Hae
My Project Is Me

Vielä hymyilyttää

Moi,


Olen yllättänyt itseni tällä viikolla joka päivä salin ovien takaa jo ennen aukeamista. Montaa minuuttia en onnekseni ole joutunut odottelemaan mutta jotenkin on näköjään tullut tehostettua omia aamutoimia siten että lähtö on tapahtunut muutaman minuutin etuajassa. Salin ovet aukeavat siis 6.30.

Tälle viikollehan en ole perussalia edes tehnyt vaan odottelen uusien juttujen inspiraatiota 5.11 alkavasta Fitfarmin advancedohjelmasta. Joskus taannoin pohdiskelin tähän ohjelmaan liittymistä mutta sattuneista syistä en niin koskaan itse kuitenkaan tehnyt. Sen sijaan asiasta ääneen pohtimiseni sai poikaystäväni innostumaan kokeilusta ja niinpä saattaa olla että joudun kokeilemaan ehdotettuja liikkeitä itsekin. Uuden saliohjelman muutosaika on siis käsillä ja tätä kautta varmasti siihen saa hieman lisäinspiraatiota, vaikkei tapa ehkä se kaikkein eettisin olekaan.


Tälle viikolle olen siis jälleen pakertanut enemmän tai vähemmän aerobisten mahdollisuuksien parissa ja löysin vihdoin eilen tehokkaan crosstrainer-harjoittelun. Salillammehan on kahdenlaisia laitteita, sellaisia joissa liike tapahtuu selkeästi vain ylös ja alas, sekä sellaisia joissa liike on vapaampi ja kohdistuu myös eteenpäin. jostain syystä nuo ensin mainitsemani ovat aina varattuja ja niinpä minäkin olen niillä painanut menemään saamatta kunnolla tehoja irti.  Nyt siis kokeilin ensi kertaa tätä toista versiota ja aivan uusi maailma aukeni.

 

En sano että toisessakaan versiossa olisi mitään vikaa vaan ennemminkin että käyttäjässä. Kyllä ne muut näyttävät nimittäin saavan hien pintaan toisellakin laitteella mutta itselle tämä tuttavuss tuntui sopivan paremmin.  Ja mikäs hyvän treenin jälkeen on hymyillessä! Hieman punakka iho ja valmiina suihkuun.

23 kommenttia

  1. Maiju kirjoitti:

    Tosi mielenkiintoista kuulla sitten kokemuksia. Itsekin joskus taannoin Advancedia pohdin…

    • jennie kirjoitti:

      Katsotaan nyt sitten miltäosin tätä toteutan sillä en tosiaan itse ottanut tähän osaa ihan tarkoituksella. Lähinnä haen sieltä usia ideoita ja ajatuksia harjoitteluun sekä ehkä hieman sitä tunnetta mitä tarkoittaa harjoitella kovaa. Mahdollisesti ensi kerralla sitten itsekin, ihan oikeasti.

  2. Päärynä kirjoitti:

    Hyvä, kun aloitat Advancen – näen sitten sun avulla, mitä sillä voi saavuttaa – muutaman kerran, kun olen sitäkin miettinyt. Tosin mulla olisi vielä hetki tarkoitus keskittyä enemmän tuohon kevenemiseen…ehkä vuodenvaihteessa sitten.

    • jennie kirjoitti:

      Oli pakko mennä tarkastamaan että mitä oikein kirjoitin tuonne ylös – tai siis tuliko se selkeästi ilmi etten ihan varsinaisesti itse lähde mukaan :Dkatsotaan tosiaan miltä osin ohjelmaa pystyn toteuttamaan. Poikaystäväni tekee omat ratkaisunsa sen suteen ottaako neli- vai viisipäiväiseb ohjelman ja tietysti ravintopuoli (lähinnä varmaan huima määrä erilaisia lisäravinteita) suositellaan hankittavaksi tukemaan treeniä. Poimin ehkä enemmän ideoita ja ajatuksia itselle, enkä niinkään aloita ohjelmaa siivellä. Eli ehkei minusta ole antamaan sitä mallia ohjelman onnistumisesta tai toimivuudesta tässä tilanteessa kuitenkaan.

