Hae
My Project Is Me

Kiinteämpi keskivartalo

Moi,

Tämä on taas niitä kertoja kun keskitän ajatuksia kiinteään keskivartaloon. Olen tästä aiheesta höpöttänyt täällä ennenkin mutta nyt ajattelin ihan kerätä muutamia huomionarvoisia seikkoja sekä ideoita tavoitteen saavuttamiseksi. Tässä välissä on ehkä hyvä muistuttaa että en tosiaan ole ammattilainen vaan nämä ajatukset perustuvat ihan täysin muualta hankittuun tietoon ja taitoon, jonka itse uskon auttavan tavoitteen saavuttamisessa.

Kuva täältä

 

Ensinnäkin vatsalihasliikkeitä tehdessä tulisi pitää keskivartalossa kokoajan napakka pito, eli jännittää keskivartalo tiukaksi. Itse olen puhunut ”imuttamisesta” ja joku toinen puhuu vatsan sisäänvetämisestä. Varsinaisesta laihistamisesta (vatsa sisään, rinta ulos) ei kuitenkaan ole kyse vaan tosiaan vatsalihasten jännittämisestä. Tämän huomaa itse kun työn tekee, niin vatsa automaattisesti muuttuu litteäksi mutta hengittäminen onnistuu ihan normaalisti.

Toisekseen tehtävän liikkeen tulisi olla sen verta rankka että saman liikkeen toistoja ei jaksa tehdä kuin maksimissaan 15 peräkkäin. Vatsalihas on lihasryhmä siinä missä mikätahansa muukin eli lyhyet, mutta rankat, sarjat kasvattavat lihasta maksimaalisesti. Viimeisten toistojen kuuluukin siis tuntua rankoilta.

Liikeratojen laajuus sekä monipuolisten liikkeiden teko on myös tärkeää. Mitä suurempi liikerata sitä enemmän työtä lihas joutuu tekemään venyessään äärimmilleen ja supistuessaan minimiin. Jännitys pysyy lihaksessa kuitenkin koko ajan tuon imuttamisen ansiosta. Liikkeitä voi ja kannattaa tehostaa oman kunnon kasvaessa lisäpainoilla tai apuvälineillä. Helppo esimerkki on vaikka tuo nykyisellään hyväksi käyttämäni jumppapallo joka mahdollistaa siis ihan tavallisessa vatsarutistuksessakin hieman suuremman liikeradan ja paremman syvien vatsalihasten aktivoinnin.

Mitä liikkeiden monipuolisuuteen tulee niin vatsalihaksethan koostuvat suorista vatsalihaksista, vinoista vatsalihaksista sekä poikittaisista (syvistä) vatsalihaksista. Hyvin treenatut syvät vatsalihakset ehkäisevät tehokkaasti pömppövatsaa kun taas suorat vatsalihakset muodostavat hyvin treenattuna sixpackin. Eri lihakset vaativat erilaista rasitusta ja tämän vuoksi yksi liike ei riitä. Kuten minkä tahansa muunkin lihasryhmän kohdalla myös vatsoissa vaihtelu virkistää.

Kuva täältä

Jos tekniikasta siirrytään eteenpäin niin jotta hyvin treenatut vatsalihakset pääsevät oikeuksiinsa tulee rasvaprosentin olla tarpeeksi alhainen. Käytännössähän tämä tarkoittaa pelkän lihaskuntoharjoittelun lisäksi suoritettavaa aerobista treeniä ja oikeanlaista ruokavaliota. Mikä kenellekin on oikeanlainen ruokavalio niin se on sitten asia erikseen. Yleisesti tällä hetkellä tuntuu olevan valloillaan käsitys että hiilihydraattirajoitteisesta ruokavaliosta saattaa olla etua litteää vatsaa havitellessa.

Liikkeitä löytynee varmasti googlettamalla miljoona erilaista ja jokainen voi kerätä itse mieleisensä treenin- palaan aiheeseen kuitenkin varmasti vielä erilaisten liikkeidenkin muodossa. Monipuolisuus kunniaan kuitenkin eli syviä vatsoja, suoria vatsoja sekä kiertoliikkeitä niin hyvällä mallilla ollaan 🙂

ps. Tulenpa tänne lisäämään vielä myöhemmin kuvaa omasta tilanteestani kunhan löydän välikappaleen jotta saan siirrettyä kuvat puhelimesta.  Tai näin ainakin ajattelin, saanpahan samalla hieman lisää haastetta kun nykyminä päätyy tänne tavoitesarjoihin 🙂

Ja tässä siis tätä luvattua kuvaa nykytilasta – paljon on edistytty mutta on sitä työtä vielä edessäkin. Kuvassa näyttää kuvakulmasta johtuen huomattavasti todellisuutta paremmalta, huomasin tänään sen että miten erilailla vatsa piirtyy hieman vinossa seistessä kuin aivan suorana. Parastahan tässä on ehkä tuo pystyssä oleva pikkurilli 😀   Kuva tältä aamulta (meinasin laittaa kuvaa viime viikolta mutta kun kerran uudempaakin materiaalia oli tarjolla niin..)

 

10 kommenttia

  1. Tomppa kirjoitti:

    ihan kiva teksit 🙂 ja niistä kuvista, sul on varmaa iphone ? 🙂 ainakin jossain kuvissa on näkyny. nii siinä on se sähköposti nii lähetän ne kuvat niinku itelles 😀 mää en kauheesti vatsoja oo jaksanu tehä.. 😀 mutta siis kohta vois alottaa ja heittää olemattomat tekosyyt pois 🙂 ja hei onnee sulle !!!

  2. jennie kirjoitti:

    Tuli ihan sama mieleen itsellä salilla väkerrellessä että sähköpostin kauttahan ne saan lisättyä jossei muka muutoin onnistu. Näin työaikana en viitis alkaa niitä täällä levittelemeään (todennäköisesti) mutta illalla viimeistään..

  3. Anonymous kirjoitti:

    Olisin toivonu tähän viel lisäksi postausta syvistä vatsalihaksista ja liikkeistä..jäi askaruttamaan ja jotenki en saa nyt yhtään liikettä mieleen. Kesäks tarvis pois ton pömppiksen :D. Vatsoja olen tehnyt kyllä aina mutta usein tulee tehtyä lankkua ja vatsaliharullalla. Muut liikkeet aina unohtuu 😀

    • jennie kirjoitti:

      Ajattelin alkuun itsekin että laittaisin vielä hieman liikkeistä tarkemmin mutta toiveesi otetaan huomioon ja teen aiheeseen siis jatkoa 🙂

  4. Anonymous kirjoitti:

    Vautsi =) aivan huikea masu. Ei moni synnyttänyt nainen moista omista. Olet kyllä saanut mahtavia tuloksia aikaan! -Anniv

  5. 2o2o kirjoitti:

    Wow! Haluun siun mahan! :>

  6. Anonymous kirjoitti:

    vautsi, todella upeassa kunnossa olet :)!Sanssa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.