Hae
My Project Is Me

Muutama ajatus motivaatiosta

 

Moi, 

Tuossa taannoin joku ihana lukijani kertoi aloittavansa oman elämäntaparemontin ja kyseli vinkkejä itsensä motivoimiseksi. Ensinnäkin onnittelut sinulle joka olet päätöksen elämäntaparemontista tehnyt, olet jo puolimatkassa projektissasi! Jos kuitenkin tuntuu että välillä kaipaisi vähän lisämotivaatiota omaan tekemiseen, toivotaan että seuraavista ajatuksista on jotain iloa. 

Haluan taas huomauttaa etten ole alan ammattilainen vaan ihan tavallinen harrastaja. Osa ajatuksista saattaa vaikuttaa jopa melkoisen radikaaleilta mutta allekirjoitan jokaisen. En myöskään lupaa että teksti on jäsennelty fiksuimmalla mahdollisella tavalla mutta koitetaan pysyä kärryillä yhdessä. 

 

1. Kysy itseltäsi miksi  

Olet siis päättänyt aloittaa laihduttamisen ja sinulla on siihen varmasti olemassa jokin syy. Sillä mikä syy on, ei ole merkitystä – on sinänsä ihan yhdentekevää teetkö tämän terveydellisistä, pinnallisista vai henkisistä syistä, syy on sinun omasi ja teet sen juurikin siksi. Muista tämä syy koko matkasi ajan. 

2. Luo mielikuvia 

Kun tiedät miksi olet leikkiin ryhtynyt, luo mielessäsi mielikuvia itsestäsi onnistumisen huipulla. Jos olet itse joskus ollut tavoittelemassasi tilassa aiemmin voit tavoitella tätä tilaa. On helppoa perustella itselleen että ”Olen ennenkin mahtunut tuohon vaatekokoon, mahdun siihen uudestaan”. 

Jos et ole ollut tavoittelemassasi tilassa aiemmin luo mielikuvia millainen voisit olla, esimerkiksi erilaiset julkisuudenhenkilöt toimivat hyvin innoittajina. 

3. Aseta tavoite 

Sinulla on jo aloittamishetkellä luotuna tavoite mitä haluat. Tilanteesta riippuen se voi olla pitkänkin tähtäimen päässä, niinpä kannattaa asettaa välitavoitteita. Millaisia ne ovat, on ihan sinun oma asiasi, kunhan ne ovat konkreettisia. ”Jouluun mennessä olen laihtunut ainkin viisi kiloa”, ” Tällä viikolla aion liikkua ainakin kolmesti”. Tee kuitenkin vain sellaisia päätöksiä jotka ovat realistisia ja tuntuvat mahdollisilta toteuttaa. 

kuva: http://weheartit.com/entry/15549329/via/MadiHatter
 
4. Kehu itseäsi  

Ole aidosti ylpeä saavuttamistasi tuloksista. Se oletko saanut painoa pudotettua 2- vai 20kiloa on aivan sama, molemmissa suunta on oikea ja voit siis kokea onnistuneesi. Ja muista kukaan ei myöskään tiedä oletko mahdollisesti pudottanut jos sen 20- vai 2 kiloa. 

5. Älä luovuta 

Päivät ja viikot ovat erilaisia. Jos tänään kävi niin ihanasti että poika- tai tyttöystäväsi päätti yllättää sinut herkkuruualla älä pilaa hetkeä. Nauti herkutteluhetkestä hyvällä omalla tunnolla ja jatkat projektiasi taas seuraavasta mahdollisesta kerrasta. Et kuitenkaan kieltäytyisi tästä ateriasta koko loppuelämääsi, vai mitä? 

6. Ole rehellinen 

Jos edellisen kaltainen skenaario toistuu päivittäin ja viikottain täytyy asialle kuitenkin tehdä jotain. Niin valitettavaa kuin se onkin niin pienillä toistuvilla herkkuhetkillä voi romuttaa koko homman. Kolikolla on onneksi kääntöpuolensakin ja vastaavasti taas näillä pienillä päätöksillä saa aikaan isoja muutoksia myös painonpudotuksessa. 

kuva: http://weheartit.com/entry/14734196/via/MadiHatter
 

 

7. Älä ole yksin 

Projektistasi kannattaa kertoa mahdollisimman monelle. Tämä ensinnäkin auttaa siihen probleemaan, ettei eteesi työnnetä ylimääräisiä herkkuja joka välissä. Toisaalta tämä luo myös positiivista onnistumisen painetta. Jokainen meistä varmasti tietää miten inhottavaa on epäonnistua jossain hehkuttamassaan asiassa, ryhmän luoma paine on oikeasti ihan tehokas tapa saada puhtia omaan tekemiseen. 

