. Mutta mitäpä sitä ei tekisi kauneuden eteen. Kyllä kotonakin varmasti saa jonkun näköisiä tuloksia aikaan, mutta ei sitä parasta mahdollista. Vaikka asenne ja välineetkin löytyisivät. Jos kuitenkin jossain vaiheessa aijot liittyyä salitoimintaan. Niin miksi jahkailla!? 🙂

  3. Anonymous kirjoitti:

    Itse en epäile sinun taivalta seuranneena, ettetkö onnistuisi kotitreenilläkin! Itse olen tosin salijäsen, ja äärimmäisen tyytyväinen sellainen. Mutta sulla näyttää onnistuneen treenit kotona tähänkin asti, niin miksi ei myös jatkossa? Kun kaiken maailman vermeet ja videot löytyy.Sovit vain itsesi kanssa mihin kello aikaan teet treenin, ja silloin keskityt vain siihen!On ihan mahtavaaa huomata miten hyvässä kunnossa voi kohtuullisen vasta synnyttäny nainen olla, eipä ahdista ajatus omallakaan kohdalla joskus tulevaisuudessa mahdollisesta äitiydestä!! KIITOS :):)

  4. Tuumasta toimeen kirjoitti:

    tykkään kovasti kotona treenailla, ja olenkin hamstrannut kotiin jos minkälaista treenivälinettä. kuitenkin oon huomannu sen, että kotona sitä helpommin sitten laistaa treenailuista ja jää sinne sohvan pohjalle. salijäsenyys kiinnosti/kiinnostaa minuakin, mutta tällä hetkellä se on kustannuskysymys. en halua pulittaa montaa kymppiä kuukaudessa, kun joskus saattaa olla, että käyntikerrat jää vähälle. mutta uskon kyllä, että kotitreenailullakin saa näkyviä tuloksia aikaan.. kunhan vain on tarpeeksi sitä itsekuria ja päättäväisyyttä asiaan!

  5. Anonymous kirjoitti:

    Hei! haluaisin kysyä sinulta, miten saisin vatsasta timmin? Olen 170cm pitkä ja painan 57kg. Kroppa on muuten hyvä, mutta vatsa pömpöttää, kireissä topeissa näytän raskaana olevalta ja kun syön vatsa vaan turpoaa entisestään..oli ruoka siis mitä tahansa. Olen yrittänyt juoda paljon vettä ja juoda säännöllisesti..syön paljon salaattia enkä juurikaan herkuttele.

  6. Anonymous kirjoitti:

    Voisitko tehdä postauksen noista videoista mitä sulla on? Olen yrittänyt etsiä itselleni sopivia videoita joilla treenailu onnistuisi näin talvipakkasilla myös kotioloissa, mutta tuloksetta. En tiedä mitkä on hyvä ja mitä huonoja 🙂

  7. Anonymous kirjoitti:

    Hei!Olen seurannut blogiasi alusta asti, kiitos siitä!Ise aloitin elämäntaparemontin pari kuukautta ennen sinua ja laihdutin n. 14 kiloa. Meillä on siis mielestäni melko samanlainen tilanne.Itse olen käynyt pääkaupunkiseudulla olevissa Fix Urheiluhalleissa. (mm. Mäkelänrinne, Malmi, Vuosaari, Kontula, Töölö) Olen tykännyt käydä ko. urheilukeskuksessa sen takia, että sinne ei vaadita jäsenyyttä ja sama kortti mille ladataan joko aikaa tai kertoja käy joka salilla. Itse en käy juurikaan kuntosalilla, mutta ohjatuissa jumpissa tulee käytyä useamman kerran viikossa. Ainakin Malmilla ja Vuosaaressa Fix on uimahallin yhteydessä ja Malmilla pääsee ilmaiseksi jumpan/ kuntosalin jälkeen myös uimaan. Kannattaa tutustua tarjontaan osoitteessa http://www.urheiluhallit.fiHauskaa viikon jatkoa!

  8. Anonymous kirjoitti:

    Moikka! minäkin toivoisin postausta treenivideoista, sillä olen itse jäämässä muutaman kuukauden päästä kotiäidiksi ja salitreenit täytyy todennäköisesti vaihtaa kotona treenaamiseen 🙂

  9. jennie kirjoitti:

