Hae
My Project Is Me

3+1 Proteiinipitoista puuroa

Moikka,

Puuroa syödään juuri nyt joka muodossa, kaikkina mahdollisina viljoina sekä ilman viljoja chia-siemeninä. Ei ole kauaakaan (siis alle vuosi) kun vielä manasin itsekin puuron vihoviimeiseen koloon aamiaisvaihtoehtona. Puuro ei pitänyt minulla nälkää millään lailla vaan noin puoli tuntia sen syömisestä, nälkä tuli tuplana takaisin. Syksystä 2014 puuro on kuitenkin ollut aamupalalla vakionäky ja se nälkäkin on pysynyt poissa 2-3h ajan. Selitys? Olen lisännyt puuroannokseeni proteiinia ja nyt esittelen teille kolme helppoa tapaa tehdä niin itsekin.

 

Puuroa ja raejuustoa

Tämä on ehkä omista aamiaispuuroistani se kaikkein vakioiduin. Keitän (okei, kypsennän mikrossa) puuron ja lisään suolaa, kookosöljyä, marjoja ja raejuustoa. Hyvä määrä on 3-5rkl.

IMG_2749

 

Puuroa ja herajauhetta (tai jotain muuta proteiinijauhetta)

Tämä on toinen mukava tapa, jolla saa puuroon kivasti makua kun vaihtelee proteiinijauhetta. Hieman suklaisen version saa tietenkin suklaanmakuisella jauheella. Sekaan vaan sellaiseenaan.

IMG_3128

 

Puuroa ja kananmunanvalkuaisia

Tätäkin on tullut kokeiltua. Mitä enemmän valkuaisia kypsän puuron sekaan sekoittaa, sitä enemmän tulee proteiinia mutta myös sitä kananmunan makua. Kun määrän pitää 1-2 valkuaisessa, ei niiden maku puske minusta mitenkään erityisesti läpi, varsinkaan jos sekaan laittaa vielä tuota kookosöljyä sekä marjoja. Suuremmissa määrissä se häiritsee ainakin minua. Tämä on kuitenkin näppärä tapa silloin jos puuro meni ihan tönköksi – valkuaiset kun tekevät siitä hieman juoksevampaa.

IMG_3083

 

Valmis proteiinipuuro

Viimeisimpänä haluan listata vielä kaupan hyllyiltä löytyvät valmiit proteiinipuurot, joista viimeisin tulokas taitaa olla Myllärin vireä- puuro, jonka sain blogin kautta maistettavaksi. Nämä on muuten valmistettu riisiproteiiniin, eli sopivat siten vegaanillekin. Sokeria on valitettavasti lisätty mutta esimerkiksi matkoja ajatellen, ovat ihan näppäriä mukaan kannettavaksi kun annospusseissa kerta ovat.

IMG_3182

 

Minä olen siis kääntänyt täysin kelkkani, mitä puuroon tulee enkä pelkää myöntää sitä. Mitenkä te muut nautitte aamupuuronne? Vai nautitteko ollenkaan?

11 kommenttia

  1. henna kirjoitti:

    Joskus vähän ihmettelin tuota munan lisäämistä puuroon, mutta nykyään puuro ei oo mitää ilman kokonaista kananmunaa 😛 lisäks vielä siemenä,pähkinöitä ja marjoja

  2. Emmi kirjoitti:

    Moikka,
    Mun pitää varioida sitä aamupuuroani koko ajan, etten kyllästy.. En oo koskaan lämmennyt tolle raejuustolle, mun mielestä se kuuluu suolaisiin ruokiin ja tykkään puurosta makeana. Oon noita eri heroja juurikin laittanut esim. banaanihera maapähkinävoilla on tosi hyvä sitten maitorahka sopii jostain syystä mun makuun älyttömän hyvin. Keitän ensin puuron, sitten sekoitan maitorahkaa ja vauvojen luumusosetta ja steviaa sitten laitan sen puuron keskelle sellaiseksi coreksi kun benkkujenkku jätskeissä 😀 joo, on tää tarkkaa puuhaa! Meiän koulussa on puurobaari ja perjantaisin saan laittaa puuroon kinuskikastiketta, koska lauantaisin on pitkis, siis en kestä miten hyvää!

    • Enni kirjoitti:

      En siis oo ainoo, joka laittaa rahkaa puuroon! Siitä vaan tulee niin ihanan pehmeen makuista. 😀

      • jennie kirjoitti:

        Mun on varmaan nyt kanssa pakko kokeilla tätä ! Kaikkialle olen varmaan rahkaa ehtinyt tunkemaan mutta en puuroon..

  3. Salla kirjoitti:

    Mä tykkään aivan älyttömästi puurosta ihan sellaisenaan: kaurahiutaleita ja -leseitä veteen keitettynä. Askeettista, mutta niin HYVÄÄ! Muut lisukkeet (marjat, joku proteiininlähde ja pähkinät) syön sitten erikseen. Tai sitten teen puuron kaveriksi ravitsevan smoothien. On siihen puuroonkin joskus kiva sekoittaa jotain, mutta siinä tapauksessa pitää kattilaan jättää aina vähän ”raakaversiota” maisteltavaksi. 😛

    • jennie kirjoitti:

      Joskus yksinkertainen on ihan parasta 😛 Vaikka itse kyllä AINA sotkeinkin sinne kaikenmoista..

  4. Clarissa kirjoitti:

    No nyt uskallan heittää valkuaista puuroon! Joku päivä sitä mietin kun tuntui keitetyn munan valkuaisen syöminen puulta. En tiä mitä tykkään mutta maistaa pitää. Rahkaa kerran testasin puuroon ja se oli kamalinta mitä oon maistanu vähään aikaan. Raejuustosta en oikeen välitä nii ei tuu ostettua. Vois kokeilla tota heraakin.
    Kiitos kivoista vinkeitä 😀

  5. ulla kirjoitti:

    Tälle perheelle puuro maistuu . Parasta vapaapäivän aamuissa onkin puurohetki rakkaiden kanssa. 🙂
    Joka arkiaamu tulee itselle keitettyä. Olen tehnyt niin…. hmm aina 😀 Nam.

    Glut.kaurapuuro parasta … ym gluteenittomista viljoista tehnyt. Monesti teen sekoitusta esim kaura- tattaripuuroa 😛 .

    Sekaan laitan hedelmiä tai marjoja. Päärynää tällä hetkellä pilkottuna.. Sekä banaani on nam.
    Kanelilla vaikka höystettynä.
    Ennen söin usein rahkalla tai raejuustolla, mutta nyt en käytä maitotuotteita.
    Tuota valkuaistta en ole kokeillut, mutta menee kokeiluun. Etsinkin eilen Primasta tuota Laitilan valkuaista pakkausta, mutta ei löytynyt.
    Miltäs se maistuu, jos koko munan sinne puuroon sekoittaa ?? Keltuaisineen….

    • jennie kirjoitti:

      Jokuhan tässä taisi käyttää kokonaista kananmunaa. keltuainenhan tuo mukavaa kermaisuutta siihen koostumukseen – oletan. Itse olen vain niin rakastunut tuohon kookosöljyyn siellä seassa etten taida koskaan vaihtaa 😛

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.