Hae
My Project Is Me

Dieettiviikko 11: Arkisia valintoja

Perimaanantaiseen tapaan on tarkoitus kasata yhteen viime viikon tapahtumia kevennysprojektini kannalta. Matkaa on taitettu nyt jo 11 viikon verran ja on ollut ilo huomata että osa asioista on alkanut muuttua niin arkisiksi valinnoiksi että tuntuu suorastaan typerältä kirjoittaa niistä ylös. Todellisuudessa tiedän itsekin että juuri ne ovat myös useimmiten niitä asioita, missä onnistuminen ja pysyvä painonpudotus tapahtuu tai on tapahtumatta.

Ruokavalio

Ruokavalioni on alkanut muovaantua tietynlaiseksi. Syön pääsääntöisesti viidesti päivässä ja jokaiselle aterialle sisällytän sekä kasvikunnan tuotteita että proteiinia. Viljojen tai muiden runsashiilihydraattisten tuotteiden määrä aterialla vaihtelee, samoin kuin rasvan. Joskus enemmän, joskus vähemmän mutta kumpaakaan en millään tavoin välttele. Koko matkan ajan minulla on ollut mielessäni yksi tavoite, varsinaisen painonpudotuksen lisäksi: löytää uudet, loppuelämän kestävät, elämäntavat. Perusterveellisissä elämäntavoissa mikään yksittäinen ruoka tai energianlähde ei ole hyvä tai paha – niillä on vain erilaiset tarpeet. Hampurilainen, suklaa tai pizza on ihan ok – ei kuitenkaan jokaisena päivänä ja kokoajan.

Viime viikon ruokapäiväkirjaan mahtuikin sekä salaattia että pizzaa – hampurilaisia että keittoja. Jos ajatellaan laihduttamista, ei viime viikko missään nimessä ollut tavoitetta tukeva. Jos ajatellaan viikkoa yhtenä vuodesta, tai vielä parempi, niitä kahta päivää yksittäisinä kaikista 365:stä, ei niillä oikeastaan ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta. Valinnat varmasti näkyvät vaa’alla nyt mutta eivät pitkässä juoksussa jos en tee samoja valintoja jokaisena viikkona tästä eteenpäin.

 

Liikunta

Myös liikunta on asettunut melkolailla säännöllisiin uomiinsa ja treenikertoja tulee viikkoon pääsääntöisesti neljä. Tämän lisäksi olen palannut lempilajini, kävelyn, pariin ja pyrin tuulettamaan ajatuksiani ulkona kävelyn lomassa vähintään kahdesti viikossa. Mitä liikuntaan tulee niin säännöllisyys on se taikasana, ei välttämättä niinkään se miten liikkuu – kunhan tosiaan liikkuu. Toki, jos on tiettyjä tavoitteita niin myös tavalla treenata on merkitystä mutta perus-painonpudotuksen tueksi riittää käytännössä mikä tahansa liikunta. Viime viikolla treenejä oli neljät sekä yksi kävelylenkki.

 

Vaakalukema

Vaaka, millä käyn, näyttää painoa hieman enemmän kuin Inbody-laite, millä viime viikolla itseni mittasin. Siinä missä Inbody-laite näytti 72,3kg oli vaakalukema 72,6kg. Ero ei siis ole iso mutta se on hyvä tietää. Tänä aamuna vaaka näytti lukemaa 72,9 kg eli viimeviikkoiseen vaakalukemaan +300g. Tulos oli aikalailla odotettavissa, enkä jostain syystä koe minkäänlaista omantunnontuskaa aiheesta. Luulen että osittain tämä johtuu siitä ettäkun tätä viikottaista muutosta on seurannut, niin on myös huomannut että yksittäinen viikkolukema voi olla melkein mitä tahansa. Minulla. kuten jokaisella, vaihtelee luonnollinen paino kehon neste yms. määristä johtuen, mihin taas vaikuttaa muunmuassa ruokavalio. Peräkkäisiä viikkoja ei paino kuitenkaan ole ollut vielä näiden yhdentoista viikon ajan nousussa eikä varmasti ole tälläkään kertaa. Siitäkin huolimatta että paino on välillä noussut, on rasvaa kuitenkin kymmenen edellisen viikon aikana pudonnut ja lihasta tullut siihen lisäksi. Tästä on edelleen oikein hyvä jatkaa varsinkin jos/kun tämän viikon ruokavalin ei ole tarkoitus sisältää niitä edellisviikon suunnitemiin kuuluneita pizzoja ja hampurilaisia. Positiivista viikkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.