    Moikka vaan te kaikki ja kiitos mielettömästi ajatuksistanne tämän dilemmani suhteen. Kävin tutustumassa tosiaan tuohon Fixinkin tarjontaan mutta aikataulut eivät Mäkelänrinteen (joka siis olisi minulle se vaihtoehto) kanssa mene yksiin niin edelleen kisaa käydän kodin ja tuon alkuperäisen salivaihtoehdon välillä. Onneksi ongelma ei kuitenkaan ole tämän vakavampi ja periaatteessa voi sanoa etä molempi parempi – liikkuminenhan on aina hyvästä. Mikäli jollakulla on vielä lisättävää niin antaa tulla vain. Anonyymi(t) jotka toivoitte tarkempaa postausta noista dvd:istä niin hyvänä uutisena voin kertoa että olen sellaisen ajatellut tehdä jo jonkin aikaa itsekin joten ellen heti huomiselle saa aikaan niin aivan varmasti ihan lähipäivinä. Ja erikseen vielä onnittelut sinulle odottava Anonyymi. Toivottavasti kaikki on sujunut raskaudessasi hyvin ja sujuu loppuun saakka. Elät ihanaa aikaa ja yhä ihanammaksi se vain muuttuu <3Ja sitten sinä Anonyymi joka kaipailit avuja pömpöttävään vatsaan. Sanoisin että mahdollisia syitä on kaksi vaihtoehtoa 1) Vääränlainen ravinto, 2) Väärin treenatut tai treenaamattomat vatsalihakset.Kerroit ettet liiemmin herkuttele ja juot paljon vettä. Sen tarkemmin sinua tai ruokavaliota tuntematta niin saattaa hyvin olla että vatsasi reagoi johonkuhun riettyyn ruoka-aineeseen turpoamalla. Monilla ainakin raa’t kasvikset, sipulit ja palkokasvit yleensä, pastat, kahvi sekä tietyt viljat kuten ruis tuppaavat turvottamaan vatsaa. Nykyäänhän on myös ollut paljon tekstiä siitä että yhä useampi kärsii lievästä keliakiasta (vilja-allergia) tietämättään.. Nautitko paljon keinotekoisia makeutusaineita? Hiilihapollisia juomia? Syötkö purkkaa? Nämä kaikki saavat ainakin itsellä aikaan pallomahaefektin. Olen myös huomannut että liian vähä syöminen turvottaa vatsaa ihan siinä missä liikakin syöminen.. Oman ruokavalion kanssa saa kyllä olla melkoinen salapoliisi jotta löytää sen itselle sopivan tavan syödä mutta tuossa yllä nyt ainakin muutama melko yleinen syy. Sitten taas vastaavasti jos itse vatsalihakset ovat ongelma niin yleensä syvien vatsalihasten treenaaminen on jäänyt vähälle. Googlettamalla löytynee hyviä ohjeita mutta lähtökohtaisesti kaikki lankut ja niiden variaatiot treenaavat mukavasti tuota syvää, tukea antavaa lihasta. Lisäksi perusvatsoja thedessä tulisi muistaa pitää tuo syvä lihas aktivoituna koko treenin ajan (jännittää vatsaa muttei kuitenkaan vetää sisään niin että rintakehä työntyisi ulos).Voisin tähänkin aiheeseen paneutua toki tarkemmin jossain vaiheessa sillä uskoisin ettet ole ongelmasi kanssa yksin..

  10. Anonymous kirjoitti:

    Kiitos kun vastasit!Uskon, että minun vatsalihakseni eivät ole siitä paremmasta päästä.. 🙂 mutta toki ruokavaliossani on varmasti parannettavaa! Ainahan sitä voisi syödä terveellisemmin… 😉 Osaisitko vielä vastata siihen, että kun teen vatsoja lattialla selkään alkaa sattumaan melkein enemmän kuin vatsaan? huonot selkälihakset kenties vai väärä tekniikka?Kiitos sinulle vastauksista! 🙂 ja olisi mukava jos tekisit tästä joskus blogi kirjoituksen, sillä minäkin uskon etten ole ainut 😀

  11. jennie kirjoitti:

    Moi, En anonyymi varsinaisesti tarkoittanut että ruokavalion terveellisyydesä olisi korjattavaa. Eiköhän meistä jokainen herkuttele joskus 🙂 Lähinnä ehkä että ruokavalion sopivuuttaa itselleen voi tarkastaa. Tämä ihmiskeho on kyllä mielenkiintoinen ja monimutkainen kapistus.. Mutta sitten tuo kipeytyvä selkä. En tietenkään pysty tässä vaiheessa varmaksi tietämään mutta veikkaisin että vaihtoehdot ovat juurikin nuo mainitsemasi vaihtoehdot. Kun vatsaa treenaa tulisi aina muistaa tehdä myös selkälihaksia. Tämä on ehkä yleisin syy selkäkivuille. Sama koskee toki muitakin lihasryhmiä. Myös tekniikassa saattaa toki olla jotain väärää ja kannattaa tähänkin asiaan kiinnittää huomiota. Puhtaalla tekniikalla tehty muutama toisto on aina parempi (ihan jo tuloksenkin kannalta) kuin monta sinnepäin-liikettä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.