Hae
My Project Is Me

Vuosi 2014,

Minä lupaan yhden asian: Tehdä parempia valintoja. En tiedä onko tämä vähän ympäripyöreä lupaus tulevalle vuodelle mutta ainakin se on monimuotoinen. Koska aina on vaihtoehto valita, pyrin minä valitsemaan kulloiseenkin tilanteeseen sopivan paremman vaihtoehdon.

Ja ensimmäinen näistä paremmista valinnoista on ottaa osaa esitettyyn hurjaan haasteeseen Eveliinat-blogissa: 28vrk sokerilakko! Lakon idea kumpuaa Kuntoplus-lehdestä ja ymmärtääkseni alkuperäinen testaaja eli ihan täysin ilman sokeria (myös siis niitä teollisia valmisruokia, leipiä tai mausteseoksia tms., joissa sokeria on lisättynä (korjatkaa jos olen väärässä)) mutta minä aion rajoittaa lakkoni sokeriherkkuihin. Uskon että luonnollisesti sokeria sisältävät ainesosat kuten vaikkapa hedelmät ovat ihan sallittuja molemmissa tapauksissa ja siis sanomattakin selvää että minulla ainakin. Ehkä se raja menee minulla melko pitkälti tässä siinä, missä joskus joku lukija vinkkasi että jos se löytyy/löytyisi karkki- tai sipsi – tai jäätelöhyllystä kaupassa, on se herkku ja minulla siis tässä tapauksessa se pannassa oleva sokeriherkku.

editedit: Kiitos lukijalta saadun palautteen, tämä alkuperäinen testaaja jätti myös hedelmät pois. Hurja tyyppi sanon minä 🙂

Yhtäkaikki tavoitteenani on siis hieman irtaantua tästä makeanhimosta, joka minua on tuntunut vaivaavan. En edelleenkään aio ryhtyä loppuelämäni ajaksi totaalikieltäytyjäksi vaan opetella hallitumpaa herkuttelua. Alussa on tämä vieroituskuuri, jollaista ehkä olenkin kaivannut. Muutamastakin lähteestä, ja ihan omista kokemuksistanikin, voi todeta vain että toisinaan totaalistoppi on ihan yhtä paikallaan kuin totaaliöverit.

Näillä eväin kohti vuotta 2014 ja parempia valintoja!

stopps. Mukaan saa varmasti liittyä 🙂 Ja myös omat muuta mahdolliset lupaukset ja/tai haasteet vuodelle 2014 jakaa.

18 kommenttia

  1. Kaisu kirjoitti:

    Et ole väärässä, KuntoPlus lehden henkilö eli melkein 100% ilman sokeria. Luki kaikki selosteet läpi ja kyseli ostaessaan esim kahvilasta että onko sokeria. Huomasi esim että olut sisältää sokeria 😉
    Kiva kun lähdet mukaan haasteeseen. Pitää sit kirjoitella kuulumisia ja tsempata!
    Facebookissa on myös ryhmä Vähäsokerinen Tammikuu 2014 johon moni osallistuu mutta en oikein osaa sanoa toimiiko ryhmä sit myös tsemppinä 🙂
    Hyvää Uutta Vuotta! Ja kyllä tulee hyvä vuosi 2014 kun niin päätetään 😉

    • jennie kirjoitti:

      Kyllähän se on tällainen haaste otettava vastaan vaikka voikin olla että tiukkaa tekee. Nyt vain päivä kerrallaan ruksitaan kalenteristä herkuttomia päiviä pois alta ja minähän aloitin juuri nyt. Tammikuun 1. on myös ensimmäinen herkuton päivä 🙂

      Tulen seuraamaan sinun kuulumisia ja omia fiiliksiäni voinee vakoilla täältä (halusi tai ei) 😉

  2. -V- kirjoitti:

    Loistava idea! Tuollaiset kuukauden mittaiset ”kuurit” toimivat varmasti parhaiten juuri tuon asenne- ja tottumuspuolen treenaamisessa. Kuukauden aika pakottaa jo pysähtymään tilanteisiin ja antaa vinkkejä toimivista keinoista, esim. juuri herkkujen vastustamiseen ja ”korvaamiseen”. Perheessäni vietetään tammikuussa vielä kaksia synttäreitä, joten itse olen kaavaillut herkutonta helmikuuta 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Herkuton helmikuu on myös hyvä 🙂 Tämäpä muistutti minua että onhan minullakin yhdet syntymäpäivät tiedossa ja vaikka lähtökohtaisesti sallisin tällaisissa juhlallisuuksissa itselleni herkkuja taidan nyt pysytellä tiukkana.

