Hae
My Project Is Me

Kallista karkkia

Moi,

Tänään on taas hieman asiaa sokerista ja proteiinipatukoista. Ihan ensimmäisenä myönnetään että minusta proteiinipatukka on näppärä välipala monestakin syystä; Ensinnäkin se kulkee laukussa kätevästi mukana ja on heti käyttövalmis. Toisekseen makuja löytyy lähes jokaiseen  suuhun sopivana ja niiden saatavuus on helppoa jos ei sellaista kassiin ole hoksannut lähtiessään jo pakata. Kolmantena niistä saa sitä proteiina, joka minun maailmankatosomuksessani kuuluu jokaiselle aterialle. Niinpä siis proteiinipatukka on minusta kaikenkaikkineen näppärä välipala.

Mutta, patukka sisältää myös sokeria. Tieto ei sinänsä yllätä varmasti ketään ja moni meistä on asian kanssa ihan sinut – kunhan vain proteiinia on enemmän kuin niitä hiilihydratteja ja erityisesti sokereita eikö vain. Näin minäkin ajattelin ennen mutta tämän sokerinvähentämisprojektini myötä olen tullut hieman toisiin aatoksiin. Sokerin määrällä on väliä varsinkin kun sen vaihtelu on patukkakohtaisesti oikeasti hurjaa. Kun tuolla jossain vaiheessa aiemmin mainitsin syöneeni proteiinipatukan sen kaikkine sokereineen (4g) olin tehnyt tietoisen valinnan vähäsokeriseen proteiinipatukkaan kallistuen. Eräänä toisena kertana vain nappasin kotivarannoista jonkun patukan ja jälkikäteen totesin että sokereita oli 19g! Siis saman verran kuin Fazerin sinisen patukkaversiossa. No, sai siitä sentään proteiiniakin jonka pitoisuus sentään oli suurempi kuin Fazerin Sinisessä olisi ollut.

Sama sokerimäärä paloina

Sama 19g sokerimäärä paloina

Proteiinipatukoita tosiaan löytyy kaupoista moneen lähtöön ja nyt harmittaakin etten aikanaan tekemässäni proteiinipatukkavertailussa ole ottanut sokereiden määrää huomioon vaan kirjattuna löytyy ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärät. Vertailun löydät täältä. Uudempaa ja sokeriarvot huomioivaa vertailua löytyy Ainon blogista täältä.

Koska kotoa nyt kuitenkin löytyy jokunen patukka niin kun niitä tutkitaan tarkemmin todetaan että

IMG_2217

Vähiten sokereita löytyy Leaderin So lo-carb-patukoista arvolla 4g. Annoskoko (patukka) on kooltaan 61g ja sisältää noin 190-220kcal/patukka. Proteiinia taas vastaavasti noin 20g/patukka. Omasta mielestä tämänhetkiset suosikit näistä ovat Mantelikaakao-tummasuklaa sekä Mustaherukka (jossa suklaan sijaan jogurttikuorrute).

IMG_2218

Eniten sokereita löytyy Dalbladsin Swebar-parukoista arvolla 18-20g. Annoskoko (patukka) on 55g ja sisältää noin 220-250kcal. Proteiinia patukasta saa noin 16g.  Olen näitä maistanut vain sen yhden kerran Fudgen makuisena herkkuna, joka tosiaan oli hyvää mutta selityskin sille löytyi – sokeri. Tämä on sitä kallista karkkia.

IMG_2221

Pienemmän kokoluokan (35g) patukoista kotoa löytyy Leaderin Protein delight. Pienemmän koon vuoksi tietysti arvot ovat myös pienemmät ja kaloreita kertyy vain 130-135. Proteiinia saa kutenkin suhteessa ihan mukavasti, 10-13g sokereiden jäädessä jopa 1,5grammaan (Appelsiini-suklaa). Sokereiden vaihteluarvo on kutenkin jopa 11grammaan saakka (lakun makuinen).

IMG_2222

Lisäksi löytyy vielä yksi Leaderin Protein Diet ateriankorvikepatukka. Kokoa on 60g ja proteiinia saa 19g sokeriarvojen ollessa vastaavasti 11g. Koska kyseessä on ateriankorvike niin tuotteesta löytyy roppakaupalla vitamiineja ja kivennäisaineita. Kaloreita kertyy 220.

