Hae
My Project Is Me

Tämän verran olen laihtunut kuukaudessa

Tammikuu on tällä hetkellä taakse jäänyttä aikaa ja se tarkoittaa samalla sitä, että olen nyt kuukauden verran kevennellyt oloani. On siis aika tehdä pienimuotoinen kuukausikertaus vaikka ajatuksiani ja kuulumisiani olenkin täällä viikoittain kertonut.

Kadotetut kilot

Kadotettuja kiloja on tällä hetkellä lähtöpainoon verrattuna 2,1 eli painonpudotustahtini on laskennallisesti noin puoli kiloa viikossa. Kuukauteen on mahtunut sekä parempia pudotusviikkoja että vähän heikompia pudotusviikkoja ja muistan paremmin kuin hyvin ensimmäisen viikon järkytykseni, kun painoa olikin enemmän kuin mitä lähtötilanteessa. En ihan vieläkään ymmärrä mitä tapahtui sillä en uskonut joulun tai uudenvuoden juhlinnan vaikuttavan sillä olihan ruokavalioni ollut retuperällään jo pitkän aikaa ennen sitä. Siitä eteenpäin pudotusta on kuitenkin tullut ja kokonaissaldo on tosiaan tällä hetkellä -2,1kg eli painoni on viimeisimmän punnituksen mukaisesti 73,9kg.

 

Kadotetut sentit

Kadotetuista senteistä en valitettavasti tiedä, sillä jostain typerästä syystä en mitannut itseäni aloittaessani. Ajattelin tuolloin että kyllä peilikuva sitten näyttää etenemisen, samoin kuten kutistuva vaatekoko. Ja näinhän se varmasti jatkossa tuleekin olemaan mutta vielä kuukauden jälkeen en valitettavasti suurta muutosta huomaa vaikka olotila onkin parempi kuin kuukausi sitten.

Olotilani parani itseasiassa jo ensimmäisteen, ellei jopa ensimmäisen viikon, aikana. Samalla kun alkoi syödä monipuolisemmin, tasaisemmalla ateriarytmillä ja liikkua säännöllisemmin omat energiatasot kasvoivat ja olotila hoikistui usean kilon verran.

Konkreettiset muutokset

Jos haluaa saada aikaan muutosta, täytyy tehdä asioita eri tavalla kuin on ennen tehnyt. Ja vaikka minusta tuntuukin että en varsinaisesti ole mitään omissa toimintatavoissani muuttanut, ei se taida pitää paikkaansa. Jos olisin koko ajan elänyt kuten nyt, en varmaan olisi koskaan lihonut. Tai sama toisinpäin ajateltuna, jos tekisin nyt samoin kuin viime syksynä, en varmaan olisi koskaan painoani saanut pudotettua. Jotain olen siis tehnyt toisin ja ne konkreettisimmat muutokset ovat:

 

Säännöllinen ateriarytmi

En syö kellontarkkaan mutta pidän huolen että en venytä ateriaväliä liian pitkäksi. Toisaalta taas jos nälkä alkaa vaivata selkeästi liian aikaisin, syön jotain eli pidän huolen siitä että nälkä ei pääse yllättämään eikä siten johda hallitsematomaan syömiseen. Herkkuhimot ovat käytännössä kaikonneet kokonaan vaikka jos oikein mieli joskus sattuu tekemään, voi hyvällä omatunnolla mutustella menemäänkin. Vielä ei ole sitä tarvetta tullut.

 

Aterioiden koostumus

Pyrin pitämään huolen että syön riittävästi, ravinteikkaasti ja monipuolisesti. En välttele mitään mutta toisaalta taas en syö mielitekoihin. Jokainen ateria, oli se sitten välipala tai vaikka illallinen, on oma kokonaisuutensa ja sisältää aina vähintään kasviksia (tai marjoja/hedelmiä) sekä proteiininlähteen. Isommat ateriat myös hyviä hiilihydraatteja sekä rasvoja.

Lisääntynyt liikunta

Liikkuminen ei ole minulle koskaan ollut ongelma mutta huonojen ruokailutottumusten seurauksena kotisohva voitti liian usein kävelylenkin. Ei jaksanut, ei huvittanut tai sitten ei vain jostain muusta syystä tullut lähdettyä liikkeelle kuin vain satunnaisesti. Nykyään suorastaan odotan sunnuntai-iltaisin että seuraavana aamuna pääsee taas treenaamaan ja saa energisen startin viikkoon. Kun on taas kerran liikunnan makuun päässyt, ei siitä halua luopua vaikka välissä onkin lepopäiviä ja lähinnä kehonhuoltoon pyhitettyjä kertoja.