Mitenkään ei voi myöskään kuvata ryhmän tai ystävän antaman tuen arvoa! 

8. Ajattele positiivisesti 

Ota tämä projekti seikkailuna kuin erilaisten kieltäytymisten kehtona.  Mitään ei kannata asettaa itselle niin sanottujen kiellettyjen aineiden listalle. Tämä oikeasti auttaa siihen, ettei ajatukset pyöri koko ajan ”niissä ruoissa, joita ei saa syödä”.  Mieti kuitenkin onko herkku välttämätön. Omasta kokemuksestani voin sanoa että usein on kyse nälästä. Jos kuitenkin herkkuun päädyt, niin jatkat sitten seuraavasta kerrasta taas terveellisesti. 

Kaupassa käynti voi oikeasti olla elämys kun alkaa tutkailemaan eri vaihtoehtoja terveellisyyden nimissä. Nauti siitä. Pääset kokeilemaan uusia makuja ja tapoja valmistaa ruokaa. Pääset etsimään erilaisia, terveellisempiä, vaihtoehtoja ”huonolaatuisille” ruoillesi. 

Kuva: http://weheartit.com/MadiHatter?page=5
 

9. Oma hetki itselle

Laihduttaminen on tietoista toimintaa ja vaatii aikaa itselle. Aina aika-ajoin kannattaa käydä tämän listan juttuja läpi ihan ajatuksella ja muistuttaa itseään miksi on leikkiin yleensä ryhtynyt.  Jos olet jo saavuttanut tuloksia, ei ole mitään parempaa kuin laittaa verrokkikuvat vierekkäin ja antaa itselleen taputus olkapäälle. 

Mikäli kaipaat lisämotivaatiota, tai olet vasta alkutekijöissä projektissasi, tarkastele ulkopuolisia muuttujia. Internet on täynnä erilaisia blogeja ja sivuja, joista voit hankkia itsellesi inspiraatiota. Erilaiset lehdet ja kirjat toimivat myös hyvin. Innostu muiden onnistumisesta! 

Mielestäni näiden inspiroijien ei välttämättä tarvitse edes olla laihduttamista käsitteleviä tahoja. Toki ne julkaisut, joissa kirjoitetaan aiheesta saattaa olla tsemppariksi ja innoittajaksi mutta ihan yhtä hyvin toimii kun lukee omien kauneusihanteiden mukaisista ihmisistä. On vain mahtavaa huomata miten kauniisti vaatteet istuvat päälle kun vartalo on kuosissa. 

10. Palkitse itsesi 

Olet saanut jotain aikaan ja se on hienoa! Oikeastaan se on niin hienoa että voisit palkita itsesi. Moni ajattelee että asettaa palkintoja itselleen tietyille välimatkatavoitteille tyyliin: ”Sitten kun olen pudottanut viisi kiloa palkitsen itseni rakennekynsillä/kampaajalla/ tms.). Mielestäni laihduttaminen on muutoinkin sen verta ”ikävää” puuhaa että jos on joku tapa millä saa itsensä tuntemaan kauniimmaksi ja nostaa fiilistä niin se kannattaa tehdä nyt heti eikä sitten. 

Sen sijaan, ajattele palkintona sitä että kuinka pääset hyvällä omalla tunnolla uusimaan vaatekaappiasi kun nykyiset vaatteesi jäävät sinulle liian suuriksi. Muutaman kilon pudotus ja kiinteytyminen pienentävät oikeasti vaatekokoa ja jo muutaman pudotetun kilon jälkeen pääset vaateostoksille tekemään itseäsi paremmin pukevia hankintoja. 

Kuva: http://www.sodahead.com/living/can-post-its-make-women-feel-beautiful/question-1135929/?link=ibaf&q=feel+beautiful&imgurl=http://images.sodahead.com/polls/001135929/postits_xlarge.jpeg
Tässä muutamia ajatuksia itsensä tsemppaamisesta ja onnistumisen mahdollistamisesta. Jos mietin omaa projektiani, niin itselläni ainakin toteutuu kaikki yllämainittu. Mikäli sinulta löytyy takataskustasi vielä lisää tosielämässä toimivaksi vinkkejä niin kuulen niitä mielelläniJ 

2 kommenttia

  1. Mimmu kirjoitti:

    Hyvin kirjotettu! 🙂

  2. jennie kirjoitti:

    Mimmu: Kiitos

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.