Hae
My Project Is Me

Treenimotivaatiota metsästämässä

Varsinainen treenimotivaatio on kohdallani uinunut jo hyvän tovin. Minulla ei varsinaisesti ole ollut mitään treenaamista vastaan mutta aina kun olen ajatellut seuraavana päivänä lähteväni, on seuraavana päivänä kotisohva houkutellut paljon enemmän.

 

Uusi työ, uusi into

Uuden työn (vaikka se ei ole vielä alkanutkaan) myötä olen saanut myös uutta puhtia henkilökohtaiseen elämääni. Mieli on halajanut treeneihin; Futiskentänlaidalla on suhattu askelkyykkyä ja purbeeta; On keksitty mahdollisuuksia päästä liikkumaan sen sijaan että olisi mietitty selityksiä olla liikkumatta. Tuntuu että olen ihan toinen ihminen, se mikä minä joskus ennenkin olin.

Musiikista voimaa, tavoitteista tuloksia

Myös uusi treenimusiikki voi piristää kummasti. Itse kituuttelin pitkään Spotifyn ilmaisversion kanssa, aina tasaisin väliajoin mainoksia kuunnellen. En olisi uskonut miten paljon s,e että niitä mainoksia ei kesken kaiken tule, voi vaikuttaa. Samoin kuin toki se, että soittolistalta tulee vain ne sinun itse lisäämäsi kappaleet. Ne on ne kuuluisat pienet jutut, mitkä näköjään tässäkin itselleni merkkaavat.

Vaikka liikkuminen ei varsinaisesti tavoitteellista olisikaan, niin pienen motivaatiopulan yllättäessä myös sillä että liikunnalla tavoittelee jotain, voi olla merkitystä. Tavoitteena voi vaikka olla oppia jokin uusi liike, parempi potkuvoima tai vaikkapa vauhti ja salitreenissä yksinkertaisesti jokin tulos. Minusta myöskään ulkonäöllisiä motivaattoreita ei pidä unohtaa sillä siinä ei suoranaisesti ole mitään väärää jos salilla haluaa kyykkiä ensisijaisesti sen vuoksi että saisi pyöreämät pakarat. Se on yhtälailla tavoite siinä missä mikä tahansa muukin. ja yleensä se että asettaa itsellensä tavoitteen, auttaa tekemään toimenpiteitä tavoitteenmukaisetn tulosten saavuttamiseksi.

Liikkeelle lähteminen

Vaikka motivaatiota voi tavallaan ostaa, on se kaikista suurin tekijä varmasti kuitenkin ollut ihan puhtaasti se, että on lähtenyt liikkeelle. Vaikka nautinkin niinkin yksinkertaisista liikuntamuodoista kuin kävely, tunnun kuitenkin kaipaavani vastapainoksi myös jotain muuta. Tai oikeastaan kaipuun huomaa vasta siinä vaiheessa, kun on taas päässyt treenin makuun ja ymmärtää mistä on siihen saakka jäänyt paitsi. Kuntosali ei suinkaan ole ainoa oikea liikuntamuoto mutta monipuolisuutensa vuoksi se toimii minulle.

Jos siis jokin vinkki pitäisi antaa niin, jotta treeneihin saa uutta intoa, pitää aloittaa. Pitää aloittaa ehkä jotain uutta, tai jotain vanhaa, mutta aloittaa. Vasta aloittamisen jälkeen voi muodostaa mielipiteen siitä kumpi oli parempi – treeni vai treenaamattomuus. Oman kokemukseni pohjalta usein se ensimmäinen vie voiton ja näin treenimotivaatio on syntynyt kuin itsestään.

Olisiko sinulla omia vinkkejä jaettavaksi minun tai muiden auttamiseksi. Omia aiempia juttujani treenimotivaation lisäämisestä, katoamisesta tai aiheesta ylipäätään voit lukea lisää myös täältä ja täältä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.