Hae
My Project Is Me

Treenitavoitteita syksyyn

Moikka,

On taas se aika kun olen käyttänyt muutaman hetken loppuvuoden treenikuvioiden suunnittelulle. Sitä ennen kuietnkin haluan muistuttaa itseäni siitä miksi tässä ollankaan. Eilen nimittäin lenkillä juostessa minulla oli jostain kumman syystä ihan mieletön fiilis; Kroppa tuntui timmiltä ja kuvittelin varmaan olevani mitä mahtavin esimerkki siellä puuskuttaessani. Vaikka siis tämä oli suinkin vain tunne, ei totuus, niin juuri siksi tätä tehdään. Se hyvänolon tunne on ihan korvaamaton ja kun se sama tunne vielä joskus kurkkii takaisin peilistä, wau!

Sensijaan mikä ei ole wau, niin juoksukenkäni. Kuvittelin sinnitteleväni jo kuluneilla lenkkikavereilla tämän syksyn vaan katsokaapas tätä. Kyllä se vain taitaa tulla uusien kenkien hankinta eteen jo ihan tässä näin.

oli otettava sukat pois jotta todellisyys näkyy selkeämmin

oli otettava sukat pois jotta todellisyys näkyy selkeämmin

Lenkin ala oli itsellä kotitreenit Jillianin kanssa ja siinä eteenpäin mentäessäni totesin ettei minusta tämän rupeaman aikana taida olla intrevalliharjotteisiin enää. Ainakin nyt muutaman päivän jumppakokemuksella kroppa on senverta jumissa että ei e nää voimat riitä. Jos tilanne muuttuu niin katsotaan sitten uudestaan. Ennen lomalle lähtöä minulla kuitenkin oli eräänä harjoituskertana Runtastic-päällä ja maksiminopeudeksi tuli 21,3km/h. Luulin sen oikeasti olevan enemmän mutta kelpaa tuokin ja on se jokatapauksessa nopeampi kuin mitä meidän salin kuntomatolla pääsee.

IMG_9145

Sitten tosiaan niihin itse tavoitteisiin. Nyt minulla on käynnissä Ripped in 30-dvd, seuraavan kuukauden ajan. Tämän lisäksi siis päivittäiset kävelylenkit ja mahdollisesti satunnaiset hökkäilyt ihan omien tuntemusten mukaan. Dvd treeni kuudesti viikossa.

Tätä kuukautta ajattelin seurata noin viikon ”tauolla” pelkkään lenkkeilyyn keskittyen. Tämän jälkeen nykyisen kaavan mukaisesti 30 day shred ja kolmantena 6 week sixpack. Kun tämä rupeama on ohi alkaakin vuosi lähennellä jo loppuaan ja sali kutsunee tammikuussa. Olen yrittänyt pitkittää salille siirtymistä oikeastaan vain siksi että kun jäsenyyden palauttaa, on siellä sitten myös käytävä (ettei maksa tyhjästä). Niinpä siis ensin jumpataan kotona omin avuin kyllästymiseen asti ja sitten haetaan taas uutta intoa uusin tavoin.

Ja se venyttely. Minun on oikeasti pakko alkaa kiinnittämään huomiota myös kehonhuoltoon. Eläessäni en ole erityisestä särystä tai jumituksesta kärsinyt vaan nyt on allkanut niska-hartiaseudulla sekä yläselässä tuntua. Toki lihasjumitus treenin jälkeen on oma asiansa mutta se jatkuva jomotus ja kireyden tunne ei vain ole hauskaa. Olen aina ollut huono venyttelijä mutta nyt huomaan että edes se muutama minuutti päivässä on ollut hyödyksi. Ja pelkän ylläpidon ja lihasjumien vältäämisen lisäksi haluain oikeasti myös lisää liikkuvuutta. Liikkuvuutta täytyy tietysti treenata siinä missä mitä tahansa muutakin joten jahka tämä perusvenyttely muuttuu rutiiniksi niin sitten lisätään tästä oma tavoitealueensa kaiken muun oheen. Tältä minä varmaan tällä hetkelä näytän.. Yltää, yltää…

