Hae
My Project Is Me

Proteiinista

Moikka,

Aina silloin tällöin kun noita omia syömisiäni niin olette ehkä huomanneet että syön päivittäin melkoisen määrän proteiinia. Teen tämän hyvin tietoisesti ja kaikista ravintoaineista juuri proteiini on ollut itsellä se ensimmäinen tarkkailtava aines. Muistan ensimmäisiä kertoja kiinnittäneeni huomiota proteiinin saantiin jo joskus 2000-luvun alulla (apua joko siitäkin on yli kymmenen vuotta!).

Proteiinin merkitystä terveyteen ei pidä vähätellä mutta tulee kuitenkin muistaa että kyseessä on vain yksi tarvitsemistamme perusravintoaineista yhdessä rasvojen ja hiilihydraattieen kanssa. Riittävä proteiinin saanti on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää monien elintoimintojen kannalta mutta laihduttajalle riittävä proteiinin saanti turvaa lihasmassan mahdollisimman pienen kadon laihdutuksen aikana. Vastaavasti taas lihasmassaa hankkivalle riittävä proteiinin saanti on edellytys lihaksen kasvamiselle. Kuten kuitenkin mainitsin niin yksittäin proteiini ei kuitenkaan toivottuja tuloksia tuo, mutta on ehdoton edellytys. Suoisteltavaa on että proteiinia saataisiin vähintään 1g/painokilo mutta laihduttajalle suositellaan vähintään 1,5-2g/painokilo.

Tajusin muuten vasta nyt että vaikka maailmassa on sen satatuhatta erilaista tapaa dieetata niin kaikilla niillä taitaa olla kuitenkin yhteistä tuo proteiinin riittävä saanti (jos nyt kaalisoppadieetit jätetään laskematta mukaan). Pääsääntöisestihän karsitaan aina hiilareita tai rasvoja.. Korjatkaa toki jos keksitte jonkun proteiinirajoitteisen dieetin jota on tarkoitus ylläpitää muutenkin kuin kausiluontoisesti.

kuva: http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml/vasyttaako-toissa-pida-munatauko?1478642

Itsehän saan suurimman osan päivän proteiinista maitorahkasta, raejuustosta sekä lihatuotteista, joita käytän päivittäin. Satunnaisesti käytän myös kananmunaa, pähkinöitä ja juustoja, yleensä jotain näistä päivittäin mutten suinkaan kaikkia. Lisäksihän salitreenin jälkeen nautin palautusjuoman ja viikonloppuisin lisään smoothieeni proteiinijauhetta. Yhteensä laskin että peruspäivänä proteiininsaantini on vähintään 130g mutta maksimissaan jopa 250g eli oma tarpeeni ainakin tulee täytettyä.

Aina silloin tällöin törmää keskusteluun liiasta proteiinin saaannista. Tähän asiaan minulla ei ole antaa faktapohjaista vastausta, joten jos joku muu tietää niin saa kommentoida. Oman ymmärrykseni mukaan runsaasta proteiinin nauttimisesta ei ole terveydelle suoranaisesti haittaa mutta se saattaa rasittaa munuaisten ja ruoansulatuselimistön toimintaa. Samoin liikaa nautittu proteiini varastoituu kehoon ihan yhtälailla kuin  liika rasvakin kun energian tarve ylittää oman energiankulutuksen. Muuttuuko liikaa nautittu energia ennemmin lihakseksi vai läskiksi niin siihen vaikuttavat elintapamme sekä se miten liikumme. Summa summarum, liika on liikaa tässäkin mutta välitöntä haittaa paljosta proteiinin saannista ei siis käsittääkseni ole.

Ja noista käyttämistäni lisäravinteista vielä sen verta että itse olen tottunut käyttämään noita Leaderin tuotteita mutten ole mikään merkkiuskollinen kannattaja. Niitä vain on jotenkin sattunut tulla ostettua ja siksipä niitä löytyy tälläkin hetkellä kotoa. Voisin palata näihin lisäravinneasioihin tarkemmin vielä jokin toinen kerta.

 

2 kommenttia

  1. Anonymous kirjoitti:

    Proteiinit – mun murhekryyni. Inhoan maitorahkaa ja raejuustoa ja syön huonosti lihaa. Sitten jää jäljelle laihduttajan kannalta melko rasvaiset juustot ja pähkinät (joita toki on ok syödä kohtuudella, mutta niillä ton päivittäisen proteeiniannoksen saaminen kasaan tois myös turhan paljon kaloreita rasvojen muodossa) Mun pitäis varmaan hommata joku tommonen proteiinilisä ruokavalioon. Kauan semmonen 800g pussi kestää käytössä, jos sitä lisäilee just smoothieiden sekaan tai vastaavaan? Kiitos mahdottoman inspiroivasta blogista! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Moikka, No tuo mitä minä olen käyttänyt niin annoskoossa (33g) on proetiinia 27g. Jos ja kun pussukka on 800g niin riittää vajaaksi kuukaudeksi kun käyttää tuon yhden annoksen päivittäin. Olen muuten itse jo pitkään ajatellut alkaa käyttämään linssejä ruokavaliossani (en siis aiemmin ole käyttänyt koskaan) ja nehän sisältävät myös melko runsaasti proteiinia (24g/100g). Samoin pavut sisältävät noin 20g/100. Ja ainahan on toki soijarouhe, jossa proteiinia on 50g/100g.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.