IMG_2219

Tähän vertailuun pääsivät vain tällä hetkellä kotoa löytyvät tuotteet, joista suurinosa on yhteistyönä Leaderin kautta. Tarkemmin Leaderin tuoteperhettä voi tutkia heidän verkkosivuiltaan. Ja koska Fastin patukoita ei kotoa tällä hetkellä löydy mutta kiinnostuneita sieltä ruuduntakaa sensijaan löytyy, niin heidän tuotteet löytyvät myös heidän sivuiltaan. Ja eiväthän ne valmistajat ja kauppatuotteet suinkaan tähän lopu mutta varmasti nämä ovat ne kaksi eniten saatavilla olevaa merkkiä.

Proteiinipatukka voi siis olla käytännössä kallista karkkia tai oikeasti varteenotettava välipalavaihtoehto. Kannattaakin siis aina toisinaan pysähtyä lukemaan ne tuoteselosteetkin (ihan näköjään itsekunkin) eikä vain tyytyä paketin antamaan mielikuvaan tai ostopaikkaan.

sokeri vs. sokeri

sokeri vs. sokeri

 

6 kommenttia

  1. PeukaloinenBlogspot kirjoitti:

    Mukavaa että olet jaksanut vertailla noita patukoita ja niiden sokeriarvoja! Kiitos. 🙂

    Kommentoisin, että jos vertaillaan sokerien osuutta proteiini-/välipalapatukan hiilihydraattimäärään, niin herkkävatsaisten kannattaa ehkä vältellä patukoita joissa hiilihydraatit eivät muodostu sokereista vaan sokerialkoholeista ja muista keinomakeutusaineista. Monien proteiinipatukoiden hiilihydraatit tulevat pitkälti maltitoli- ja sorbitolisiirapista joita käytetään makeuttamiseen. Maltitoli ja sorbitoli aiheuttavat monille ilmavaivoja siksi etteivät ne pilkkoudu kunnolla ruuansulatuksessa, aiheuttaen laksatiivisia vaikutuksia. Joillakin oireet vähenevät käytön jatkuessa pidempään. Pienet patukat (35g) eivät ehkä aiheuta mitään oireita, mutta isommat (+50g) aiheuttavat monille itseni mukaanlukien yleensä ilmavaivoja. 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Hyvä pointti, joka kävi tselläkin mielessä. Tai lähinnä ajattelin että kumpi sitten loppupeleissä on pahempi seurattava – aito sokeri vai sitten keinomakeutusaineet ja nuo sokerialkoholit. Kiitos siis itsellesi loistavasta lisästä tekstiin 🙂

  2. Nimetön kirjoitti:

    Kokeilin lähiaikoina sellaista TehoSport-merkkistä palautumispatukkaa, jonka päällä luki vähäsokerinen ja makuna suklaa. Samassa tuoteryhmässä on kyllä ueampia makuja, mutta vain tässä luki vähäsokerinen… niinpä luin arvot: sokeria 2,4/100g ja patukkaa kohden vaivaiset 1,5 g! Olin aika ihmeissäni, kuinka siitä on noin vähäsokerinn saatu… mutta oli kyllä ihanan suklaisen makuinen, sopivan sitkeä ja muistutti paljon Tuplaa. Verrattuna saman merkin banaanipatukkaan(se oli kuivakka ja vaikkumainen) tämä kokeilu oli paljon mehevämpi. Toinen aidon patukan makuinen on Profxluksus, aika iso patukka, mutta menee karkista täysin sekin. Sen sokerimääriä en muista katsoneeni… Mutta kiva postaus, inspiroiva blogi kaikin puolin.

    • jennie kirjoitti:

      kiitos itsellesi vinkistä, täytynee joskus katsella. kerran ostin myös jonkin kolmimakuisen Get in Shape-patukan ja oli ihan järjettömän hyvää mutta jollen muista väärin niin oli myös supersokerinen.

  3. Nimetön kirjoitti:

    Kokeileppas Atkins brownie patukkaa, sokeria vain 1,1g:D MAku todella hyvä…

    • jennie kirjoitti:

      Olen näitä katsellut joskus kaupassa mutten vielä tosiaan koskaan koittanut. Kiitos siis vinkistä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.