  3. Kati kirjoitti:

    Mä olen niiiiiiiin mukana!! Loistava idea ja tulee hyvään saumaan. En oikein osaa sanoa kumpiko on suurempi paheeni karkki vaiko limu? Nyt molemmat jätetään kauppaan ja varmasti olo paranee huomattavasti. Kohta ulos paukuttamaan 🙂

  4. Eepi kirjoitti:

    Ootko miettinyt voisko se sokerihimo johtua verensokerin heilahtelusta?
    Esim. Vähärasvaiset maitotuotteet, riisit,pastat tms. nostaa verensokeria nopeesti ja mulla se aiheuttaa herkkuhimoja.
    Jos taas jätän ne vähemmälle, heilahtelu on vähäisempää eikä himoja tuu niin paljon.
    Itselle noi maitotuotteet (rahka ja raejuusto) oli se suurin yllätys noissa verensokerin nostattajissa.
    Toinen mikä mulla oli tärkeää että syön aamupalan ajoissa.
    (Mun päivä saattaa alkaa klo 4.00 ja söin ekan kerran töissä klo 9.00)
    Nykyään vetelen aamupalan klo 5.00 ja en olis ikinä uskonut että se vaikuttaa iltanälkään niin paljon.

    • jennie kirjoitti:

      Viljatuotteista (riippumatta siitä onko kyseessä täysjyvävilja vai se kammoksuttu ravintoköyhä valkolainen) olen huomannut selkvän yhteyden. Varsinkin leipä tuntuu olevan sellainen peikko, joka kerää ympärilleen kaikkia muitakin kataluuksia mutta olen toisinaan miettinyt että alkaako tässä olla jo kyse vain jostain mielikuvayhtälöstä ennemmin kuin ihan todellisesta fysiologisesta faktasta.

      Sensijaan tuo maitotuotepuoli ei ole käynyt mielessänikään. Joskus olen kyllä ohimennen ajatellut kokeilla myös maidotonta ruokavaliota mutta ehkei kaikkea kerralla. Sinun huomiosi täytyy kyllä pitää mielessä jos aiheeseen täytyy vielä palata.

      Eräs lukija myös teki ulkopuolisena huomion, joka sai epäilemään hormonitoiminnanmuutosta ensimmäisen ja toisen raskauden välillä, joka saattaa olla osasyypää herkkuhimoihini. Sekä tietty se itse sokeri ja ne keinotekoiset makeutusaineet ja, ja… mutta oikeasti, mielenkiintoinen ajatus jonka aion pitää mielessä.

      Ja tuohon aamupainotteisempaan syömiseen olen aina toisinaan uhrannut ajatuksen tai pari. Aamupalanhan syön aina ähes heti kun sängystä nousen mutta jostain muistan josksu lukeneeni että lounaaseen mennessä puolet päivän energiasta olsii hyvä olla syötynä. Minulla ei kyllä taida ihan näin olla (ja jos se prosentualinen luku oli joku muu niin saa korjata!).

      Kiiitos sinulle mielenkiintoisista havainnoista!

    • Linda kirjoitti:

      Leipä on minullekin suurin yksittäinen pahe ja katalyytti muuhun herkutteluun, mutta en ole koskaan ajatellut että vähärasvaiset maitotuotteetkin voisivat olla nopeita verensokerin nostajia. Googlasin asiaa vähän, löysin mielenkiintoisen artikkelin: http://experiencelife.com/article/skimming-the-truth/

      Siinä todetaan, että kun maitotuotteista poistetaan (lähes) kaikki rasva, jäljelle jää vitamiinit jotka eivät rasvaliukoisina enää imeydy sekä laktoosi eli maitosokeri, joka taas imeytyy nopeasti koska rasva ei ole hidastamassa sen pääsyä verenkiertoon. Vähärasvaisissa ja rasvattomissa maitotuotteissa on suhteessa enemmän laktoosia kuin rasvaisissa, ja se suurempi laktoosimäärä myös imeytyy nopeammin, aiheuttaen insuliinipiikin ja jopa sokerihimoja.

      Kiitos siis Eepille, tämä oli minulle aivan uutta tietoa. Uuden vuoden lupaukseni olkoon sokerittoman ja valkoisen viljattoman tammikuun lisäksi se, että syön enemmän rasvaa eli öljyjä. Täytyy miettiä josko vaihtaisin paljon käyttämiäni maitotuotteita rasvaisempiin, se olisi kyllä jo kovin iso muutos 🙂

      • jennie kirjoitti:

        kiitos linkistä ja tiivistelmästä. Aihetta itseasiassa sivuttiin myös Jaakkolan Hormonidietti-kirjassa muttei kovin tarkkaan selitetty, todettiin vain faktana. Ehkä tässä askel kerrallaan tuota ruokavaliota tulee sörkittyä siihen itselle optimaalisimpaan vaihtoehtoon.