11 kommenttia

  1. Merja kirjoitti:

    Hyvältä kuulostaa tuo sinun suunnitelmasi! Varmasti ajankäytöllisestikin helpompaa tehdä treeni kotona, kun lapset pieniä.. Pystyy sen pienen ajan itselleen helpommin ottamaan. Kehonhuoltoon on itsellänikin tarkoitus panostaa enemmän… Viime viikolla syksylukkarin startattua jumppapaikassani on lukkariin tullut kivasti kehonhuoltotunteja. Varasin tälle päivää funktional training- tunnin + perään 30 min kehonhuollon -kuulostaa kivalta, illalla ehkä kirjoittelen fiiliksiä… hyvaaoloaetsimassa.blogspot.com. Toki kotona tehtävä venyttely on myös tärkeää ja siihen yritän myös panostaa! 🙂 Kivaa loppuviikkoa sinulle & hyviä jumppahetkiä!

    • jennie kirjoitti:

      Kuulostaa ihanalta tuo sinun kombinaatiosi. Muistan itsekin josksu jonkun tunnin jälkeen jääneeni kehonhuoltoon ja se teki hyvää.

  2. Inkku kirjoitti:

    Imetätkö? Seleeni ja magnesium on ne, joiden puutos aiheuttaa lihasjumeja. Näin ainakin muistelen. Googlaa. Jos imetät tarvitset näitä yli normi suositusten.

  3. Laura kirjoitti:

    Hyvän kuuloinen suunnitelma! 🙂 Munkin täytyisi alkaa kiinnittämään huomiota venyttelyyn, sillä kuten sanoit, jatkuva niska-hartiaseudun kireys ja kipu ei todellakaan tunnu mukavalta… Mikähän siinä on, että venyttelyyn ei kuitenkaan suhteessa kulu päivästä kovin kauaa aikaa ja sen hyödyn tietää, mutta silti sen aloittaminen on NIIN vaikeaa? 😀

  4. Nimetön kirjoitti:

    Oih, itse rakastan venyttelyä. Aluksi tuntui oudolta, mutta esimerkiksi nykyään treeni ei ala ilman koko kropan venytystä. Tuntuu että lihakset ja kroppa jaksaa paremmin, ja iltaisin kun venyttelee kovan treenin jälkeen on myös seuraavana päivänä parempi fiilis. Ja huomaa että venytyksen ansiosta notkeutta on tullut lisää. Tsemppiä syksyyn! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      ja tämä tukee tavoitteitani täydellisesti. Kiitos 🙂 T: Jo kolmena peräkkäisenä päivänä venytellyt

  5. Linda kirjoitti:

    Venyttely on maailman tylsintä, mutta pakko myöntää että nyt 30 vuoden rajapyykin ylitettyäni se on välttämätöntä etenkin pitkien juoksulenkkien jälkeen. Hankin juoksemalla pahat akillesjänne- ja polvitulehdukset, mutta venyttelemällä (plus oikeilla kengillä ja juoksutekniikalla) olen saanut vaivat pidettyä kurissa.

    • jennie kirjoitti:

      Heh, juuri sanoin mitäänymmärtämättömälle kaksivuotiaalle eräänä päivänä että oivoi, äitistä on tullut vanha kun on selkä ihan kireä. Poikareppana kuuli vissiin että kipeä ja tuli kiltisti puhaltamaan pipit pois 😀

      • jennie kirjoitti:

        Ja vielä selvennyksenä, ei se kolmekymppinen ole suinkaan mielestäni vanha, mutta toki enemmän kuin kaikki sen alapuolella olevat luvut 😀 tuolla tämä rajapyykki häämöttää itellänikin ihan nurkan takana..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.