  3. marsu kirjoitti:

    ¨Miten tommosta crosstraineria käytetään? Joo kuullostaa ehkä hölmöltä, mutta olen monet monet kerrat yrittänyt sillä treenailla ja en vaan osaa. Jalat hyppii ihan omituisesti ja hitaalla tahdilla, kantapäät väkisinkin irtoaa polkimista enkä saa liikkeestä semmoista sulavaa niin kuin pitäisi. Onko jotain vinkkejä? 😀

    • jennie kirjoitti:

      Ei mikään hölmö kysymys, juurihan paljastin itsekin etten osaa sitä toista versiota lainkaan käyttää :DTässä vapaasti liikkuvammassa veriossa kantapäät saavatkin nousta koska painoa joudutaan siirtämään päkiöille jotta liike saadaan rullamaan eteenpäin. Vastusta voi lisätä oman kuntotason mukaan. Hidas tahti (tai liikeradan suuruus) tällä tarkoitta portaiden kiipeämistä, keskivauhti reipasta kävelyä ja kolmas vauhti juoksua. Toki kaikissa liike on rullaava ja ei sinänsä ole verratavissa juoksuun tai kävelyyn. Tässä toisessa versiossa kantapäät pitää pysyä vakaasti alhaalla ja vastusta säädetään myös kulmannostolla. Tällä en jostain syystä saa koskaan tehoja kunnolla irti, ehkä se johtuu siitä pienemmästä liikeradasta joka ei kohdistu eteenpäin. En toki sitten tiedä vaan epäilen enemmän vikaa käyttäjässä. Nyt en enää tosin myrehdi sitä kun olen löytänyt itselleni toimkivan version.

  4. Jaanaba kirjoitti:

    Todella reippaan aikasin olet aamusaleilla ollut. Itse nykyään harvoin treenaan enää aamuisin vaikka ennen se oli aivan normaalia mulle. Tsemppiä liikuntoihisi!

    • jennie kirjoitti:

      Olosuhteiden pakosta aamuliikunta on se ainoa mahdollisuus tällä hetkellä. Iltaisin sitten nukkumatti kutsuukin tämän vuoksi melko aikaisin 😀

  5. Anonymous kirjoitti:

    Samaistun marsun kommenttiin myös! Itselläni kantapäät nousevat ylös ja sitä kautta pohkeet puutuvat hirmuisesti jo muutaman minuutin crossailun jälkeen :(-kirsi

    • jennie kirjoitti:

      Höh 🙁 Vasrasinkin pitkät pätkät Marsun kommenttiin jo enkä niitä tähän sen vuoksi toistakaan.

  6. Pia kirjoitti:

    Uusi saliohjelma kyllä lisää kivasti salimotivaatiota 🙂

  7. Emilia kirjoitti:

    Tsemppiä Advancediin, kovat lihatalkoot tiedossa! 😉

    • jennie kirjoitti:

      Varmasti! Vaikken ohjelmaan virallisesti mukaan vielä tällä kierroksella lähdekään vaan toteutan niillä osa-alueilla, joilla mahdollista ja haen enemmän inspiraatiota ja tehoa omaan harjoitteluun. Ehkä ensi kerralla sitten oikeasti itsekin.

  8. nasba kirjoitti:

    Meinaatko noudattaa Advancedin ruokavaliota myös? Mä olin nyt mukana Litessä in shapessa, mutta en uskaltanut lähteä edes tähän lyhkäsempään advancediin mukaan kun olen tälläinen ”läskikammoinen”, joka haluaisi saada nämä muutamat ylimääräiset kilot karistettua, enkä nostaa painoa kiloakaan, vaikka tiedän, että se tulisi tuon myötä ”hyvällä tavalla” se paino. Ja saahan sen tulevan ylimääräisen sitten karistettua joulun jälkeen, mutta ei silti. Ei vaan antanut pää periksi… Mielenkiinnolla seuraan jos tosiaan meinaat treenata ohjelman mukaan täysillä ja syödä kaiken mitä käsketään. Ehkä mäkin sen jälkeen uskallan. 😀

    • jennie kirjoitti:

      Joukukiloja siis luvassa 😉 Ymmärrän kyllä ajatuksesi koska ihan samoja asioita mietin itsekin. En tosiaan itse tähän kierrokseen mukaa varsinaisesti ota, enkä usko että ohjelmaa sellaisenaan noudatan ihan muuramastakin eri syystä. Lähinnä haen itselle vaihtelua, uusia iseoita ja lisäbuustia omaan harjoitteluun. Koska ohjelman aloittaja on mies, saattaa olla että ruokavalio on räätälöity sen mukaan. En tiedä siis kuinka tarkasti ohjeet tulevat mutta jos näin on en jo senkään puolesta pysty ruokavaliota ohjeiden mukaan noudattamaan. Toinen epäilykseni tässä vaiheessa koskee varmasti erilaisten lisäravinteiden käyttöä harjoittelun tukena. Tämän hetkisellä ajatuksella siis uskoisin että minun intressini ovat lähinnä noissa erilaisissa liikkeissä, jotka treeniohjelmaan tulevat. Hakea tosiaan sitä vaihtelua ja uusia kokemuksia oman harjoittelun lisäksi. Tämä kyllä minua edelleen kiinnostaa sen verta paljon että joskus se on ehkä kokeiltava itsekin!

