Hae
My Project Is Me

Kaunistelematon totuus ruokapäiväkirjasta

Ruokapäiväkirjan pitäminen on minulle todella vaikeaa. Sen toteuttaminen vaatii ihan älytöntä keskittymistä, jos siis haluaa ihan oikeasti kirjata ylös kaiken syödyn ja joudun. Olen aina ihmetellyt miten toiset saavat viikko toisensa jälkeen kuvattua kaiken syömänsä mutta kaiketi siihenkin syntyy rutiini kuten mihin tahansa muuhunkin toimintaan. Minulle ruokapäiväkirjan pitäminen ei todellakaan ole siis rutiini ja tämänkin postauksen toteuttaminen vaati useamman yrityksen ennen onnistumistaan. Eikä se silti oikein onnistunut nytkään.

Ruokavalioni on isossa kuvassa hyvin samankaltainen kaikkina (arki)päivinä eli tätä voi pitää melko tyypillisenä esimerkkinä. Toki se että onko ruoan kanssa pastaa, riisiä tai vaikka perunaa vaihtelee ihan yhtälailla kuin se syönkö vaikkapa kanaa vai jauhelihaa. Viikonloppuisin on enemmän vaihtelua johtuen muun muassa poikkeavista aikatauluista.  Nyt kuitenkin kurkistus kaunistelemattomaan ruokapäiväkirjaani eli siihen, mitä eräänä päivänä toissa viikolla söin.

Aamiainen

Aamiaisena toimii arkisin hyvin usein kaurapuuro. Puuron terästän useimmiten vaniljaheralla ja marjoilla. Puuron vetelen hyvällä omatunnolla treenin jälkeen ison kahvikupin kanssa. Ennen aamutreeniä harvemmin syön itseasiassa mitään ellei sitten ole oikein kova nälkä, milloin banaani tai muu vastaava napataan tarjoamaan energiaa. Kaikille tyhjällä vatsalla treenaaminen ei sovi mutta itse en vastaavasti kokeiluista huolimatta ole huomannut että energiatasoni olisivat sen korkeammat pienen ruokailuin jälkeen kuin ilmankaan. Mutta tämä toimii siis vain niinä todella aikaisina aamuina, muutoin on pakko kyllä syödä.

Lounas

Lounaan syön pääsääntöisesti klo 11 maissa, eli noin kolme tuntia aamupalasta. Lounaana on useimmiten keitto, salaatti tai edellispäivän kotiruokajämät. Saattaa olla että lounaan lisäksi nautin hedelmän ikäänkuin jälkiruoaksi. Ja jos en itse keitä, niin yleensä joku työkaveri keittää myös kahvit. Eli kyllä, jälleen ainakin kupillinen kahvia.

Välipala

Välipala on useimmiten maustamatonta rahkaa ja mehukeittoa tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi proteiiniuddingi. Tällä hetkellä parhaat puddingit löytyvät mielestäni ehdottomasti Valiolta mutta pidemmän päälle maustamaton Ehrmanni vie kuitenkin useimmiten voiton. Ajallisesti välipala sijoittuu yleensä noin kello kahteen iltapäivällä ja rahkan kaverina saattaa olla myös hedelmä.

Päivällinen

Päivällinen syödään lasten kanssa yhdessä haettuani heidät päiväkodista. Jotta aina ei mentäisi Makaronimörsselillä, pyrin valmistamaan ruoan etukäteen lämmittämistä vaille valmiiksi. Kaikilla meistä on nimittäin kiljuva nälkä kotiin päästyämme ja jos ruokaa ei ole tarjolla noin viiden minuutin sisään, täyttyy vatsa varmasti jollain muulla mitä kaapista ikinä sattuukaan löytymään. Päivällisellä syödään koko perhe samaa ruokaa mutta minä lisään lautselleni reilusti kasviksia. Lapsilla kasvisten määrä on jostain kumman syystä rajoitetumpi…

Iltapala

Iltapalaan vaikuttaa monikin tekijä mutta jos on kiire tai ei muuten vain jaksa niin turvaudun rahkaan. Iltaisin rahka-annos saattaa muuntautua myös smoothien muotoon, muutoin kun en päivän aikana oikein smoothieiden pariin pääse. Kehumani uunimunakas on myös ollut monen illan pelastus sillä jopa kananmunan paistaminen tuntuu toisinaan ylivoimaiselta tehtävältä päivän päätteeksi. Kyljessä saattaa kulkea leipää ja/tai hedelmää sekä toisinaan myös kourallinen pähkinöitä. Tämä iltapala oli melko runsas.

Kas sellaisia ruokia eräältä arkiselta päivältä toissaviikolta.  Joskus jos on enemmän nälkä, syön jotain lisää (joko itse ruokaa tai ylimääräisen välipalan). Kauniimpia ruokakuvia ja ajatuksiani ruoasta löydät myös seuraavista postauksista:

Oikeus oikeaan ruokaan; Eli kuinka laihduttajakin saa syödä hyvin.

  1. Ruokavalion merkitys tavalliselle treenaajalle; Eli omat havaintoni ruokavalion merkityksestä treeneihini.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.