 

Kohti seuraavaa dieettikuukautta

Mitään maailmoja mullistavia muutoksia en tosiaan ole tehnyt ja harvoin tavallisten hyvänolon dieettajien niin tarvitsee tehdäkään vaan yleensä ratkaisut löytyvät todella yksinkertaisista asioista. Itse uskottelin todella pitkään itselleni ettei tavoissani tai tottumuksissani ole mitään korjattavaa mutta todellisuudessa söin aterioiden välissä ainakin saman verran energiaa erilaisten karkkien ja muiden nopeiden hiilarien muodossa. Näin jälkiviisaana tämäkin on hyvä rehellisesti todeta, vaikkei sitä siinä hetkessä muka huomannutkaan. Kuukausi keventylä takana ja tuntuu hemmetin hyvältä ja helpolta. Painolukemien pariin palataan jälleen ensi maanantaina (tänään punnitus jäi siis välistä koska meillä ei kotona ole vaakaa ja olen töissä poikkeuksellisesti vasta iltavuorossa).

Lisää ajatuksiani tähän projektiin liittyen löytyy:

Dieettiviikko 1

Dieettiviikko 2

Dieettiviikko 3

Dieettiviikko 4

 

ps. kumppari on iso apu leuanvetoharjoitusten aloittamiseen ja vaikka ensin tuntuu kevyeltä niin kyllä se siitä jämäkimmälläkin kumpparilla alkaa tarpeeksi monen toiston jälkeen tuntumaan.

4 kommenttia

  1. Anniina kirjoitti:

    Hei Jenni! Halusin vain jättää pienen tervehdyksen. Olen seurannut blogiasi jo monta vuotta, mutta en ole kommentoinut juurikaan. Aikoinaan aloin pudottaa painoa vuonna 2012, ja onnistuinkin siinä – mm. sinä toimit siinä inspiraation lähteenä! Pudotin melkein 8 kiloa, vaaka näytti lopulta 58 kg mikä oli minulle tosi iso saavutus. Personal trainer auttoi minua silloin. Sittemmin olen saanut kaksi lasta ja nyt yritän taas keventää (vaakaluku noin 64 kg nyt, ja kroppa todella löysä). Miten ihmeessä pystyt löytämään aikaa treeneille? Minusta ei aamusalille ole, pienin vauva vielä heräilee niin usein öisin (nyt 6 kk). Onko sulla jotain vinkkejä? Mitä kotitreeniä voisin tehdä joka kestäisi max 30 min kerrallaan? Tästä tuli nyt tosi pitkä kommentti, kiitos jos jaksat lukea ja vastata. 🙂 Tsemppiä sulle projektiin ja kiitos kivasta blogista!

    • myprojectisme kirjoitti:

      Hei Anniina ja kiva kun viimein laitoit viestiä:) Pakko sanoa että suorastaan häkellyin kun luin sinun kommenttisi, kiitos <3

      Jokainen meistä elää omaa elämäänsä eikä elämäntilanteita voi suoraan verrata toiseen, vaikka samanlkaltaisessa tilanteessa eläisikin. Sinullakin on vielä niin pieni vauva siellä kainalossa että jos treeneille ei tunnu löytyvän aikaa tai energiaa niin sen ei varmasti tarvitsekaan olla prioriteettilistan kärkisijoilla. Sen aika tulee vielä (tiedän, ärsyttävää kun joku sanoo näin).

      Jos kuitenkin olet päättänyt että haluat liikkua niin miten olisi leikkipuistojumppa lasten kanssa? Tai sinun ja beben (tai miksei taaperon) yhteinen jumppahetki. Tai jos käy niin hyvin että lapset nukkuvat samaan aikaan päiväunia niin ehkä silloin voisi halutessaan tehdä pikaisen kotitreenin. Itsehän kotonaoloaikoina vannoin Jillian Michaelsin n.30minuutin treenien nimeen. Lyhyestä kestostaan huolimatta tuntuivat ihan oikealta treeniltä ja kunto koheni. Löydät Youtubesta ainakin nimillä 30day shred ja Ripped in 30.

      Toivottavasti vastauksesta oli sinulle apua vaikka vastaamiseen tavattoman pitkä aika kuluikin. Tsemppiä myös sinulle krippa kuntoon-projektiisi jos/kun olet siihen päättänyt ryhtyä 🙂 kertaillaan kuulumisia kevään edetessä.

  2. Tiina/Fit Fat Mama kirjoitti:

    Hiljaa hyvä tulee ja huippua,että oot saanu liikunta/ravintomuudin päälle 🙂

    Miekin tein tammikuu tsemppausta ja lähti -5kg jee! Olin kyllä niin jouluturpeessa haha! Just postasin siitä tänään https://blogit.terve.fi/fitfatmama/dieetin-tulokset-kuukauden-aikana/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.