Hae
My Project Is Me

Lounaslautasta keventäen

Moikka,


Merkittävässä osassa onnistunutta elämäntaparemonttia on ruoka. Sitä pitää syödä tarpeeksi muttei liikaa. Eikä muuten myöskään liian vähää.  Tässä projektin aikana on tottunut kummasti keventämään annoksia ja nyt ensimmäistä kertaa valmistin peruspastan kaveriksi ”pastaa” kesäkurpitsasta. Tämän vinkin bongasin tämän kauden Suurimmasta Pudottajasta ja asiaa tarkemmin tutkittuani niin keino on tuttu ainakin karppaajien keskuudessa.

Kesäkurpitsa siis kuoritaan ja esimerkiksi juustohöylällä lastutetaan Tagliatellen-tyyppiseksi suikaleeksi ja paistetaan pannulla miedolla lämmöllä hetki että pehmenee. Kesäkurpitsan keskustaa ei käytetä ja sen voi pilkkoa vaikka salaattiin. Vinkkinä sanon että kestää maksimissaan seuraavaan päivään saakka ja on parasta tuoreeltaan eli kerta-annoksina kannattaa valmistaa jos tarvitsee.

Itse söin siis Kahden pastan jauhelihapihvejä, tuore tomaattikastikkeella. Lisäksi salaattia.  

Jauhelihapihvit valmistin 10% sika-nautaseoksesta pelkän kananmunan ja yrttien kanssa. Kastikkeessa oli tuoretta tomaattia, valkosipulia, herkkusieniä ja tomaattisosetta. Kesäkurpitsapastan lisäksi lautaselta löytyi täysjyväspagettia.

Tällainen keventäminen, eli osan ”oikeasta” ruoasta korvaaminen kasviksilla voidaan toteuttaa vaikka miten monella eri tavalla. Se on helppo, ja edullinen, tapa säästää paitsi turhia kaloreita ja rahaa saada myös lisää kasvikunnan tarjoamia suoja-aineita ja vitamiineja.

19 kommenttia

  1. Enni kirjoitti:

    Todella hyvä tuo idea korvata osa pastasta kasviksella! Muistan hämärästi itsekin nähneeni kyseisen vinkin Suurimmassa pudottajassa, sillä tunnustaudun ohjelman innokkaaksi seuraajaksi.Pidän muuten paljon blogistasi. Osaat kirjoittaa juuri oikeista asioista ja vieläpä asiantuntevasti ;D

    • jennie kirjoitti:

      Suurimmasta pudottajasta saa kyllä mukavasti lisäpuhtia ja tsemppiä (sekä ajoittain myös vinkkejä) omaan tekemiseen. Tykkään :)Kiitos sinulle äärettömästi myös kehuista blogin, ja siinä samassa minun, osaltani. Välillä asiat käsittelevät tiukkoja faktoja ja joskus jotain ihan muuta mutta näinhän se on tosielämässäkin – välillä ajatuksissa pyörii sitä ja toisinaan tätä.

  2. Bobby Jean kirjoitti:

    Heh, ja juuri eilen tein spagettia suikaloidusta kesäkurpitsasta! 🙂 Sen kanssa kasvissyöjän tomaattista jauhelihakastiketta, eli soijarouhe korvasi jauhelihan. Nams!

  3. Terveytensähoitaja kirjoitti:

    Kokeilin kerran porkkanasta tehdä pastaa ja laitoin sitä perus tagliatelle pastan joukkoon, keitin siis samassa vedessä, vähän suolaa. Sen kanssa tomaattijauhelihakastike, jossa kohtuulliseti valkosipulia ja toimi myös se =)

  4. Miru kirjoitti:

    Minä käytän usein valkokaalia pastan korvikkeena. Eli suikaloitua kaalia keitän pastan tapaan suolavedessä ja syön normaalisti pastakastikkeen kera. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, niin maistuu myös perheen miespuoliselle 🙂 Olen tehnyt jopa carbonara kastikkeen kaalipastan kanssa ja se oli TODELLA namia.

  5. Monna kirjoitti:

    Ihan älyttömän hyvä idea!! Mä meinaan heti tänään päivällisellä kokeilla noita kesäkurpitsa suikaileita ja ehkäpä myös porkkanasta tai kaalista! NAM! <3

  6. Eve kirjoitti:

    Mä oon miettinyt joskus kokeilla tehdä kukkakaalista muusin. Tuon vinkin bongasin kanssa suurimmasta pudottajasta, että perunan voi tosiaan korvata sillä. Pitääpä katsoa, koska sitä pääsisi kokeilemaan 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kukkakaalimuussia olen itsekin tainnut jonkun kerran tehdä. Ihanaa kun on kesä ja kasvikset ovat tällä hetkellä sesonkituotteina niin saatavuus on hyvä ja edullinen kaikkeen kokeiluun 🙂

  7. Anonymous kirjoitti:

    heippa! kyselisin vaan että montako kaloria suunnilleen syöt yleensä päivässä? pyritkö syömään joka päivä saman verran? ja kuinka usein pidät herkkupäivän :)? että saat syödä karkkia, jätskiä, suklaata..mitä vaan 🙂 ?

    • jennie kirjoitti:

      Tällä hetkellä tuo ihan mitä vain päivä on äärettömän satunnainen ja liittyy yleensä sellaisiin hetkiin kun on jonkinmoiset juhlat tms. Muutoin kasvatan viikonlopulle hienoisesti tuota ruokamäärää. Tällä hetkellä peruspäivänä syön noin 1600-1800kcal ihan omaa kroppaa ja näläntunnetta kuunnellen. Kaloreitahan en laske mutta tässä vaiheessa tiedän määrän olevan suunnilleen ylläolevan mukainen. Olen ajatellut jälleen tehdä pientä päivitystä omista ruokailuistani, joten siihen varmaan pääsee lähiaikoina tutustumaan vielä yksityiskohtaisemmin.

  8. Anonymous kirjoitti:

    sun blogis on kyllä todella inspiroiva ! jos mäkin saisin itsestäni irti ja rupeisin lenkkeilemään. ja oot niin kaunis, näytät ihan Jersey Shoren Jwoww:lta. 🙂

  9. Emppu kirjoitti:

    Wautsi miten hyvä idea 🙂 Tämä blogihan on melkoinen löytö 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.