Hae
My Project Is Me

Parhaat vatsalihasliikkeet jumppapallolla

Jumppapallo on jo vuosien ajan kuulunut yhdeksi suosikki treenivälineistäni. Joskus kauan sitten kuvittelin, että vain ja ainoastaan vatsarutistukset jumppapallolla ovat sillä tehtävä liike mutta onneksi olin todella väärässä. Parhaimmillaan jumppapallolla voi tehdä tehokkaan kokovartalotreenin, vaikka oma suosikkini se onkin erilaisissa vatsalihasliikkeissä.

Parhaat vatsalihasliikkeet

Pitkään suosikkiliikkeeni on ollut pallon siirtely (näkyy myös yllä olevassa koko kropan treeniohjeessa). Pallon siirtelyssä jumppapalloa nimensä mukaisesti siirretään jaloilta käsille ja takaisin linkkariliikkeen omaisesti. Pallo tekee liikkeestä kuitenkin linkkaria hallitumman ja liikeradaltaan hitaamman ja ainakin omalla kohdalla suorastaan pakottaa tekemään liikkeen oikein, eli vatsalihaksia aktivoiden. Tämä oli myös ensimmäisiä liikkeitä, missä todella huomasin, miten keskivartalon tuki tulee vastarutistuksia tehdessä pitää yllä.

Uusi liikesuosikkini on käänteinen vatsarutistus jumppapallolla, mikä vaatii kehonhallintaa taas ihan uudella tavalla. Toinen mitä tarvitaan, on sellaiset housut, missä ei ole kovin liukas pinta. Pallo puristetaan takareiden ja pohkeiden väliin ja siitä sitten aletaan nostaa lantiota irti lattiasta/vetämään polvia kohti rintaa halutusta rankkuusasteesta riippuen. Uloshengityksellä rutistus ja sisäänhengityksellä palautus ja pallo pysyy siis koko liikkeen ajan puristuksessa tuolla takareiden ja pohkeiden välissä. Toistot ovat tässäkin melko rauhallisia ja hallittuja sillä muuten pallo karkaa.

Jaan loppuun vielä yhden pitkäaikaisemman vatsalihasliikkeen jumppapallon kanssa eli pallon rullaus. Yksinkertaisuudessaan siis ollaan punnerrusasennossa, jalat pallon päällä ja vatsalihasten avulla rullataan palloa kohti rintaa ja palautetaan takaisin. Liikkeen rankkuutta voi säätää asettamalla jalat enemmän tai vähemmän pallon päälle (mitä enemmän, sitä kevyempi) tai tekemällä liikkeen lankkuasennon sijaan peppu pystyssä eli A-kirjaimen kaltaisesti.

Tässä minun suosikkiliikkeeni mutta mieluusti kuulen myös sinun; Jos sinulla on siis vinkata omat lempparisi niin kerrothan sen kommenttiboksissa että pääsen minäkin testamaan 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.