Hae
My Project Is Me

24h arkea

Moi,

Olen viimeaikoina huomannut uuden haasteen ja se on ajankäyttö. Kaikkialla puhutaan koko ajan tehokkuudesta ja siitä että miten lyhyemmässä ajassa pitäisi saada koko ajan enemmän aikaiseksi. Työmaailmassa lasketaan tarkalleen työn tehokkutta tuntiluvuin ja järjestelmiä kehitetään kasvattaamaan tätä tuntilukua entisestään. Samalla kehitetään erilaisia treenimenetelmiä jolla saadaan mahdollisimman lyhyessä ajassa maksimaalinen hyöty irti jne.  Tehokkuudesta on tullut tietynlainen kiertoilmaisu kiireelle. Toisinaan se on hyvä mutta saattaa aiheuttaa myös turhaa stressiä.

Kuva täältä

Itselle jonkinasteinen ajanhallinnankurssi olisi varmasti hyväksi. Tuntuu että 24h ei yksinkertaisesti riitä.

Jos pilkon peruspäiväni osiin niin herään klo 5.30. Haluan aamusta itselleni hieman omaa aikaa nauttia siitä hiljaisuudesta joka vallitsee; Juoda aamukahvin rauhassa ja samalla surffailla päivän uutiset. Kello 6.30 pyrin olemaan jo salilla ja kello 7.45 treeniaika viimeistään päättyy. Salilta lähden suoraan töihin. Työaikani on kello 9-17.

Kotiin saavun noin kello 17.45, syön jotain ja lähden pojan kanssa iltalenkille. Riippuen siitä miten paljon huomiota tämä pikkuveijari ennen lenkille lähtöä vaatii niin olemme takaisin kotona viimeistään 19.30. Ja taas syödään ja leikitään. Yhdeksältä nukutan pojan ja ”oma-aika” voi alkaa. Tällöin katsotaan toki seuraavan päivän työvaatteet valmiiksi ja siivotaan aiheutuneet sotkut jne. Onneksi tv:stä ei taida tulla mitään seurattavaa ohjelmaa arki-iltaisin niin sentään siihen ei mene aikaa. (siis apua, tajusin juuri että enhän seuraa tv:stä oikeasti yhtään mitään)

Nukkumaan pyrin menemään viimeistään kello 23 ja vaikka tässä onnistuisinkin niin näppärästihän laskee että yöuneni jäävät vain maksimissaan 6,5tuntiin. Olen aina ollut paljon unta tarvitseva ja nyt jo valmiiksi olen miettinyt että riittähän tämä nykyinen. Joku joskus tiedustelikin omia huomioitani unen määrän vaikutuksesta esim treeneihin ja herkkuhimoihin. Tästä aiheesta puhuttiin tuossa aiemmin mainitsemassani Hormonidieetti-kirjassakin ja sen mukaan parasta mitä oman terveyden ja elämäntasapinon eteen voi tehdä, on nukkua tarpeeksi. Lyhykäisyydessään liian vähä uni ajaa elimistöä kohti tietynlaista stressitilaa ja tämä taas aiheuttaa erinäisiä onhgelmia.

Nythän tähän olisi helppo sanoa että no niin, nyt vähennetään salilla käymistä mutta en sitäkään millään tahtoisi tehdä, ainkaan ennekuin on pakko.  Enkä tosiaan ainakaan vielä koe että mitään tarvitisi tehdäkään. Unenlaatuni on kuitenkin pääsääntöisesti hyvää ja nukahdan helposti. Useimmiten herään ennen herätyskellon ääntä ja sen kerran kun olen vasta herätyskelloon noussut on ollut ehkä hirveintä. Vaikkei siis tästä unen vähäisestä määrästä tunnu haittaa olevan niin silti toivoisin että jostain saisi lisää tunteja vuorokauteen ja unen määrää hieman kasvatettua.

6 kommenttia

  1. Mademoiselle Miau! kirjoitti:

    Moikka! Tuntuu siltä, että työ häiritsee pahasti arkeasi (sama täällä). Jos saisit jostain homman, jossa olisi liukuva työaika, niin ehkä se voisi helpottaa. Itse olen saanut lisää aikaa itselleni jättämällä salille menon joinain päivinä valiin ja lähtemällä lenkille suoraan kotoa. Siinä säästyy matkat, kamojen pakkaukset ym. Juoksemaan pääsee missä vaan kun vain vetäisee lenkkarit jalkaan 🙂 Tsemppiä ajanhallintaan!

  2. 2o2o kirjoitti:

    Hei, Blogistani löytyy Sinulle tunnustus :)Ja pakko vielä sanoa, että oon saanut NIIN paljon motivaatioo tästä siun blogista että kiitos! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Oi miten jännittävää, ensimmäinen tunnustukseni. Kiitokset siitä jo tässä vaiheessa :)Tämä tunne on mitä mahtavin että on omalla esimerkillään voinut saada aikaiseksi jotain näin hyvää eli ihan yhtälailla kiitokset sinulle kun olet seuraillut mukana.

  3. Anna kirjoitti:

    Kiitos siitä, että olen saanut treenille aikaa kuuluu osittain sinulle – treenituloksesi Jillian treeneillä ja kävelylenkeilla sai minut motivoitumaan vieläkin enemään niiden käyttöön. Treenit käyntiin lähes heti, kun pääsen kotiovesta sisälle, ja sitten päivän urheilut onkin jo urheiltu viimeistään klo 17-18 ja loppuilta on aikaa perheelle ja muille asioille. Ja näin tulee treenattua viitisen kertaa viikossa, eli huomattavasti enemmäin kuin itseltäni olisi tullut lähdettyä salille jumppaan, johon matkoineen kuluu vähintään 2 tuntia.Tästä nyt ei sinun tilanteeseen ole apua, koska olet tosiaan siirtynyt tavoitteelliseen salitreeniin ja aiot sitä jatkaa, mutta halusinpa kuitenkin kertoa 🙂

    • jennie kirjoitti:

      On ihan mahtava kuulla että kotitreenailut ovat kohdallasi tuottaneet toivotunlaista tulosta, ainakin ajankäytöllisesti. Tuohon kotijumppailun ajansäästölliseen maailmaan sitä huomaa välillä kaipaavansa itsekin mutta nyt mennään tosiaan näin ja joskus kun tilanne on toinen niin katsotaan taas uudestaan. Onneksi arjessa on kuitenkin vain viisi päivää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.