  5. Omppu kirjoitti:

    Hei! Mä oon niiin mukana tässä haasteessa:). Nyt tarvii niin selkeän vieroituksen tuohon sokeriin. Tiedän jo nyt, että en tuskin pystyn aivan kokonaan sokeria välttämään, mutta ainakin karkit, suklaa ja jäätelö ja kaupan leivonnaiset sekä keksit yms. saavat jäädä sinne hyllyille:). Toki joustan sen verran, että jos kylässä käy niin en ihan totaalikieltäytyjäksi ala, mutta kohtuus muistettava silti. Toinen lupaus/haaste on liikunnan säännöllistäminen, nyt on päässyt pahasti liikunnan harrastaminen lopahtamaan sairastelun ja syksyn väsymyksen takia, mutta nyt on aika ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa taas urheilemaan. Mikään verenmaku suussa en ala rehkimään, mutta kyllä nyt sentäs kuntokeskusen raskaammat jumpat, tanssitunnit, kehonhuolto- sekä venyttelyunnit on otettava ohjelmistoon. Toki tässä samalla olisi kiva saada taas tuota painoa muutama kilo tiputettua, mitkä on tullut vähän liian rennon elämän kautta:). Tsemppiä sullekin haasteeseen!

    • jennie kirjoitti:

      Hyvältä kuullostaa 🙂 Ja ihan yhtälailla myös minä aion säännöllistää tuon liikuntarutiinini. Joo-o, olen kävellyt kyllä mutta siihen se on tainnut viimeisen kahden kuuakuden aikana jäädäkin. Mutta nyt siihen tulee muutos!

      Tsemppiä sinulle, minulle ja meille kaikille!

  6. Anne W kirjoitti:

    Minä olen myös samaisessa projektissa mukana! Eli minun tammikuuni on paitsi sokeriton, myös tipaton. Uskon että vuosi lähtee sillä hyvin käyntiin! 🙂 Tsemppiä koitokseen!

  7. sokerihiiri kirjoitti:

    Olen myös miettinyt, kun monilla naisilla raskauksissa on viittä vaille diabetes puhkeamssa, että onko raskauden seurauksena nää sokerijutut muuttuneet, en tiedä kuitenkaan näistä asiosita sen enempää.

    Mulla itselläni oireet makean syönnistä on sitä luokkaa ja lisäksi nälän tuoma hypoklygemia, että verensokerin säätelyssä on varmasti jotain häikkää, vaikka ravintoalan asiantuntijoiden suusta olen kuullut, että mulla lääkitys, jota ollaan tässä pitkään lopeteltu, muuttaa hormonitoimintaa aiheuttaen nälkää, eikä asialle voi tehdä mitään. Viime syksynä laihduin annoslaskun yhteydessä parissa päivässä pari kiloa, heti perään lihosin annosnoston yhteydessä viikossa 6 kg, koska kärsin tajuttomasta nälästä, sitten oli pakko annosta tiputtaa. Nämä annosmuutokset ovat tässä vaiheessa todella pieniä. Suuremmilla muutoksilla muutokset olisi suurempia. Painan nyt sitten enmmän kuin koskaan aiemmin, kaikki 6 kg mitä tuli, on laardia, kiloakaan ei ole lähtenyt, turha tässä nälkätilanteessa yrittää laihduttaa. Uskoisin, että noi loput lääkitykset loppuu aikanaan ja sitten paino ehkä taas tippuu itsestään. Nykytilassa ruokakulut sitten on varmaankin lähes 300 e /k ja olisi kiva tietää, miten säästää. Ehkä sitten vain linssi ja soijaruokia, aina kun tili rupee näyttämään tyhjältä.

    Julkisen puolen ravintoterapeutti sanoi mulle ohjeena, että pitää syödä täysijyväviljoja ja vihanneksia, ruoan tiheys vaikuttaa nälkään. Sain myös paperilla ruokaohjeet ja luulisin, että olisi hyvä, jos jokainen annos sisältäisi tyyliin 50 % vihanneksia.

    Mietin myös, että ensimmäisen laihdutuskierroksesi tahti oli aika rankka. Vaatiiko sitten elimistö toisella kierroksella yhtä rankan tahdin, mutta varmasti se kuntosali sun kohdalla vie projektin eteenpäin.

    • jennie kirjoitti:

      Kurjaa että sinulla on tuollainen tilanne mutta toisaalta täytynee ajatella niin että kun tämän saa nyt hoidettua pois alta (kesti se sitten minkä aikaa kesti) niin sitten on hyvä, puhdas pohja, aloittaa oikeasti. Toivotaan että se päivä koittaisi pian.

      Ja tosiaan, tammikuun aikana en ainakaan aio tehdä sen enempää muutoksia nykyiseen suunnitelmaani kuin lisätä salin ja jättää sokeriherkut pois. Tämän pitäisi jo antaa osviittaa siitä mitä on odotettavissa pidemmällä aikavälillä vaikka hieman herkuttelun suhteen löysäisikin vaikka sen kahdesti kuussa.

  8. Siru kirjoitti:

    KuntoPlussan haasteessa tää tyyppi jätti myös hedelmät pois muuten, mutta tarvittaessa sai syödä max 200g päivässä. 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos korjauksesta, jonka päivitän tuonne tekstiin. Lehtihän ei minulle tule niin siksi vähän kauttarantain koko juttu tuli julkaistua 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.