    • nasba kirjoitti:

      Miehesi näkee sekä naisten että miesten ruokavaliot, joten pääset kyllä näkemään ne. Lähinnä vaan mietin sitä, että jos tavoitteesi on saada lihaksia lisää niin silloinhan sun nimenomaan kannattaisi syödä sen mukaan, koska nykyisellä ruokavaliollasi (tai se minkä käsityksen olen saanut) lihakset eivät taida saada tarpeeksi polttoainetta. Bull korosti litessäkin sitä, että ohjeen mukaan on syötävä, koska muuten keho ei olisi jaksanut sitä treenin rankkuutta eikä palaudu kunnolla. Myös palautusjuoman tärkeyttä korostetaan koko ajan. Foorumilla aikaisemmin advancedissa mukana olleet ovat sitä hehkuttaneet, mutta sanoneet että ruokaa todellakin syödään paljon ja että treenit ovat tosi rankkoja jos ne vetää täydellä intensiteetillä. Mä niin haluaisin uskaltaa, mutta ei… 🙂 Kaikella tällä varmaan tarkoitan sitä, että jos lähdet ohjeen mukaan treenaamaan niin muista syödä! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Mukava kuulla :)Niinhän se on että oikeanlaista energiaa tarvitsee saada jotta kehitystä tapahtuu – kasvuvaiheessa yleisetn suositusten mukaan hieman enemmän kuin kuluttaa ja keventäessä toisinpäin. Jos siis olisin itse mukana, niin aivan varmasti tekisin tasantarkkaan ohjeiden mukaan. Nyt saa nähdä miten teen – toisaalta haluaisin kokeilla ihan tosissani mutta toisaalta taas huono omatunto soimaa jos lähden mukaan ihan kokonaan toisen siivellä.

  9. Katarina Klinge kirjoitti:

    eikös se ylös-alas liikkuva ns. portaidennousu kone ole nimeltään stepperi? ja sitten toi elliptisesti liikkuva eli sellaista rullaavaa vähän juoksun tapaista liikettä tekevä ole crosstraineri. näin mä oon ainakin aina luullut.

    • jennie kirjoitti:

      aloin jo epäilemään itseäni tämän kommentin perusteella 😀 Kävin kuitenkin nyt julkaisemassa kuvaa näistä eri vaihtoehdoista päivän postauksessani. Se stepperi on sitten vielä erikseen..

    • Katarina Klinge kirjoitti:

      aaa okei, no sit mä ymmärsin väärin 😀

  10. Laihd. maist. kirjoitti:

    Hej Jennie! Saanko kysyä mitä syöt ennen aamutreenejäsi, vai syötkö mitään? Itse juuri tänään viimeksi tuskailin väsyneenä zumbassa heti herättyäni (joka nyt näin sunnuntaina ei tosiaan ollut mikää 6.30, muttta silti) koska olen ymmärtänyt että rasvanpoltto on tehokkainta heti aamusta kun masussa ei ole vielä mitään hiilihydraatteja, joten kehon on käytettävä rasvaa polttoaineena. Syötkö esim. sitten jotain proteiniiä aamusta? 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Syön aina maitorahkaa, johon on yleensä sotkettu sekaan hieman kaurahiutaleita sekä marjoja ja mehukeittoa. Kovin kiireisenä aamuna se menee pelkällä mehukeitolla. En enää muista milloin pohdiskelin täällä itsekin tuota tyhjällä vatsalla liikkumista mutta monikin minulle vinkaasi erinäisistä tutkimustuloksista sen suhteen että vaikka treenin aikana rasvaa suhteessa palaisikin hieman enemmän tasoittaa elimistö sen päivän aikana ja hyöty jää +/-0. Sinnikkäästihän kuitenkin näitä tyhjällä vatsalla liikkumisia edelleen tehdään enkä itse mene sanomaan kantaani suuntaan enkä toiseen. Hyvä kokemus nimittäin löytyy menneiltä vuosilta myös tyhjällä vatsalla liikkumisesta aamuisin ainoana liikuntamuotona tosin ruokavaliokin oli aika tiukka. Kovin tehokkaasti en ainkaan itse pysty syömättä liikkumaan ja jo sen vuoksi aamiainen kuuluu päiviini ennen treenejä. Käsittääkseni (rankasta) saliharjoitelusta voi sitäpaitsi olla enemmän ahittaa kuin hyötyä jos sinne lähtee energiavarastot tyhjillään. Niinkuin sanoit itsekin, energia pitää kerätä lihaksesta, eli siitä osasta jota yritetään kehittää eikä suinkaan kutistaa. Olipa pitkät pötköt kaikenmoista 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.